به گزارش ایرنا، وقوع سیلاب و بارش های شدید بهاره پس از یک دهه خشکسالی و کم آبی، به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیشترین ضرر و زیان و خسارت استان را در سمیرم و شهرها و روستاهای متعدد این شهرستان کوهستانی و ییلاقی در پی داشته است.
منصور شیشه فروش همچنین در جریان سرکشی از محله ها و ساختمان های مسکونی تخریب شده بر اثر رگبارها و آبگرفتگی های اخیر سمیرم گفته بود: عمده خرابی ها مربوط به بافت های فرسوده و خانه های قدیمی بویژه در دو محله قلعه و کوشک سمیرم است.
محمدرضا عسگریان فرماندار سمیرم هم برآورد هزار و 800 میلیارد ریالی خسارت به ساختمان ها و زیرساخت های شهری و روستایی و عشایری را اعلام کرده است.
شهردار سمیرم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وسعت زیاد خرابی ها بویژه در بافت فرسوده شهری اظهار داشت: طبق برآورد کارشناسان شهرداری 75 میلیارد ریال خسارت به تاسیسات، زیرساخت ها، معابر، آسفالت و فضای سبز شهری وارد شده است.
به گفته حسینعلی صادقی، تعدادی از پل ها و همچنین مسیر ورودی آبشار سمیرم نیز بر اثر سیلاب شدید تخریب شده است.
وی با یادآوری بازدیدهای خود و سایر مسوولان استانی و کشوری از خانه های در معرض خطر و آسیب بحران تصریح کرد: بیش از100 واحد مسکونی در خطر تخریب در 2 محله کوشک و قلعه سمیرم تخلیه شده اند و ساکنان آنها در مدارس مستقر هستند.
شهردار شهر حنا در شرق سمیرم نیز در همین پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: 10 واحدمسکونی این شهر بطور کامل تخریب شده و 20 واحد ساختمانی در معرض تخریب قطعی هستند که ساکنان آنها تخلیه شده اند.
صادق شهبازی خاطر نشان کرد: علاوه بر این، 150 خانه بیشتر خشت و گلی و قدیمی در معرض خطر تخریب مستقر در بافت فرسوده شهر حنا نیز شناسایی شده که باید چاره ای برای جایگزینی سکونت آنان اندیشیده شود.
وی بیان داشت: در مجموع بافت فرسوده شهر حنا 18 هکتار است که در بارش های اخیر خسارت های جزیی وکلی دیده اند.
به گفته وی، طبق اعلام گروه ارزیابی شهرداری خسارت پنج هزار میلیون ریالی به تاسیسات شهری و شهرداری بر اثر سیلاب و بارش وارد شده است.
شهبازی افزود: سیل بند جنوب این شهر بطور کامل تخریب شده و زیرسازی آسفالت، فضای سبز، جدول ها و پل های زیادی نیز از بین رفته اند.
شهردار حنا همچنین با اعلام هشدار نسبت به استقرار این شهر و مردم آن در زیر دست سد مخزنی حنا تاکید کرد: ضروری است برنامه ای جامع برای کنترل سیلاب ها با همکاری آب منطقه ای تدوین و تنظیم شود تا هر حادثه احتمالی را بتوان مدیریت کرد.
شهردار شهر کُمه در جنوب سمیرم(مرکز بخش پادنای بزرگ) نیز در همین رابطه اظهار داشت: 15 واحد مسکونی این شهر در مناطق مختلف به طول کامل تخریب شده است.
فرود امیری تصریح کرد: 154 واحدمسکونی هم خسارت دیده اند که شهرداری اخطار تخلیه به ساکنان این خانه ها را صادر کرده است.
وی خاطر نشان کرد: بخش هایی از بافت های شهری و فرسوده، معابر، پل ها و حتی بخشی از منطقه نمونه گردشگری چشمه بابازرنگ این شهر آسیب دیده است.
شهردار شهر ونک در غرب سمیرم هم گفت: 33 واحد مسکونی این منطقه بطور کامل خراب شد و حتی چهار نفر ساکن این خانه ها که به زیر آوار رفته بودند با تلاش مردم و همسایگان نجات یافتند اما به شدت مجروح شده بودند.
علی امیری گفت: بخشی از تاسیسات پمپاژ خانه فضای سبز شهری، لوله های آب آشامیدنی منطقه گردشگری چشمه ناز و یک دهانه پل فولادی صد درصد در سیلاب اخیر تخریب شدند.
وی ادامه داد: 100 واحد منزل مسکونی این شهر از 20 تا 50 درصد خسارت دیده اند و همچنین شبکه برق بویژه در منطقه گردشگری چشمه ناز و شمس آباد این شهر آسیب دیده است.
شهردار ونک خاطر نشان کرد: پل ارتباطی جاده روستای عقدک تخریب شده و آسفالت تعدادی از معابر نیز آسیب جدی دیده اند.
وی اظهار داشت: در مجموع 40 میلیارد ریال خسارت به تنها به زیرساخت ها و تاسیسات شهری و شهرداری وارد شده است.
حالا بر این اعداد و ارقام میلیاردی، تخریب کامل پل ها و ابنیه راه و راهداری در شهرها و روستاهای سمیرم و سایر شهرستان ها را هم اضافه کنید. زیرساخت هایی که باید پیش از وقوع حوادث و بحران ها بازدید و مدیریت می شدند تا شاید این همه خرابی و ضرر به بیت المال را در یک بارش عادی مشابه سال های قبل از خسکسالی را شاهد نباشیم.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ساکنان بافت های قدیمی و فرسوده بویژه در شهر سمیرم که بیشتر آنها نیازمندان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند خانه هایشان را رها کرده اند و در مدارس مستقر شده اند.
مدارس هم بزودی و با پایان تعطیلات نوروزی باز می شوند. مدیران کشوری سازمان های امدادی، عمرانی، زیربنایی و حمایتی نیز ضمن بازدیدها و نشست های متعدد، قول هایی برای استقرار مردم در واحدهای مسکن مهر یا ارائه تسهیلات بدون بهره و بلاعوض داده اند.
اردیبهشت ماه سال گذشته 102 میلیمتر بارش در سمیرم ثبت شد اما امسال تنها در دو تا سه روز بارندگی شدید اوایل فروردین ماه بالای 160 میلیمتر باران بارید و رکورد بارندگی سال زراعی نیز از 575 میلیمتر بارش گذشت.
قول هایی که نباید شامل زمان شوند و سرعت در اقدام برای مردمی که چیزی برای از دست دادن ندارند لازمه آن است.
سمیرم منطقه ای کوهستانی و شیب دار و از است که با بیش از 150 پارچه آبادی و روستا، چهار شهر و چهار بخش مرکزی، دناکوه، وردشت و پادنا، در ضلع شمالی زاگرس میانی و دنا و 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.
6022/ 7147
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.