به گزارش ایرنا، قرن های بسیاری است که در حسرت رخسار شهسوار عشق، کوچه پس کوچه های انتظار را به نظاره نشسته ایم، و اکنون در نیمه ماه در شادمانه میلادش ناگهان دریافتیم که چه ممتد دل شکسته ایم.
جمعه های دلتنگی یکی پس ازدیگری آمد و رفت، هنوز به نجوای ندبه های دلدادگی وفاداریم، این مناجات عهد است که سر آغاز سپیده دم روزهایمان و مغناطیس جمکران است که تار و پود انتظار را معنا می بخشد.
هنوز نگاه منتظر دلسوختگان است که تو ای مهجبین بهانه بارش آنی، باورت است که تا چه اندازه درد این بی خبری قرار را از دل ها گرفته و اندیشه ها را حیران کرده است؟
دلمان همراستای جمعه ها برای شوق دیدنت ای ناجی جهان به انتظار نشسته است، بیچاره نرگس ها که اگر نبودند در کدامین گذر باید از تو نشانی می یافتیم؟آری، هر روز در هوای تو پرواز می ‌کنیم و به طلوع ظهورت نشسته ایم.
ای طبیب همه دردها، می دانی بهانه عشق بازی واژه هایی؟ می دانی در وصف رویت، تیترها سرگردان، قلم ها ناتوان و بال پرواز خیال بسته است.
آری، تو را می توان در برق چشمان آن کودکی دید که مشام رهگذران را به رایحه اسپند مهمان می کند، یا شاید تو را می توان در تکاپوی مردمانی دید که تن بی رمق شهر را ریسه می بندند، حتی تو را می توان در قلب آن پیرزن خمیده پشت سپید موی دید که کوچه آرزوهایش را آب و جارو کرده است.
به گمانمان همین حوالی گذر می کنی، آخر چشم دلمان پریدن آغاز کرده خوب می دانیم مهمان در راه است!
سال هاست که بر سر کوی انتظار نشسته ایم، وسعمان همین چند ریسه و اندکی لیوان شربت است، سوز سرشاری نیز در پستوی دل نهاده ایم، قدری تنهایی نیز.
هنوز به جاده بارانی سه شنبه ها وفا داریم و مسیر ثانیه های قرارمان از جمکران می گذرد، با آنکه به فراق آلوده ایم هنوز هم شانه های مهربان توست که خستگان و دلشکستگان را تسلا می دهد.
ای ناجی پر آوازه، می دانم روزی می آیی! همچنانکه این روزها پیر و جوان و کوچک و بزرگ در هر کوی و برزن به یکدیگر نوید می دهند، این قصه کمی دگر به سر می آید - آن یار که رفته از سفر می آید.
'مهدویت' در مذهب شیعه دوازده ‌امامی اسلام، برگرفته از باور به ظهور امام دوازدهم شیعه، حجت بن حسن به عنوان منجی آخرالزمان است و مهدویت گونه ‌ای از موعودباوری است.
به عقیده صاحبنظران باور به مهدویت از این جهت که جهان، رو به خیر حرکت می کند و بر عدالت گستری و مبارزه با ظلم و فساد تاکید می کند و از این جهت که احیای اسلام راستین، تامین رفاه و آرامش، رضایتمندی و عشق به محبوب است به زندگی ارزش می دهد. ادیان دیگر معتقدند منجی آنها خواهد آمد، اما شیعه در طول تاریخ بر وجود امام زمان(ع) تاکید داشته و این موضوع حتی در طول دوران 14 معصوم هم مورد تاکید قرار گرفته است.

*مهدویت فصل جدید حیات دینی مسلمانان
یک کارشناس مذهبی به ایرنا گفت: آغاز امامت امام زمان(عج) فصل جدیدی را در حیات دینی و اجتماعی مسلمانان رقم زد و اینک منتظران مکتب انتظار امیدوارانه ظهور آن یگانه منجی عالم بشریت را از معبود بی همتا می طلبند.
حجت الاسلام جواد علیرضایی با بیان اینکه امامت امام زمان (عج)، شروع وحدت بیشتر مسلمانان است، افزود: برادری و برابری و همچنین ید واحده بودن مسلمان ها در برابر کفار، مشرکان و دشمنان، انگیزه ای بر تحکیم بیش از پیش اتحاد و همدلی به شمار می رود.
این پژوهشگر دینی، مهدویت را رمز عبور شیعیان بیان کرد و افزود: ادیان دیگر نیز معتقدند منجی آنها خواهد آمد، اما شیعه در طول تاریخ بر وجود امام زمان(ع) تاکید داشته و این موضوع حتی در طول دوران 14 معصوم هم مورد تاکید قرار گرفته است.
وی نخستین عامل ضرورت طرح مباحث مهدویت را اعتقاد به مهدویت ذکر کرد و گفت: اعتقاد به این اخلاق الهی رمز هویت است و شیعیان به امام زمان(عج) اعتقاد دارند، اما دیگر ادیان منتظر یک منجی هستند.
رضایی همچنین مهدویت را راه رسیدن به حق تعالی دانست و گفت: پیمودن راه امام زمان (عج) رسیدن به خداوند است و پیامبر اکرم (ص) وعده حجت الهی را 564 مرتبه اعلام داشتند و در حدیث ثقلین نیز می فرمایند که کتاب خدا و عترت هیچگاه از یکدیگر جدا نخواهند شد.

** مقاومت و مبارزه با ظلم، شاکله مهدویت
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان در گفت و گو با ایرنا باور به مقاومت و مبارزه در برابر استکبار و ظلم جهت آمادگی برای ظهور امام زمان (عج) را ضروری دانست و افزود: اگر مسلمانی بطور اساسی باور به مقاومت نداشته باشد سایر وظایف خود را نمی تواند به خوبی انجام دهد.
حجت الاسلام میثم شریف اصفهانی با بیان اینکه باور به مقاومت و مبارزه، فلسفه اصلی انقلاب اسلامی است، اظهارداشت: انقلاب اسلامی ایران نشان داد که می توان با دین، عدالت و زندگی مردم را تامین کرد و شعار می توانیم را عملی ساخت.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان، با تاکید بر اینکه آمادگی برای ظهور امام زمان (عج) باید از طرف ما اتفاق بیفتد، تصریح کرد : ما باید با انجام درست وظایف خود، پلکانی برای ظهور باشیم.
شریف با بیان اینکه اگر مسلمانان، فلسفه غیبت را بدانند، وظیفه خود را نسبت به همه امور از جمله استکبارستیزی، مبارزه با ظلم و تحصیل علم انجام می دهند، افزود: زمان حاضر، جنگ اراده ها مطرح است و هرکس که اراده قوی تر داشته باشد، پیروز می شود.
وی به برخی از باورهای اشتباهی که درباره ظهور امام زمان (عج) وجود دارد، اشاره و اضافه کرد : اگر قرار بود همه کارها با یک اشاره دست درست شود، دیگر نیازی به غیبت نبود.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان اضافه کرد: امروزه بسیاری از دانشجویان درباره تفکیک نگاه های عامیانه و پشتوانه غیر علمی درباره ظهور امام زمان (عج) و تعارض آن با واقعیت هایی که یک فطرت سالم و جوان متوجه می شود، سوال دارند.
شریف با اشاره به اینکه باورهای نادرست درباره ظهور امام زمان (عج) فاقد منطق است، تاکید کرد : بهترین راه برای شناخت هرچه بیشتر از موضوع مهدویت و آمادگی برای ظهور، مطالعه منابع و کتاب های معتبر مانند کتاب نگین آفرینش است که به جوانان و دانشجویان، توصیه می شود.

** انتظار بدون عمل و امور خیر و مثبت، معنادار نیست
رئیس شورای هیات های مذهبی شهر اصفهان در این خصوص به ایرنا گفت: انتظار ظهور امام زمان (عج) باید همراه با فعالیت و اقدام سازنده و مفید برای جامعه باشد و انتظار بدون عمل و امور خیر و مثبت، معنادار نیست.
سیدرضا اخروی افزود: بر پایه اعتقاد شیعه، ظهور منجی عالم بشریت تمامی ظلم ها را از بین می برد و نهایت آمال و آرزوها خواهد بود، اما باید شروط آن از جمله درستکاری و فعالیت های مثبت همواره سرلوحه کار منتظران باشد و دعای صرف برای تعجیل، کارگشا نیست.
وی با اشاره به اینکه وجود یک نجاتبخش، زندگی را معنادار می کند، ادامه داد: مهدویت در زندگی همه انسان ها بویژه مسلمانان نقش اساسی دارد و ساماندهی زندگی باید بر مبنای آن باشد.
رئیس شورای هیات های مذهبی با بیان اینکه حضرت صاحب الزمان(عج) آخرین ذخیره الهی است، تصریح کرد: اگرچه در رویکرد همه ما باید منجی را به عنوان یک اصل قرار دهیم، اما کارکرد و کردار صحیح خود انسان را نباید فراموش کرد.
رئیس شورای هیات های مذهبی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در اصفهان حدود یکهزار و 400 هیات مذهبی فعالیت می کنند که بیش از 90 درصد آن ها پیش و پس از 15 شعبان، برنامه های مختلف از جمله جشن دارند.
اخروی به جوانان به عنوان شاکله اصلی هیات های مذهبی اشاره و تصریح کرد: از این ظرفیت بزرگ اجتماعی به غیر از مباحث دینی و مذهبی می توان در مقوله های فرهنگی و اجتماعی بیشتر و بهتر استفاده کرد.
به گفته اخروی، 30 هیات مذهبی بزرگ در اصفهان در شب میلاد امام دوازدهم بطور ویژه فعالیت می کنند و این مراسم تا عصر روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.

**انتظار امام عصر (عج) به سازندگی فردی و اجتماعی منجر می شود
رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: یکی از رسالت های مهم شیعیان جهان انتظار فرج امام عصر (عج) است چنان که پیامبر اسلام (ص) نیز فرمودند، انتظار حضرت مهدی (عج) بر همه اعمال برتر بوده و به سازندگی فردی و اجتماعی مسلمانان منجر می شود.
حجت الاسلام سید عبدالصاحب حسینی افزود: انجام واجبات، ترک محرمات، عمل کردن به دین و دوری جستن از گناه جزو مسائل مهم مورد انتظار حضرت صاحب الزمان (ع) از مومنان حقیقی است و منتظران باید بر اساس آنها عمل کنند.
وی بیان کرد: مساله مهدویت یک مساله عام است و اختصاص به شیعه ندارد، چنان که همه مذهب ها و مکتب های آسمانی در این مورد دیدگاه داشته و از جمله یهودیان، زرتشتیان، مسیحیان و حتی مسلمانان اهل سنت منتظر موعود آخرالزمان هستند.
رییس اداره تبلیغات اسلامی کاشان اضافه کرد: همه مردم باید همچنان منتظر بمانند تا این وعده الهی که در قرآن و حدیث ها نیز مورد اشاره قرار گرفته، تحقق یابد اما در میانه راه افرادی منحرف و ضد دین از این فضا سو استفاده می کنند.
وی با اشاره به وجود شبهه ها تصریح کرد: کسانی بوده اند که با وعده دورغ و سو استفاده از نشانه های ظهور خود را امام زمان یا نماینده ایشان معرفی و گروهی را نیز همراه خود کردند.
حسینی عنوان کرد: هر از گاهی افرادی ممکن است ادعایی داشته باشند اما مردم در دوره غیبت و به ویژه جوانان با خواندن کتاب، پژوهش و مشورت با بزرگان اهل معرفت نباید فریب توطئه های دشمنان را بخورند.
وی با ضروری خواندن پژوهش، بررسی و جست و جو در زمینه وجود مبارک حضرت امام مهدی (عج) بر همگان، به یاد قائم آل محمد (عج) بودن، برگزاری جلسه های دعای ندبه و حضور در آن، صدقه دادن به نیت ظهور را از دیگر مسوولیت های منتظران منجی عالم بشریت در دوران غیبت برشمرد.
محمد بن الحسن عسکری یگانه منجی عالم بشریت روز جمعه نیمه شعبان 255 هجری قمری در خانه امام حسن عسکری(ع) و نرجس خاتون به دنیا آمد.
مهدی موعود(عج) به دور از نگاه ماموران حکومتی عباسیان پس از تولد، حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری(ع) به صورت نیمه مخفی زندگی کرد و در این زمان پدرش، آن حضرت را به بزرگان شیعه معرفی کرد تا در مساله امامت در زمان غیبت دچار اختلاف نشوند.
پس از شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) در سال 260 هجری قمری، غیبت صغری آغاز شد و تا سال 329 هجری قمری ادامه پیدا کرد، در این دوره حضرت مهدی(عج) از طریق چهار نایب به اداره امور مردم می پرداخت و سپس غیبت کبری آغاز شد.
طبق اسناد و احکام دین اسلام پس از ظهور امام زمان(عج)، حکومت واحد جهانی با محوریت عدل و داد در جهان تشکیل خواهد شد.
حضرت بقیه الله دارای کنیه ‌های مختلفی از جمله ابوالقاسم هم کنیه پیامبر(ص)، ابوعبدالله، اباصالح، و دارای بیش از 300 لقب از جمله مهدی، بقیه الله، منتقم، موعود، قائم، حجت‏ الله، صاحب ‏‌الامر، خلف صالح، خاتم ‌‏الاوصیا، منصور، داعی، باسط، صاحب ‌‏الزمان، برهان، منتظر و خلیفه الرحمان هستند.
6026/9861
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.