محمد صالح ترکستانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اصفهان افزود: در مسیر نخست، تلاش می شود که جوایز به صورت فراخوان نباشد و بجای معرفی نُخبگان به بنیاد، ساز و کارهایی تعریف شود تا ما آنها را شناسایی کنیم.
وی ادامه داد: در مسیر دوم، درصددیم تا از جوایز و پول های غیرهدفمند فاصله بگیریم و انتخاب های ما برای پرداخت هدفمند باشد.
ترکستانی در باره طرح های شهید احمدی روشن خاطرنشان کرد: این طرح ها با هدف حل مسائل کشور توسط گروه های 7 تا 15 نفره از نُخبگان اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته10 طرح با80 نفر در این برنامه اجرا شد، اضافه کرد: امسال تعداد گروه ها به یکصد مورد با فعالیت حدود800 نُخبه افزایش یافت.
ترکستانی با اشاره به هدف بنیاد ملی نُخبگان برای کاهش هزینه ها در سال جاری گفت: ما امسال برنامه های هدفمند را توسعه می دهیم.
معاون بنیاد ملی نُخبگان افزود: حدود سه هزار و500 دانشجوی نُخبه در سال تحصیلی 98 - 97 زیر پوشش خدمات و حمایت های این بنیاد قرار دارند.
وی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از دانش آموزان دوره های چهارم تا هفتم در قالب طرح شهاب با همکاری وزارت آموزش و پرورش نیز زیر پوشش بنیاد هستند، اظهار داشت: در بخش دانش آموختگان نیز جوایزی در قالب های مختلف مانند استادیار جوان، طرح شهید احمدی روشن و جایزه علامه طباطبایی به نُخبگان اعطاء می شود.
ترکستانی با اشاره به اینکه حدود120 نُخبه از جوایز علامه طباطبایی بهره مند می شوند، اضافه کرد: حدود یکهزار نفر از دانش آموختگان و تعداد زیادی از نُخبگانی که از خارج کشور برگشته اند نیز زیر پوشش این بنیاد هستند.
معاون بنیاد ملی نُخبگان با تاکید براینکه با وجود محدودیت مالی دولت، جوایز این بنیاد در سال تحصیلی 98 - 97 بین10 تا 60 درصد افزایش یافت، تصریح کرد: یک و نیم سال قبل با برخی مسائل مالی مواجه بودیم که باعث تاخیر در پرداخت جوایز شد اما در زمان حاضر این مشکلات حل شده است.
ترکستانی گفت: میزان جوایز و حمایت در بخش های مختلف مانند متاهلان، طرح های احمدی روشن و وام ودیعه مسکن افزایش یافته است.
وی افزود: سال گذشته برغم مشکلات ارزی، نیمی از هزینه های نُخبگانی که از فرصت مطالعاتی بنیاد استفاده کردند، به یورو پرداخت شد.
وی در باره تسهیلات مالی ارائه شده به نُخبگان نیز توضیح داد: انتخاب افراد متقاضی برای دریافت این تسهیلات، مشکل است اما به محض انتخاب و تایید نهایی، پرداخت آنها در زمان کوتاه انجام می شود.
به گزارش ایرنا، بنیاد ملی نُخبگان با هدف برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای شناسایی، هدایت، حمایت مادی و معنوی نُخبگان، جذب، حفظ و بکارگیری و پشتیبانی از آنان در راستای ارتقای تولید علم، فناوری و توسعه علمی و متوازن کشور و احراز جایگاه برتر علمی، فناوری و اقتصادی در منطقه بر اساس سند چشم انداز کشور در افق 1404 در سال 1385 تشکیل شد.
بر اساس اساسنامه این بنیاد، نُخبه به فرد برجسته و کارآمدی اطلاق می‌شود که اثر گذاری وی در تولید علم، هنر و فناوری کشور محسوس باشد و هوش، خلاقیت، کارآفرینی و نبوغ فکری او در راستای تولید دانش و نوآوری موجب شتاب بخشیدن به رشد و توسعه علمی و متوازن کشور شود.
6027/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.