به گزارش ایرنا، کویر مرنجاب واقع در شمالی ترین نقطه استان اصفهان یکی از زیباترین کویرهای ایران است که همجوار دریاچه نمک، کویر مسیله، نوار بند ریگ و پارک ملی کویر و در فاصله 50 کیلومتری مرکز شهرستان آران و بیدگل قرار دارد.
با وجود تصوری که در عموم از سیمای خشک و خشن کویر برجا مانده، مرنجاب جز در فصل تابستان که به علت گرمای هوا با کاهش محسوس گردشگر رو به رو می شود، سالانه افزون بر 100 هزار نفر مسافر داخلی و گردشگر خارجی را میزبانی می کند.
مرنجاب با برخورداری از ظرفیت فعالیت هایی مانند کویرنوردی، آفرود، موتورسواری، سافاری، شترسواری و اسکی روی شن و ماسه و رصد ستارگان شب در کنار جاذبه های تاریخی و طبیعی حتی می تواند به یک هدف و مقصد اصلی برای مسافران داخلی و گردشگران خارجی تبدیل شود.
برخلاف این شرایط اما از همان ورود به کویر مرنجاب صحنه های گوناگونی از فقدان ساماندهی و سرگردانی گردشگران داخلی و به ویژه خارجی ها به چشم می خورد؛ چنان که برخی با خودروهای سواری عادی مانند پراید و سمند به کویر آورده می شوند.
صحنه گرفتار شدن خودروی گردشگران ایتالیایی در باتلاق اطراف دریاچه نمک تنها همین چند روز پیش بود که سرگردانی میهمانان خارجی و نگاه نگران و خسته آنها را برای ساعت ها به دنبال داشت.

** میزبانی بی برنامه از گردشگران خارجی
یکی از این گردشگران حادثه دیده در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: چند روز پیش از مسیر اصلی در آران و بیدگل با خودروی شخصی قصد سفر به کویر زیبای مرنجاب را داشتیم که در ورودی، از سفر بدون همراهی راهنما جلوگیری کردند.
مارتین افزود: تمایلی به همراهی فردی غریبه نداشتیم و از این رو تصمیم گرفتیم با کمک جی. پی. اس. از مسیر فرعی وارد کویر مرنجاب شویم که با گذر از بخشی از مسیر در باتلاق گرفتار شدیم.
وی عنوان کرد: کویر مرنجاب به علت گستردگی نیاز به راهنما دارد و به سایر گردشگران خارجی توصیه می شود که برای سفر به این منطقه از خودروی دو دیفرانسیل با راننده مجرب و راهنمای محلی استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.
مسئول اکیپ امدادرسان به خودروهای گردشگران خارجی در کویر مرنجاب نیز گفت: دهها خودروی گردشگران خارجی در سال های گذشته در ماسه ها یا منطقه های باتلاقی دریاچه نمک گیر کرده و راهنمایان محلی پس از ساعت ها تلاش آنها را نجات داده اند.
اصغر حیدرزاده تصریح کرد: نوعی ناهماهنگی و بی برنامگی در ورود گردشگران خارجی به کویر مرنجاب وجود دارد که اگر برنامه ریزی و مدیریت یکپارچه در این زمینه انجام نگیرد، ممکن است در آینده شاید شاهد رویدادهای ناگوارتری باشیم که می تواند آسیب های جدی به گردشگری و از جمله منطقه وارد کند.
وی یادآور شد: دست کم پنج دستگاه خودروی گردشگران خارجی 6 ماهه گذشته در ماسه ها و باتلاق های منطقه گیر کردند که همه آنها به لزوم استفاده از خودروی دو دیفرانسیل در منطقه های کویری با همراهی راهنمایان محلی تاکید داشتند.
این نیروی امدادرسان اضافه کرد: همچنان روزانه تعدادی خودروی سواری نا ایمن با راننده های ناآشنا به کویر، دهها گردشگر خارجی را به منطقه وارد می کنند که روی خوشی ندارد.
وی عنوان کرد: مسیر مرنجاب ناهموار و فاقد ایمنی لازم است و ورود گردشگران خارجی با این خودروها در کنار احتمال بروز حادثه های ناگوار رانندگی، موجب خستگی گردشگرانی می شود که برای استراحت و تفریح سفر کرده اند.

** تردد گردشگران خارجی از مسیرهای فرعی
مدیر ساماندهی منطقه گردشگری کویر مرنجاب هم در گفت و گو با ایرنا به گیرکردن چندین خودروی گردشگران خارجی در باتلاق در ماه های گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: بر اساس بررسی ها همه این خودروها از مسیرهای فرعی وارد مرنجاب و به علت ناآشنایی با منطقه در باتلاق های اطراف دریاچه نمک گرفتار شده اند.
حسین حاجی حسینی افزود: با این وجود همچنان خود را موظف به تامین امنیت مسافران داخلی و گردشگران خارجی می دانیم و در این راستا اقدام هایی نیز در جریان است.
وی بیان کرد: 2 تابلوی هشداری و اطلاع رسانی به زبان انگلیسی در روزهای گذشته در نقاط حساس ورودی دریاچه نمک و ریگ بلند مبنی بر لزوم همراهی راهنمایان محلی نصب و نقشه جامع منطقه هم تهیه شده که تا چند روز آینده جهت توزیع بین گردشگران خارجی ارائه خواهد شد.
مدیر ساماندهی کویر مرنجاب اضافه کرد: این منطقه گردشگری گستردگی زیادی دارد اما مسیرهای اصلی ورودی کنترل می شود و گردشگران خارجی مکلف به همراه داشتن راهنمایان محلی مورد تایید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند.
وی یادآور شد: بر اساس مصوبه میراث فرهنگی و شورای تامین شهرستان آران و بیدگل، ورود گردشگران خارجی با خودروی شخصی یا تاکسی ها نیاز به همراهی راهنمایان مجرب دارد.

** ساماندهی گردشگران مرنجاب در دست اقدام است
فرماندار آران و بیدگل هم در گفت و گو با ایرنا بر ضرورت ساماندهی ورود گردشگران خارجی به نقاط کویری این شهرستان تاکید کرد و گفت: الزام علاقه مندان به دیدن جاذبه های کویری با همراهی راهنمایان محلی و خودروهای مجاز به جد در دستور کار قرار گرفته و به زودی موضوع مدیریت خواهد شد.
اسماعیل بایبوردی افزود: هم اکنون کویرهای شهرستان آران و بیدگل در کنار برخورداری از جاذبه های تاریخی و طبیعی خطرهایی مانند گرفتار شدن در باتلاق یا گم شدن را نیز برای علاقه مندان به همراه دارد که چنین مسائلی در سده کنونی پذیرفتنی نیست.
وی بیان کرد: سفر گردشگران خارجی با خودروهای سواری عادی در کویر درست نبوده و با اجرای طرح جامع ساماندهی مرنجاب، رفت و آمد تنها با خودروهای دو دیفرانسیل صورت خواهد گرفت.
فرماندار آران و بیدگل اضافه کرد: با توجه به گستردگی منطقه امکان کنترل همه مسیرها وجود ندارد که بر این اساس نصب مکان نما و مسیر یاب در کویرهای این شهرستان ضروری به نظر می آید.
وی تصریح کرد: باید هر چه زودتر محدوده مجازی برای رفت و آمد خودروها در کویر نیز مشخص شود تا بتوانیم در مورد مکان های ممنوعه بیشتر و بهتر اطلاع رسانی کنیم.
بایبوردی ابراز امیدواری کرد: با سرعت بخشی در راه اندازی دکل مخابراتی جدید برای پوشش این منطقه کویری و استقرار خودروهای امدادرسان در کویر دیگر شاهد رویدادهای ناگواری مانند گمشدن یا گیر کردن گردشگران در باتلاق و ماسه نباشیم.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل هم تشریح کرد: بیشتر گردشگران خارجی با خودروهای سواری مانند پراید و پژو از سوی آژانس ها، خانه های تاریخی و هتل های استان یا شهرهای همجوار برای دیدن کویر مرنجاب سفر می کنند که شایسته نیست.
مجید نوری افزود: این گونه سفر در کنار خطرهایی که می تواند برای سرنشینان خودروها به همراه داشته باشد، دسترسی و بهره مندی گردشگران از جاذبه های تاریخی و طبیعی بکر نقاط کویری را نیز غیرممکن می کند.
وی با اشاره به تلاش ها برای تدوین طرحی جامع جهت بهره برداری گردشگری از نقاط کویری آران و بیدگل یادآور شد: با ابلاغ و اجرای این طرح، حضور افراد در کویر مرنجاب تنها با خودروهای مورد تایید و راهنمایان محلی ممکن خواهد بود.
7472/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.