به گزارش ایرنا، مصطفی منفرد روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه اصفهان افزود: با تشکیل کارگروه راهبری مدیریت سبز از سه سال گذشته در وزارت علوم، این موضوع بطور جدی در دانشگاه ها مطرح شد و این وزارتخانه در سال های 96 و 97 از بین طرح های رسیده از دانشگاه ها در این زمینه از حدود 120 طرح حمایت مالی کرد.
منفرد با بیان اینکه دستورالعمل جامعی در این باره توسط وزارت علوم و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تدوین و به دانشگاه ها ابلاغ شد، ادامه داد: این دستورالعمل مبتنی بر 9 محور مانند انرژی های تجدید پذیر، بهینه سازی مصرف انرژی، روشنایی، حرارت و برودت و مسائل فرهنگی است.
وی با تاکید بر اینکه تا کنون کارهای فراتر از کشورهای همسایه در زمینه مدیریت سبز در دانشگاه های کشورمان انجام شده است، اظهارداشت: برای توسعه مدیریت سبز در کشورمان یک همایش ملی در دانشگاه خلیج فارس و یک همایش بین المللی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد و اردیبهشت امسال دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.
وی پیام این همایش را ' اندیشه سبز، دانشگاه سبز و جامعه سبز' خواند و تصریح کرد: مدیریت سبز یک موضوع نوپا در کشورمان و تبلیغات و فرهنگسازی بیشتر برای آن ضروری است.
منفرد درباره تولید برق در برخی دانشگاه ها توضیح داد: دستگاه های اجرایی و دانشگاه های دولتی نمی توانند با اعتبارات دولتی، برق تولید کنند و آن را بفروشند بلکه تعدادی از دانشگاه ها، زمین هایی دارند که آن را به بخش خصوصی اجاره داده و سرمایه گذاران در آنها اقدام به اجرای طرح های تولید برق کرده اند.
مدیر کل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: مدیریت سبز از مطالبات جدی جامعه از دانشگاه هاست و وزارت علوم نیز این موضوع را یکی از اولویت های خود قرار داده است.
جمشید اسماعیلی با بیان اینکه وزارت علوم در صدد است با پشتیبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مدیریت سبز را در دانشگاه ها بطور کامل اجرا کند تا الگویی برای سایر دستگاه های اجرایی شود، اضافه کرد: با توجه به مخاطرات زیست محیطی، کمبود منابع آبی، محدودیت منابع انرژی و تحریم های ناعادلانه، حرکت به سمت مدیریت سبز یک ضرورت است.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح های مدیریت سبز در برخی دانشگاه ها، تعداد درختان سه برابر شده اما مصرف آب به یک سوم میزان قبلی رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت سبز، هزینه نیست بلکه صرفه جویی می باشد، اضافه کرد: امیدواریم جامعه نیز به دانشگاه ها در این زمینه اعتماد کنند و دستاوردها و روش های آنها را در مدیریت و زندگی خود بکار گیرند.
اسماعیلی گفت: این موضوع از سال 92 در کشور مطرح و در سال 96 با تشکیل کارگروه راهبری مدیریت سبز در وزارت علوم و دانشگاه ها به طور جدی عملیاتی شد و در این راستا دومین همایش بین المللی دانشگاه سبز اردیبهشت امسال در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.
مدیر کل نظارت بر طرح های عمرانی وزارت علوم افزود: امسال در این همایش، سامانه ارزیابی مدیریت سبز دانشگاه های کشور رونمایی می شود و دانشگاه ها از این پس می توانند اطلاعات عملکرد خود را در سامانه مذکور وارد کنند.
وی با اشاره به اینکه سال 96 حدود 600 طرح و سال گذشته نیز حدود 600 طرح دیگر درباره طرح های مدیریت سبز از سوی دانشگاه ها به وزارت علوم معرفی شد، اضافه کرد: این طرح ها از نظر توجیه اقتصادی و زیست محیطی بررسی و در نهایت از بین آنها از حدود 120 طرح منتخب حمایت های مالی به میزان حدود 550 میلیارد ریال بعمل آمد.
همایش بین المللی دانشگاه سبز با هدف معرفی دستاوردهای عرصه مدیریت سبز در دانشگاه ها، تبادل علم و تجربه های مسوولان و کارشناسان و ایجاد زمینه های مناسب برای ارتقای عملکرد دانشگاه ها و تغییرات گسترده در جامعه روزهای 10 و 11 اردیبهشت سال جاری در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.
'دانشگاه سبز'(green university)، مکانی است که همه فعالیت‌ های آن بر اساس چشم انداز توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی صورت می‌ گیرد و نشان دهنده مسوولیت مهم آموزش عالی در راستای توسعه جامعه است.این دانشگاه دارای رویکردهای اصلی کاهش هزینه‌ های عمومی و جاری دانشگاه و ترویج رفتار آموزشی بر اساس فناوری های نو و بدون کاغذ است.
دانشگاه اصفهان با حدود 15 هزار دانشجو و 650 عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های بزرگ و برتر کشور است.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.