مصطفی منفرد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اصفهان افزود: سیاست وزارت علوم نیز با توجه به کمبود منابع آبی در بسیاری از استان ها، اجرای طرح های تصفیه خانه و بازچرخانی پساب است.
وی با بیان اینکه سال 96 از میان حدود 600 طرح رسیده به کارگروه مدیریت سبز وزارت علوم، از 60 طرح حمایت مالی شد، خاطرنشان کرد: از میان این طرح ها، 40 مورد مربوط به مدیریت آب و پساب، 13 مورد ارتقای کیفی موتورخانه ها و بهینه سازی سامانه های تاسیساتی، 6 مورد انرژی های تجدید پذیر و کنترل مصرف انرژی و یک مورد مدیریت پسماند و حمل و نقل بود.
منفرد اضافه کرد: این طرح ها پس از کارهای کارشناسی و بررسی توجیه اقتصادی و زیست محیطی آنها و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تایید شد و حدود 300 میلیارد ریال برای اجرای آنها تخصیص یافت.
وی با بیان اینکه سال 97 نیز حدود 600 طرح مدیریت سبز توسط دانشگاه ها به این کارگروه معرفی شد، اظهار داشت: از بین آنها از 54 طرح حمایت مالی شد که شامل 41 طرح مدیریت آب و پساب، هفت طرح ارتقای کیفی موتورخانه ها و بهینه سازی سامانه های تاسیساتی، پنج طرح انرژی های تجدید پذیر و کنترل مصرف انرژی و یک مورد مدیریت پسماند بود.
منفرد ادامه داد: برای حمایت مالی از این طرح ها نیز حدود 240 میلیارد ریال تخصیص یافت هرچند در قانون بودجه این رقم 330 میلیارد ریال در نظر گرفته شد.
مدیر کارگروه مدیریت سبز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه های استان اصفهان از جمله اصفهان و صنعتی اصفهان از مراکز موفق در حوزه مدیریت سبز هستند.
مدیرکل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: وزارت علوم حدود 50 درصد از هزینه های این طرح ها را تخصیص می دهد و بقیه آن توسط خود دانشگاه پرداخت می شود.
جمشید اسماعیلی اضافه کرد: امسال حدود 370 میلیارد ریال بودجه برای حمایت از طرح های مدیریت سبز در دانشگاه ها در نظر گرفته شد.
به گزارش ایرنا، با تشکیل کارگروه راهبری مدیریت سبز از سه سال گذشته در وزارت علوم، این موضوع بطور جدی در دانشگاه ها مطرح شد و تا کنون کارگروه راهبری مدیریت سبز در 180 دانشگاه، موسسه آموزش عالی و پارک علم و فناوری کشور تشکیل شده است.
'دانشگاه سبز'(green university)، مکانی است که همه فعالیت‌ های آن بر اساس چشم انداز توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی صورت می‌ گیرد و نشان دهنده مسوولیت مهم آموزش عالی در راستای توسعه جامعه است.این دانشگاه دارای رویکردهای اصلی کاهش هزینه‌ های عمومی و جاری دانشگاه و ترویج رفتار آموزشی بر اساس فناوری های نو و بدون کاغذ است.
6022/ 3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.