در این مطلب آمده است: خلیج فارس به دلیل داشتن موقعیت ژئوپلیتیک و در اختیار داشتن حجم زیاد ذخایر انرژی از دیرباز مورد توجه بازیگران منطقه ‌ای و بین المللی بوده است. این ویژگی‌ ها موجب شده است تا موضوع امنیت از اولویت ‌های کشورهای این منطقه حساس باشد، اما دیدگاه ‌های متفاوت درباره امنیت مانع از شکل ‌گیری اعتماد و همکاری میان بازیگران منطقه شده است.
در طول تاریخ خلیج فارس نه ‌تنها بخشی از خاک ایران محسوب می ‌شده و حاکمیت آن در دست ایرانی‌ ها بوده است، بلکه به اذعان تمام منابع تاریخی موجود این پهنه آبی با عناوینی نظیر خلیج فارس، خلیج عجم، دریای فارس یا بحر فارس شناخته شده است. نام خلیج فارس ازجمله نام‌ های تاریخی است که از گذشته بسیار دور تاکنون در اسناد، قرارداد ها و مکاتبات مورد استفاده همه اقوام و ملت ‌های دور و نزدیک آن، از فارس و عرب، ترک و هندی تا اروپاییان قرار گرفته است؛ از این رو خلیج فارس به عنوان مهم ‌ترین گذرگاه نفتی جهان با موقعیت تمدنی ایران پیوندی تنگاتنگ داشته و دارد و این پیوند ناگسستنی است؛ با این حال در دهه ‌های گذشته برخی همسایگان در اقدامی که با روح همزیستی مسالمت‌ آمیز ملل و فرهنگ ‌های منطقه ناسازگار بوده است، به جای استفاده از نام معتبر «خلیج فارس»، نام «خلیج عربی» یا «خلیج» را به کار گرفته‌ اند و اخیرا نیز علاوه بر کشورهای عربی پاره‌ ای از سازمان ‌ها، ارگان ‌ها، خبرگزاری‌ ها یا مجلات و رسانه ‌های بین ‌المللی به این نام‌ گذاری مجعول روی آورده‌ اند .
با توجه به اینکه کوشش ‌های ملی ‌گرایان افراطی عرب برای تغییر نام «خلیج فارس» به «خلیج عربی» در سطح بین ‌المللی از هیچ‌ گونه پایه و اساس علمی برخوردار نیست، کوشش آن‌ ها فقط وحدت واقعی جهان اسلام را به مخاطره می ‌اندازد . بعضی کشورهای عربی که در تقابل با ایران به سر می‌ برند، در قبال نام خلیج فارس به دنبال منافع خود هستند و در این بین وحدت جهان اسلام را نادیده می‌ گیرند . این عمل در شرایطی صورت می‌ پذیرد که نیروهای فرا منطقه ‌ای حضور روزافزون خود را با استفاده از همین‌ گونه تنش ‌ها و اختلافات تثبیت می ‌کنند .
حاشیه خلیج فارس شامل کشورهای ایران، عراق، کویت، بحرین، عربستان، قطر، امارات و عمان می‌ شود و در این بین بیشترین ساحل خلیج فارس که قابلیت کشتیرانی نیز دارد، تحت حاکمیت ایران است. هم ‌اکنون نیز خلیج فارس مهم‌ ترین آبراه بین‌ المللی جهان است که بیش از 50درصد انرژی جهان در آن نهفته است.
بنا بر مدارک متقن، خلیج فارس از هزاران سال پیش نه توسط ایرانیان، بلکه توسط ملت‌ هایی که با ایرانیان مراوده داشته‌ اند ، ازجمله یونانیان و رومیان با عنوان «دریای پارسی» نامیده شده است. عرب‌ ها نیز قرن‌ ها آن را «خلیج‌ فارس» یا «بحر فارس» نامیده ‌اند . خلیج فارس با همین نام طی هزاران سال گذشته شناخته شده و تمامی کشورها و اقوام مختلف ازجمله اعراب از این نام استفاده کرده ‌اند و این نام غیر قابل تغییر است.
آری، خلیج همیشه فارس همیشه فارس است؛ نامی که در جهان می ‌درخشد و از درخشش آن همه نور می‌ گیرند .
7141/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.