اینترنت اشیا (IoT)، فناوری مدرنی است که در آن برای هر شی، قابلیت ارسالِ داده یا دریافت فرمان از طریق شبکه‌های ارتباطی فراهم می شود.
حسین ماهوش محمدی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه اصفهان افزود: این رویداد توسط دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان و با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد با هدف تبادل نظر و اطلاع یافتن از آخرین فعالیت های پژوهشی و کاربردی، گسترش پژوهش، انتقال فناوری و ارتقای کاربردها و کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت اشیا و همگرایی بیشتر میان مراکز علمی پژوهشی و صنعتی برگزار می شود.
وی با بیان اینکه نخستین دوره این کنفرانس سال 96 توسط دانشگاه اصفهان برگزار شد، خاطرنشان کرد: دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز سال گذشته کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا و شهر هوشمند را برگزار کرد و در جهت تداوم این حرکت ها، 2 دانشگاه تفاهم نامه ای بمنظور تجمیع دو رویداد مذکور و برگزاری کنفرانس بین المللی مشترک با نام 'اینترنت اشیا و کاربردها' منعقد کردند.
دبیر اجرایی سومین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا اظهار داشت: برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی با حضور محققان و استادان خارجی و داخلی از دیگر برنامه های این همایش در دانشگاه اصفهان است.
ماهوش محمدی با بیان اینکه مبحث اینترنت اشیا همگام با دنیا از سال 93 در دانشگاه اصفهان مطرح شد، افزود: سال 95 نیز کمیته اینترنت اشیا در دانشکده مهندسی کامپیوتر این دانشگاه برای گسترش این فناوری جدید تشکیل شد و آغاز به کار کرد.
همچنین دبیر علمی سومین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیا در این نشست گفت: از میان بیش از یکصد مقاله داخلی و خارجی رسیده به دبیرخانه این رویداد حدود 40 مقاله ارائه می شود.
بهروز شاهقلی با بیان اینکه سخنرانانی از کشورهای کانادا، نیوزیلند و ایران و شورای اروپایی اینترنت اشیا در این رویداد حضور دارند، افزود: آنها به ارائه آخرین دستاوردهای علمی در زمینه های شهر هوشمند، فناوری های ارتباطی، هوش مصنوعی و بلاک چین و ارتباط آنها با اینترنت اشیا می پردازند.
وی یکی از کارگاه های آموزشی در این کنفرانس را هوشمند سازی کارخانه ها عنوان کرد و افزود: این کارگاه با همکاری بخش خصوصی برگزار می شود و صنایع اصفهان به خوبی می توانند از آن استفاده کنند.
شاهقلی با اشاره به اینکه اصفهان ظرفیت های بسیاری در زمینه صنایع و علم و فناوری دارد، تصریح کرد: تا کنون تعدادی از صنایع بزرگ استان به سمت استفاده از کاربردهای اینترنت اشیا و تعریف طرح هایی در این زمینه در ارتباط با دانشگاه ها از جمله دانشگاه اصفهان حرکت کرده اند اما لازم است که حرکت آنها سریع تر باشد.
به گفته وی، مباحث اینترنت اشیا در اصفهان تا کنون در صنایعی مانند فولاد، انرژی، توزیع و ارتباط برق و سیستم های اندازه گیری و هوشمند سازی بکار رفته است.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: لازم است بخش های علوم انسانی نیز وارد این بحث شوند و جنبه های اجتماعی و گسترش مفهوم و فرهنگ آن را بررسی کنند.
بر اساس اطلاعات پایگاه اینترنتی سومین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیا و کاربردها، این رویداد توسط موسسه جهانی برق و الکترونیک (IEEE) تایید شده است.
در آینده نزدیک، حضور اینترنت اشیا در زندگی روزمره بسیار محسوس خواهد بود؛ بنابراین با توجه به نوپایی این حوزه، سرمایه گذاری علمی و فنی در آن می­ تواند باعث ایجاد مشاغل نو شود و تحقیقات علمی در این حوزه در ایران و جهان به سرعت در حال رشد است.
برآورد شده است، در سال ۲۰۲۰ بازار اینترنت اشیا (IoT) به بالاتر از ۳۰۰ میلیارد دلار در سال برسد.
دانشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود 15 هزار دانشجو و 650 عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه های برتر کشور است.
6022 / 3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.