حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : نصب دستگاه های هوشمند برای اندازه گیری مصرف چاه های مجاز و نصب کنتورهای حجمی یکی راهبردهای مدیریت مصرف آب و رفع چالش کم آبی کشور و به ویژه در این استان مورد تاکید کارشناسان و مسئولان امور آب قرار دارد.
وی با بیان اینکه این تجهیزات توانایی سنجش میزان برداشت از چاه ها و سفره آب های زیرزمینی را به صورت هوشمند دارد، اضافه کرد: با توجه به گرانی های یکسال اخیر، هر کنتور حجمی بیش از 120 میلیون ریال قیمت دارد و برای بسیاری از کشاورزان بویژه در اصفهان که با کاهش شدید کشت و درآمدزایی روبه رو بودند، چندان راحت نیست.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان رسیدن به انضباط در برداشت ها را اجتناب ناپذیر دانست و ادامه داد: بر همین اساس جلساتی با مسوولان ذیربط برگزار شده تا تمهیداتی اندیشیده شود و روند هوشمندسازی چاه ها متوقف و یا کند نشود.
ساسانی با اشاره به اهمیت جلوگیری از چاه های جدید و پلمب چاه های غیرمجاز قبلی، اظهارداشت: این موضوع به مشارکت و همکاری جدی نهادها و سازمان های مرتبط بویژه دستگاه قضایی نیاز دارد.
وی به بارش های چشمگیر سال آبی جاری اشاره و اضافه کرد : بیش از یک دهه خشکسالی بر مرکز ایران و بخصوص استان اصفهان حکمفرما بوده و یک سال ترسالی نمی تواند کمبود سابق را جبران کند.
معاون آب منطقه ای با تاکید بر ضرورت صرفه جویی به عنوان اولویت امور، تصریح کرد: مصرف بهینه آب موضوعی نیست که بتوان از آن چشم پوشید و این امر در تمامی بخش های شهری، روستایی، کشاورزی و صنعتی اهمیت دارد.
به گزارش ایرنا، منابع آب زیرزمینی یکی از منـابع مهم کشور است و حفظ آن از وظایف وزارت نیرو است، ولی انجام این وظیفه عزم ملی در سطح حاکمیت را می‌ طلبد.
از طرفی پراکنش منابع مذکور شامل چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات در کشور، خشکسالی‌ و تغییرات اقلیمی، افزایش جمعیت، افزایش نیاز به آب و سیاست‌های ناکارآمد توسعه و اشتغال بدون انجام مطالعات آمایش سرزمین باعث سوق اشتغال به سمت استفاده از منابع آب زیرزمینی، افزایش فشار بر منابع مذکور و وضعیت نامتعادل کنونی در آبخوان ‌های کشور شده است.
برغم اعمال محدودیت‌ توسط وزارت نیرو برای بهره ‌برداری از منابع زیرزمینی در بسیاری از محدوده‌های مطالعاتی کشور اعم از پیاده سازی نظام تخصیص آب از سال 1380 و ممنوع کردن حدود 388 محدوده مطالعاتی کشور، رشد فزاینده حفر چاه‌های غیرمجاز در دهه اخیر رخ داده، بطوری که بر اساس آمار برداری سراسری دور دوم منابع آب در سال 88 لغایت 90، تعداد چاه‌ های غیرمجاز کشور بالغ بر 320 هزار حلقه چاه با حجم تخلیه بیش از هفت میلیارد مترمکعب بوده است.
وجود بیش 320 هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور که 16 هزار حلقه آن در استان اصفهان شناسایی شده، راه توزیع عادلانه این مایه حیات را با مشکل جدی مواجه کرده است.
استان اصفهان با پس از آذربایجان‌ غربی و تهران در رده سوم دارندگان بیشترین چاه غیرمجاز در کشور است، همچنین استان فارس با 14 هزار حلقه، استان ‌های البرز و آذربایجان شرقی هر کدام با 6هزار، خراسان رضوی با چهار هزار و 200 حلقه، همدان با چهار هزار حلقه و خوزستان با سه هزار و 500 حلقه در ادامه فهرست استان ‌های دارای تعداد بیشترین چاه‌ غیرمجاز هستند.
بنا به اظهارات اواخر سال گذشته مسوولان امر بر اساس شاخص های بلند مدت 53.4 درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی شدید است.
بر اساس همین شاخص 98.1 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی هیدرولوژیک(آب شناسی) است، 5.5 درصد مساحت خفیف، 33.2 درصد متوسط و 6 درصد خشکسالی بسیار شدید است.
سرانه مصرف آب آشامیدنی در استان اصفهان 154 لیتر بر ثانیه است، تعداد مشترکان فعال آب در این منطقه، یک میلیون و 125 هزار و 899 مشترک و تعداد انشعاب خانگی یک میلیون و 14 هزار و 811 عدد است.
6020/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.