به گزارش ایرنا، آران و بیدگل در فاصله نزدیک به 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان بر اساس برخی شواهد تاریخی یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های بشری با پیشینه ای چند هزار ساله به شمار می رود؛ بدین صورت که در اطراف نخستین خاستگاه مدنیت در جهان، آبادی هایی به صورت قلعه پدید آمد و به منطقه ای به نام چهل حصاران شهرت یافت.
آران که اصل آن از آرین آمده، به معنای جایگاه مقدس و بیدگل برگرفته از ویگل است؛ زبان مردم این منطقه فارسی با لهجه های متفاوت است و این زبان محلی در زمره زبان های پهلوی قدیم به شمار می رود.
این شهرستان در کنار جاذبه های طبیعی بی مانندی همچون کویر مرنجاب و سیازگه ابوزید آباد، نوار بند ریگ، پناهگاه حیات وحش یخاب، دریاچه نمک و افزون بر 100 هزار هکتار جنگل های دست کاشت تاغ، بافت های تاریخی ارزشمند شهری و روستایی دارد که می تواند آن را به یکی از قطب های گردشگری استان اصفهان تبدیل کند.
آران و بیدگل همچنین رتبه نخست تولید فرش ماشینی کشور، رتبه نخست تولید پسته و رتبه سوم تولید زعفران در استان اصفهان را دارد که نشان می دهد کویر همیشه برابر محدودیت و محرومیت نیست و این ظرفیت ها می تواند سفرهای تفریحی را با چاشنی جاذبه های تجاری درهم آمیخته و به شکوفایی بیشتر اقتصاد منطقه منجر شود.

** جاذبه های طبیعی
کویر مرنجاب که در 50 کیلومتری شمال آران و بیدگل قرار دارد، با وجود زیبایی های طبیعی و پوشیده از نمونه های گوناگون گیاهی و جانوری چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.
مرنجاب در اصل نام کاروانسرا و قناتی بوده که در زمان شاه عباس صفوی ساخته شد و پس از آن نقاط اطراف به کویر مرنجاب شهرت یافت و امروزه هم یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می شود که تپه های شنی بلند، جنگل های تاغ، دریاچه نمک، جزیره سرگردان و چاله های هندوانه دیمی سنبک و چهارطاقی را در خود جای داده است.
کویر سیازگه هم پهنه ای گسترده در دامن ریگزارهای 10 کیلومتری شمال شهر ابوزید آباد است و برگزاری مسابقه های شترسواری در این منطقه به ویژه در فصل بهار رواج دارد.
بیابان پشت ریگ، ارتفاعات کوه های یخاب، قلعه تاریخی کرشاهی و مزرعه بیشه نیز از دیگر جاذبه های طبیعی آران و بیدگل برای علاقه مندان طبیعت گردی می باشد.

** مکان ها و بقعه های متبرکه
شهرستان آران و بیدگل همچنین 42 بقعه متبرکه دارد که از شاخص ترین آنها می توان به امامزاده محمد هلال بن علی (ع)، امامزاده هادی (ع) و بی بی زینب یزدل اشاره کرد.
آستان امامزاده محمد هلال (ع) سردر و هشتی ورودی بلند و زیبا و صحن های بزرگ دارد که بدنه داخلی آنها با کاشی های معرق و کادربندی های زیبا تزیین شده است.
اثر با رواق های مزین به انواع رسمی بندی های سنتی همراه با گنبد و گلدسته با پیشینه ای مربوط به پیش از دوران صفویه و آینه کاری هایی که به دستور کریم خان زند صورت گرفته و گلزار شهدای مجاور آن، یکی از مهمترین و دیدنی ترین زیارتگاه های شمال استان اصفهان به شمار می آید.
بارگاه امامزاده هادی (ع) هم با گلدسته های بلند کاشی کاری شده، ایوان و صحن و سرایی بزرگ و رواق هایی مزین به کاشی کاری و نگارگری های نفیس، اثری برجا مانده از دوران صفویه است.
بقعه بی بی زینب هم یکی از زیباترین اماکن زیارتی و سیاحتی حاشیه کویر مرکزی ایران در روستای یزدل قرار دارد و با سردری و هشتی ورودی، گنبد و گلدسته های کاشی کاری، جلوخان و ایوان مزین به انواع کاشی کاری با نگارگری‌های زیبا و هنرمندانه، صحن و سرای بزرگ همراه با معماری ویژه متناسب با اقلیم کویر یکی از جاذبه های ز یبا و جذاب دوره صفویه در آران و بیدگل می باشد.

** جاذبه های تاریخی
سایت تاریخی ویگل، آتشکده مربوط به دوره ساسانیان درون محوطه تاریخی بزرگی در آران و بیدگل قرار دارد.
طرح این ساختمان آتشگاهی مانند چهار طاقی‌های دوره ساسانی دارای چهار دهانه ورودیه است که در مرکز ساختمان هم بقایای یک آتشدان منحصر به فرد از دوره ساسانی با تزیینات گچ بری وجود دارد و در اطراف پایه آتشدان و ورودی سطح آتشگاه هم قطعات گچ بری زیبایی از همین دوره به دست آمده است.
مقبره سلیمان صباحی بیدگلی از سرایندگان نامدار دوره زندیه و از بانیان نهضت ادبی بازگشت، در مجاور بقعه امامزاده حسین (ع) از دیگر جاذبه های تاریخی این شهرستان می باشد.
شهر زیرزمینی دستکن نوش آباد (اویی) با راهروها و اتاق ‌های بسیار که پیشینه ‌اش به دوران پیش از اسلام بازمی‌ گردد، برای حفاظت ساکنان شهر در جنگ‌ها و غارت‌ها به ویژه هنگام حمله مغول استفاده می ‌شده است.
اویی در سه طبقه زیر زمین با عمق چهار تا 18 متر ساخته و در زیر بافت کنونی شهر نوش آباد گسترش یافته است.
مجموعه دستکن شهر زیرزمینی سفیدشهر (طسمیجان) که در ماه جاری به فهرست میراث فرهنگی کشور اضافه شد، مربوط به سده های پنجم و ششم هجری قمری است و با فضاهای گوناگون در چند سطح بنا شده و در برخی قسمت ها یک تا پنج متر عرض داشته و ظرفیت نمایش و حتی سایت موزه شدن را دارد.
همچنین مهرابه کشف شده در سفیدشهر (نرسه) متعلق به چند هزار سال پیش اثر ثبت شده دیگری می باشد که طرح چلیپایی شکل با ماهیت مذهبی و سقفی مدور و گنبد گون با خیز کم دارد و در مرکز گنبد یا آسمانه آن نورگیری مدور جانمایی شده است.
خانه تاریخی عمارت علی آباد هم مشتمل بر سه عنصر فضایی خانه، آب انبار و مطبخ مربوط به دوره قاجاریه و یکی از زیباترین اثرهای تاریخی و فرهنگی شهرستان آران و بیدگل می باشد که با اصول معماری سنتی مناطق کویری با مساحت تقریبی 2 هزار مترمربع بنا شده و آماده میزبانی از میهمانان نوروزی می باشد.
7472/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.