علیرضا گوهری عصر روز سه شنبه در نشست تخصصی بررسی سیلاب های اخیر ایران در دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: سیل های اخیر به همه ما نشان داد که باید در ساخت و سازها، طرح های عمرانی و ساختارهای شهری بطور جدی بازنگری کنیم و نه تنها از اشتباهات مهندسی خود درس بگیریم، بلکه برای جبران آن اقدام کنیم.
به گفته این پژوهشگر، درس گرفتن از این تجارب و تلاش برای اصلاح ساختارها می تواند در پدیده های آتی میزان خسارات را کاهش دهد.
وی با اشاره به عدم رعایت قوانین و تبعات آن اضافه کرد: اجازه ساخت و ساز در حریم رودخانه ها متاسفانه خسارات ناشی از سیل را افزایش داد و عدم لایروبی به موقع رودخانه ها فراگیری و گستره سیل را در مناطق مختلف دوچندان کرد.
این استاد دانشگاه تدوین برنامه ها برای کاهش خسارات ناشی از تغییر اقلیم را ضروری دانست و تصریح کرد: تغییرات آب و هوایی باید جدی گرفته شود، زیرا شرایط جوی یکسان نیست و در دوره های کوتاه، متوسط و بلند مدت تغییر می کند.
گوهری افزایش گازهای گلخانه ای را مخرب دانست و افزود: اقتصاد باید به سمت اقتصاد پاک بدون کربن پیش برود، در غیر این صورت بلایای طبیعی به شدت افزایش می یابد و ضرر آن برای همگان خواهد بود.
وی به نظرات مختلف درباره دلایل وقوع سیل اشاره و اضافه کرد: برخی می پندارند که باروری ابرها سبب وقوع سیل شد، اما باید دانست که دلیل بارش های شدید و سیلاب های اخیر این موضوع نبود.
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: برنامه ریزی و تدوین برنامه های جامع و علمی برای کاهش اثرات گازهای گلخانه ای، جلوگیری از تخریب محیط زیست و کم شدن آلودگی ها باید بطور جدی در دستور کار مسوولان قرار بگیرد.
به گزارش ایرنا، سیلاب مهیب و طغیان رودخانه ها در یک ماه اخیر سبب بروز مشکلات عدیده در بسیاری از استان ها از جمله گلستان، فارس، خوزستان و لرستان شده است.
نشست تخصصی بررسی سیلاب های اخیر ایران، عصر امروز با حضور محققان، استادان و دانشجویان در تالار اجتماعات دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
اداره کل مدیریت بحران استانداری اصفهان میزان خسارت سیل و طوفان به تاسیسات زیربنایی، واحدهای مسکونی و بخش کشاورزی این استان را پنج هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
در مرحله اول جاری شدن سیل در این استان 2 هزار و 750 میلیارد ریال خسارت به تاسیسات زیربنایی، راهها، واحدهای مسکونی شهری و روستایی و بخش کشاورزی 13 شهرستان اصفهان وارد شد.
6020/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.