محمدصادق خیاطیان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: این خدمات در قالب تسهیلات مالی، ضمانتنامه، سرمایه گذاری و توانمند سازی به شرکت های دانش بنیان ارائه شده است.
وی با اشاره به فعالیت بیش از چهار هزار و 200 شرکت دانش بنیان در کشور، اظهار داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی اواخر سال 91 با هدف حمایت از شرکت های دانش بنیان و توسعه فناوری های پیشرفته با سرمایه 30 هزار میلیارد ریال تشکیل شد.
خیاطیان مهمترین خدمت این صندوق را پرداخت تسهیلات مالی عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاری یکی دیگر از خدمات صندوق نوآوری است که در سال های گذشته به خوبی از آن استفاده نشد و امیدواریم با تعریف الگوهای جدید و با توجه به نیاز کشور به اولویت امسال تبدیل شود.
وی یکی ازعاملیت های همکار با صندوق نوآوری کشور را صندوق های پژوهش و فناوری در استان ها خواند و گفت: تا کنون 45 صندوق پژوهش و فناوری مجوز گرفته اند که از بین آنها حدود 25 صندوق فعالند.
خیاطیان با بیان اینکه صندوق های پژوهش و فناوری تا 9 برابر منابع مالی خود می توانند برای پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان، اعتبار دریافت کنند، تاکید کرد: هرچه سرمایه این صندوق ها بیشتر باشد، اعتبار آنها برای ارائه خدمات مالی نیز افزایش می یابد.
عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از مسوولان اجرایی و بخش های علمی استان ها خواست تا در افزایش سرمایه صندوق های پژوهش و فناوری مشارکت جدی داشته باشند تا منابع بیشتری از محل صندوق نوآوری به آنها تعلق گیرد.
به گفته وی از 20 اسفند سال گذشته تا 20 فروردین امسال، 2 هزار و 160 میلیارد ریال تسهیلات و هفت هزار و 500 میلیارد ریال خط اعتباری به 12 صندوق پژوهش و فناوری کشور از جمله اصفهان، مشهد، یزد و قم اعطا شده است.
وی با اشاره به اینکه صندوق های پژوهش و فناوری مجاز به پرداخت تسهیلات مالی تا سقف 18 درصد به شرکت های دانش بنیان یا فناور و استارتاپ ها هستند، خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان که کمتر از پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند می تواند از طریق خط اعتباری از تسهیلات منابع صندوق نوآوری کشور استفاده کنند.
خیاطیان به رشد شرکت های دانش بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: حدود سه هزار شرکت در سال های 92 تا 97 ایجاد شد و به واسطه تعداد بالای آنها، صندوق نوآوری ظرفیت های خوبی را برای پاسخگویی به شرکت ها فراهم کرد.
عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان اینکه موج مراجعه شرکت های دانش بنیان برای دریافت تسهیلات از سال 97 کاهش یافت، اضافه کرد: تعدادی از شرکت ها از صلاحیت دانش بنیان بودن خارج شدند و برخی نیز پیش از این تسهیلات گرفته بودند.
وی با تاکید بر اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی طبق قانون فقط مجاز به ارائه خدمات به شرکت ها با مجوز دانش بنیانی است، تصریح کرد: برای حل این مساله از ظرفیت و توانایی صندوق های پژوهش و فناوری و شتاب دهنده ها استفاده می شود زیرا آنها می توانند به شرکت های فناور و استارتاپ ها نیز تسهیلات پرداخت کنند.
خیاطیان با بیان اینکه تسهیلات صندوق های پژوهش و فناوری به طرح های با قابلیت بازار مناسب و قابل تایید از نظر فنی پرداخت می شود، اضافه کرد: هیچ سقفی در صندوق نوآوری و شکوفایی کشور برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد.
وی یکی از مشکلات شرکت های دانش بنیان را بازار محصولات آنها عنوان و خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری تلاش می کند علاوه بر پوشش طرف عرضه، طرف تقاضا و خریداران محصولات دانش بنیان را نیز پوشش دهد و ریسک خریدار را متقبل می شود.
عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، صندوق پژوهش و فناوری اصفهان را یکی از صندوق های فعال کشور خواند و افزود: امید است با توجه بیشتر مسوولان و سرمایه گذاران در استان ها به این صندوق و افزایش سرمایه آنها، سرعت توسعه فناوری و نوآوری در کشور شتاب بیشتری بگیرد.
نهاد مالی صندوق نوآوری و شکوفایی در اواخر سال ۱۳۹۱ در راستای تحقق اقتصاد دانش بنیان و فناوری محور و تکمیل زنجیره ایده تا بازار تاسیس شد.
این صندوق به منظور تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، کاربردی کردن دانش و دستاوردهای پژوهشی و تکمیل زنجیره ایده - محصول - بازار از شرکت های دانش بنیان پشتیبانی و حمایت و خدمات مالی و اعتباری از جمله کمک، تسهیلات و مشارکت برای آنها تامین می کند.
صندوق نوآوری و شکوفایی، شخصیت حقوقی مستقل و دارای استقلال استخدامی، اداری، مالی و معاملاتی است که بر اساس سیاست ها و مصوبات هیات امنا و زیر نظر مستقیم رییس‌جمهوری (به عنوان رییس هیات امنا) به مدت نامحدود تشکیل شد و بر طبق اساسنامه مصوب هیات وزیران و مورد تایید شورای نگهبان، توسط هیات عامل اداره می ‌شود.
6022/ 3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.