اینترنت اشیا (IoT)، فناوری مدرنی است که در آن برای هر شی قابلیت ارسالِ داده یا دریافت فرمان از طریق شبکه‌های ارتباطی فراهم می شود.
عضو هیات علمی و دبیر کنفرانس اینترنت اشیا در مراسم آغاز این رویداد علمی گفت: دسترسی افراد به شبکه جهانی اینترنت از دهه 90به بعد فراگیر شد و برای اولین بار در سال 1999 صحبت از اینترنت اشیا به میان آمد و از آن پس تاکنون این مفهوم پیشرفت بسیاری داشته است.
حسین ماهوش افزود: پیشرفت اینترنت اشیا مرهون پیشرفت فناوری های مختلفی از قبیل شبکه های حسگر بیسیم، میکرو کنترل ها، سامانه های جاسازی شده و توسعه شبکه های ارتباطی است.
وی اظهار داشت: در بستر اینترنت اشیا هر موجودیتی امکان مبادله اطلاعات در یک شبکه ارتباطی را دارد و این بستر، دسترسی به انواع و اقسام اطلاعات دریافت شده از حسگرها را تسهیل می کند.
دبیر اجرایی سومین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا تاکید کرد: دسترسی و استفاده موثر از اینگونه اطلاعات می تواند زندگی اجتماعی، روابط اجتماعی و اقتصادی مردم را ارتقا ببخشد.
وی اضافه کرد: حجم عظیمی از اطلاعات مفید جمع آوری شده در بستر اینترنت اشیا و به کارگیری ابزارهای هوش مصنوعی و داده کاوی نیز فرصت دیگری در اختیار قرار می دهد تا از دانش مهم و پنهان در این اطلاعات استفاده شود.
ماهوش خاطرنشان کرد: شهر زیبا و تاریخی اصفهان میزبان سوسن کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا و کاربردهاست و برگزاری این کنفرانس فرصتی فراهم کرده تا محققان و صاحب‌نظران، شرکتها و دانشجویان علاقه مند به حوزه oit و اساتید با هم تبادل اطلاعات تعامل و همفکری بیشتری در این زمینه داشته باشند.
به گزارش ایرنا، بیش از 120 مقاله داخلی و خارجی به دبیرخانه این کنفرانس رسیده که در این رویداد حدود 50 مقاله و پوستر ارائه می شود.
این رویداد 2 روزه توسط دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان و با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد با هدف تبادل نظر و اطلاع یافتن از آخرین فعالیت های پژوهشی و کاربردی، گسترش پژوهش، انتقال فناوری و ارتقای کاربردها و کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت اشیا و همگرایی بیشتر میان مراکز علمی پژوهشی و صنعتی برگزار می شود.
سخنرانانی از کشورهای کانادا، نیوزیلند و ایران و فرانسه در این رویداد حضور دارند و به ارائه آخرین دستاوردهای علمی در زمینه های شهر هوشمند، فناوری های ارتباطی، هوش مصنوعی و بلاک چین و ارتباط آنها با اینترنت اشیا می پردازند.
برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی با حضور محققان و استادان خارجی و داخلی از دیگر برنامه های این همایش در دانشگاه اصفهان است.
مباحث اینترنت اشیا در اصفهان تا کنون در صنایعی مانند فولاد، انرژی، توزیع و ارتباط برق و سیستم های اندازه گیری و هوشمند سازی به کار رفته است.
سومین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیا و کاربردها، توسط موسسه جهانی برق و الکترونیک (IEEE) تایید شده است.
در آینده نزدیک، حضور اینترنت اشیا در زندگی روزمره بسیار محسوس خواهد بود؛ بنابراین با توجه به نوپایی این حوزه، سرمایه گذاری علمی و فنی در آن می­ تواند باعث ایجاد مشاغل نو شود و تحقیقات علمی در این حوزه در ایران و جهان به سرعت در حال رشد است.
برآورد شده است در سال ۲۰۲۰ بازار اینترنت اشیا (IoT) به بالاتر از ۳۰۰ میلیارد دلار در سال برسد.
دانشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود 15 هزار دانشجو و 650 عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه های برتر کشور است.
3080/ 7150
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.