محمدصادق خیاطیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا در اصفهان افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی در صدد تعریف و اجرای ابزارهای جدیدی برای ارئه خدمات ویژه به شرکت هایی که بر روی چالش های کشور و فناوری های آینده مانند هوش مصنوعی و هوش مصنوعی محور کار می کنند، است.
وی با بیان اینکه تلاش می شود بخش اعظمی از این برنامه در سال جاری اجرایی شود، اظهارداشت: این ابزارها به گونه ای است تا شرکت های دانش بنیان برای فعالیت در این زمینه ها، ترغیب شوند.
خیاطیان با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی با مشکل کاهش طرح های ورودی و مراجعه برای اخذ تسهیلات مالی مواجه است، تصریح کرد: طرح های خوبی که به صندوق جهت اخذ تسهیلات مالی معرفی می شد کاهش یافته است و از طرفی بیشتر شرکت هایی که مجوز دانش بنیان گرفتند از خدمات صندوق بهره مند شدند و برخی شرکت ها به دلیل برخی فرایندهای سخت گیرانه به صندوق نوآوری مراجعه نکردند.
عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: در سال های اخیر تلاش کردیم تا فرایندها کوتاه و شرکت های دانش بنیان برای استفاده از خدمات و تسهیلات صندوق ترغیب شوند و سیر مراجعه ها نشان می دهد که این اقدام ها نتیجه داده است.
خیاطیان با بیان اینکه مشارکت شرکت های دانش بنیان افزایش یافته اما هنوز کافی نیست، تاکید کرد: ما برای ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان هیچ محدودیتی نداریم و اگر همه آنها نیز برای اخذ تسهیلات مراجعه کنند، پاسخگو هستیم اما موضوع مهم این است که شاید برخی شرکت های دریافت کننده تسهیلات نتوانند مشکلات کشور را حل کنند.
وی با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی به دنبال جذب ظرفیت های جدید است، اضافه کرد: در چند بخش به دنبال آن هستیم با مشارکت نهادهای متولی و استفاده از توانایی شرکت های دانش بنیان و ارائه تسهیلات مالی به آنها، چالش های اصلی کشور حل شود.
خیاطیان، این رویکرد را مساله محور خواند و ادامه داد: در زمان حاضر ما با چالش هایی مانند آب و مسائل زیست محیطی مواجه هستیم و معتقدیم شرکت های دانش بنیان و بخش های فناوری می توانند حل کننده آنها باشند.
وی توضیح داد: به عنوان مثال اگر فناوری آب شیرین کن می تواند پاسخگوی مسئله کشور باشد می توانیم زنجیره شرکت های دانش بنیان که در این فناوری فعالند را همراه نهادهای متولی و پژوهشگاه های مرتبط جمع کرده و ساز و کارهای مقرراتی و تنظیم گری را تدوین کنیم و ما به عنوان نهاد مالی تامین کننده آن باشیم.
خیاطیان با بیان اینکه صندوق نوآوری تبدیل به پایگاهی برای جمع کردن شرکت ها و نهادهای فعال در بخش های مختلف می شود، افزود: ما می خواهیم نقش نهاد مالی را به خوبی در این بخش ایفا کنیم.
صندوق نوآوری و شکوفایی در اواخر سال 1391 در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان و فناوری محور و تکمیل زنجیره ایده تا بازار با سرمایه اول 30 هزار میلیارد ریال تاسیس شد.
این صندوق به منظور تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، کاربردی کردن دانش و دستاوردهای پژوهشی و تکمیل زنجیره ایده - محصول - بازار از شرکت های دانش بنیان پشتیبانی و حمایت و خدمات مالی و اعتباری از جمله کمک، تسهیلات و مشارکت برای آنها تامین می کند.
صندوق نوآوری و شکوفایی، شخصیت حقوقی مستقل و دارای استقلال استخدامی، اداری، مالی و معاملاتی است که بر اساس سیاست ها و مصوبات هیات امنا و زیر نظر مستقیم رییس‌جمهوری (به عنوان رییس هیات امنا) به مدت نامحدود تشکیل شد و بر طبق اساسنامه مصوب هیات وزیران و مورد تایید شورای نگهبان، توسط هیات عامل اداره می ‌شود.
بیش از چهار هزار و 200 شرکت دانش بنیان در کشور فعال است که 10 درصد آنها در استان اصفهان می باشد.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.