سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: زاغ بور که تنها پرنده انحصاری و نماد پرندگان ایران است در زیستگاه های شرقی و مجاور تالاب گاوخونی شناسایی و از آن تصویربرداری شد.
حسین اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مشاهده زاغ بور به عنوان تنها پرنده منحصر به فرد ایران در جهان بر اهمیت تنوع زیستی تالاب بین المللی گاوخونی به عنوان یک اکوسیستم آبی می افزاید.
وی گفت: محیط بانان حفاظت محیط زیست استان اصفهان در روزهای اخیر موفق به مشاهده ، شناسایی و تصویر برداری از زاغ بور در محدوده طبیعی تالاب گاوخونی شدند.
زاغ بور یا زاغ کویری (نام علمی: Podoces pleskei) پرندهای از خانوادهٔ کلاغیان است.
این پرنده‌ زیرک و تا حدودی مخفی کار است و این امر مشاهده آن را در طبیعت با مشکل مواجه می‌سازد؛ از طرفی هماهنگی کامل رنگ پروبال این پرنده با محیط و پرواز در ارتفاع کم، امکان مشاهده آن را در زیستگاه‌های طبیعی‌اش کاهش می‌دهد از این ‌رو باور عمومی این است که این پرنده از جمعیت و تراکم پایینی برخوردار است.
این پرنده تنها در مناطق بیابانی و نیمه‌ بیابانی شرق و جنوب شرق ایران و در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، اصفهان، یزد، فارس، کرمان و تهران دیده شده و تنها پرندهٔ بومی انحصاری (اندمیک) ایران است.
تالاب بین المللی گاوخونی یکی از 19 تالاب بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر در سال 1975 به ثبت رسیده است.
این تالاب دارای وسعتی حدود 476 کیلومتر مربع است و در انتهای مسیر رودخانه زاینده رود در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان و 30 کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد.
گاوخونی در سال های اخیر و در پی خشکسالی ممتد درحوضه آبی زاینده رود به منطقه ای خشک بدل شده است.
6022 / 8114/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.