به گزارش ایرنا، آن حضرت به واسطه استعداد ذاتی، توفیقات، تاییدات الهی، مراقبت و کوشش دائمی، با علوم نبوی رسول اکرم (ص) اتصال برقرار کرد و تحت تربیت پیامبر قرار داشت.
از روایات متعدد به دست می آید که یکی از منابع و مدارک علمی آن حضرت، قرآن کریم است. آن حضرت چون از اسرار و رموز کلام الهی اطلاع کامل داشت، می توانست احکام و قوانین دین و معارف اسلام را از عمق آن کتاب آسمانی استخراج کند و در اختیار مسلمانان قرار دهد.
تحقیق در فلسفه اسلامی و مطالعه سخنان حضرت علی (ع) نشان می دهد که آن حضرت اولین کسی از امت اسلام بود که برای بیان معارف حقه الهی از استدلال های منطقی، برهان ها و اصول فلسفه الهی استفاده کرد.

**نهج البلاغه مهمترین منبع برای مدح و رثای امیرالمومنین است
استاد معارف اسلامی دانشگاه آزاد، بهترین راه برای شناخت و معرفی شخصیت وارسته و کامل امیرالمومنین (ع) را کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه برشمرد و گفت: این دریای بزرگ آموزه های اخلاقی و دینی باید در تمام مناسب ها و در مراسم روضه‌ خوانی و مرثیه ‌سرایی مورد استناد قرار گیرد.
رضا رضویان افزود: نهج‌البلاغه سخنان امیرالمومنین علی(ع) و نوع نگاه آن حضرت به مسایل مختلف است که از این طریق می‌توان شخصیت متعالی ایشان را بیش از پیش شناخت.
وی خطاب به مبلغان تصریح کرد : در تمام مراسم فرازهایی از این کتاب گرانقدر برای مردم عنوان تا هرچه بیشتر با مقام شامخ آن امام همام آشنا شوند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: معرفی تمام ابعاد شخصیتی حضرت علی (ع) به عنوان یک الگوی انسان کامل برای جوانان در شرایط حاضر بسیار مهم و ضروری است.
وی خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) نمونه بارز یک انسان متعالی بودند و این امر علاوه بر پرورش در دامن پیامبر اکرم(ص)، ناشی از روحیه والای ایشان در حقیقت‌طلبی و خداباوری بود.
رضویان تاکید کرد : نباید در پرداختن به شخصیت والای این امام نگاه تک بعدی صورت گیرد و آن امام را تنها فردی در گوشه محراب و مشغول به راز و نیاز معرفی شود که در نهایت به شهادت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) سعادت دنیا و آخرت را در کنار هم مورد نظر داشت، افزود: بر این اساس سخن گفتن از مولا علی نهایت ندارد و به آخر نمی رسد و هیچ وقت انسان، از گفتن آن خسته نمی شود بلکه با شنیدن آن دل ها با طراوت و شاداب شده و باعث شادی قلب ها می شود.
این استاد دانشگاه زندگی علی را دریایی بیکران دانست که نمی توان به عمق آن دست یافت.

**پاک زیستن و خوب زندگی کردن سیره حضرت علی (ع) بود
محقق و پژوهشگر اجتماعی از اصفهان گفت: حضرت علی (ع) شخصیتی فراتاریخی است زیرا درس پاک‌ زیستن و خوب زندگی‌کردن سیره آن حضرت بود که برای همه مردم جهان قابل آموختن است.
فخری رضایی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه تمام ابعاد شخصیتی آن امام بزرگوار به هم متصل و مربوط است و در کنار یکدیگر کامل می شود، بیان کرد : آن حضرت خدا را همیشه و در همه حال در کنار و شاهد خود می دید و با چشم دل و عاشقانه عبادت می کرد.
وی خاطرنشان کرد: آن حضرت بالاترین مرحله اخلاص را در عبادت داشت، به طوریکه بدون هیچ چشمداشتی همراه با همسر و فرزندان سه روز افطار خود را به افراد نیازمند و یتیم بخشید.
این استاد جامعه شناسی اضافه کرد : به آن علت حضرت علی بهترین انتخاب را در هر رفتار و عملی داشت زیرا همه کارها و کردار او برای رضای حق تعالی بود.
وی با اشاره به سیره نیک خویی و دوری از بدخویی و ناپسندی آن حضرت اضافه کرد : این رفتار از سوی خانواده او همچنان رعایت می شد زیرا همگی پاک و وارسته بودند.
رضایی، اصول تربیتی آن حضرت را نسبت به فرزندانش بسیار مهم و لازم به تبیین در جامعه دانست و گفت : آن حضرت(ع) براساس اصول تربیتی اسلام و آیات قرآن فرزندانش را تربیت می کرد و همان شد که پس از قرن ها همچنان نام آن بزرگواران باعث آرامش جان هاست.
وی همچنین رفتار همراه با کرامت و احترام به حقوق دیگران را سیره آن حضرت برشمرد و گفت: همواره تاکید داشت که نباید کسی را مورد اهانت و بی احترامی قرار داد زیرا نتیجه تحقیر و اهانت را بروز ناهنجاری‌ و ایجاد انحراف و انحطاط در جامعه می دانست.
وی رفتار همراه با عدالت آن حضرت را از مهمترین ویژگی مولای متقیان برشمرد و گفت: ایشان همواره تاکید داشتند که اجرای عدالت و تساوی برای همه موجب سالم بودن کانون خانواده و جامعه می شود.
این محقق افزود: راستگویی و راست‌ کرداری، حق‌ مداری و باطل‌ ستیزی، قانون ‌مداری و احترام به قانون، نظم و انضباط، شایسته‌ سالاری، مراقبت و نظارت همیشگی بر کارهای آنها، ارتباط همیشگی و بدون واسطه با مردم، رعایت حقوق اقلیت‌ها و توجه عمیق به تعلیم و تربیت را از دیگر سیره های رفتاری آن امام برشمرد.
وی تصریح کرد : ضروری است که دستگاه ‌های فرهنگی به تبیین ابعاد فکری و سیره رفتاری امام علی(ع) در جامعه و بین جوانان بپردازند.
13 رجب روز میلاد حضرت امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع)، به نام روز پدر نام گذاری شده است.
/6026/6994
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.