به گزارش ایرنا، سال 97 که شکوه چهل سالگی انقلاب در آن بر حافظه تاریخ نقش بست ، فرصت بی نظیری برای مرور دستاوردهای انقلاب در آستانه ورود به دهه پنجاه بود، سالی که در روزهای پایانی آن چشم انداز امید بخشی برای گام دوم ترسیم شد.
در این سال در سطوح ارشد استان اصفهان تغییراتی صورت گرفت که جلوه ها و نتایج این تغییر را باید در سال پیش رو به انتظار نشست.
پس از تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان و خداحافظی محسن مهر علیزاده ابتدا محمد علی شجاعی از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر به سرپرستی استانداری اصفهان منصوب و به فاصله کمی پس از آن عباس رضایی با رای اعتماد هیات وزیران به عنوان استاندار اصفهان معرفی شد.
نخستین بار در استان اصفهان، یک زن با تصدی سمت بخشداری، به عنوان بخشدار مرکزی شاهین شهر منصوب شد، شهناز باقریان جزی' با تاکید استاندار اصفهان و با حکم وزیر کشور به عنوان بخشدار مرکزی شاهین شهر معرفی شد تا به عنوان سومین بانو، در سمت بالای مدیریتی استان قرار بگیرد.
اصفهان در سالی که گذشت میزبان شمار زیادی از مقامات و مسوولان عالی رتبه کشور بود.
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ، معاون امور مجلس رئیس جمهوری ، مشاور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی،رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاون امور بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، رئیس پاویون جمهوری اسلامی ایران در منطقه آزاد تجاری شانگهای چین ،قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل ، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری ، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری ‌ها ، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان توسعه تجارت، رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور ،معاون مدیرکل امور انتظامی و پدافند غیرعامل وزارت کشور، رئیس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی محلی، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل بانک ملی ایران و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از جمله این مقامات است که در مناسبت ها و برنامه های مختلف در اصفهان حضور یافتند.
اصفهان در سال 97 چهره ها و مفاخر بیشماری را از دست داد، شاید بتوان غم بارترین و زیباترین رخداد را شهادت 27 مرزبان حادثه ترویستی زاهدان دید که در آن اصفهان که در دوران دفاع مقدس با تقدیم 23هزار شهید، پیشتاز صحنه های نبرد بود، با تقدیم 27 شهید و 13 نفر مجروح، برگ خونبار دیگری بر صیحفه تاریخ درخشان خود افزود.
شهیدان مرزبان مدافع حریم امنیت ایران اسلامی از لشکر 14 امام حسین(ع) و متعلق به 14 شهر و شهرستان استان اصفهان بودند. در این حادثه شهر اصفهان پنج شهید، خمینی شهر و دُرچه پنج شهید، کاشان سه شهید، نجف آباد 2 شهید، سمیرم 2 شهید، شهرضا 2 شهید، فولادشهر یک شهید، شاهین شهر یک شهید، فلاورجان یک شهید، خُور یک شهید،چادگان یک شهید، تیران یک شهید و آران و بیدگل یک شهید تقدیم میهن کردند.
محمود شیخ زین الدین، معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی دیگر از چهره های فرهیخته بود که در سال گذشته به دلیل عارضه قلبی در خمینی شهر اصفهان درگذشت.
حیدر تباشیری پیشکسوت کشتی اصفهان و قهرمان اسبق کشور در 89 سالگی، به دلیل مشکل قلبی چشم از جهان فروبست.
همچنین استانکو پوکله پوویچ سرمربی اسبق تیم فوتبال سپاهان در 81 سالگی درگذشت .
شهرضا یکی از شهرهای اصفهان در سال گذشته مفاخری همچون حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسن عرفان استاد علوم دینی و از روحانیان ، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسن عرفان شهرضایی ، آیت الله حاج شیخ عبدالرحیم ملکیان معروف به ناصح قمشه ای و آیت الله شیخ محمدعلی اسماعیل پور قمشه ای از استادان حوزه علمیه قم و مفسر قرآن کریم را از دست داد.
حسین طاهری پیشکسوت هنر تعزیه خوانی استان به دلیل سرطان ریه در سن 60 سالگی چشم از جهان فروبست.
اصفهان در سال گذشته داغدار مادران چند شهید بود، مادر شهیدان حجت الاسلام و المسلمین مصطفی و رسول ردانی پور ، بانو ماجده احمدی، مادر شهیدان سیف الله و عبدالرحیم احمدی وحاجیه خانم زهرا طغیانی مادر شهیدان سرفراز حسین، رضا و محمدعلی و جانبازان والامقام محمود و قنبر سبکتکیران در سال گذشته چشم از این دنیای فانی فرو بستند و به دیدار حق شتافتند.
پیکر ' سعید محقق ' بازیگر پیشکسوت و باتجربه تئاتر، سینما و تلویزیون نیز در قطعه هنرمندان آرامستان باغ رضوان اصفهان در سرای ابدی آرمید.
بنا بر اعلام مسئولان استان اصفهان هزار و 400 پروژه عمرانی و خدماتی با هزینه ای بالغ بر 25 هزار میلیارد ریال در دهه مبارک فجر در این استان افتتاح و کلنگ زنی شد.
مردم این استان با حضور با شکوه خود در راهپیمایی 22 بهمن برای نظام اسلامی و انقلاب سنگ تمام گذاشتند و پیشتازی و بصیرت والای خود را به جهانیان نشان دادند.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین، عبدالله حاجی صادقی سخنران مراسم راهپیمایی 22 بهمن اصفهان بود، وی در جمع راهپیمایان گفت: امروز انقلاب اسلامی سنگرها را یکی پس از دیگری فتح کرده و آمریکا اعتراف می کند که مرگ تدریجی استکبار و رژیم صهیونیستی به واسطه آن رقم خورده است.
سال 97 را سال ظهور دو حماسه بزرگ در اصفهان می دانند، نخست به دلیل حماسه حضور درآزمون چهلم انقلاب و دیگر برای حضور گسترده مردم در تشییع باشکوه پیکر شهدای مدافع حریم امنیت.
اصفهان در سال 97 شاهد رخدادهای مختلف در بخش های سیاسی، اجتماعی، اقصادی، فرهنگی، ورزشی و علمی بود.
دستور ‎رئیس جمهوری به وزارت نیرو مبنی بر رها‌سازی آب در زاینده رود را می توان نقطه عطف خبرهای ریز و درشت اصفهان درسال 97 دانست، خبری که روح سرزندگی و نشاط را به کالبد نیمه جان اصفهان تزریق کرد و شور و شعف اصفهانی ها را به دنبال داشت.
بهره برداری از کارخانه های تولید و مونتاژ مهمات کالیبر متوسط در صنایع دفاعی اصفهان با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فتتاح خط تولید انبوه و تحویل دهی اولین جت جنگنده تمام ایرانی کوثر به ارتش با حضور فرمانده کل ارتش و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) و برگزاری رزمایش رزمایش بزرگ اقتدار 97 نیروی زمینی ارتش با آرایش عملیاتی یگان های مختلف در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان از دستاوردهای مهم استان در سال 97 بود.
راه اندازی خط تولید یارن پلی استر پلی اکریل اصفهان با ظرفیت تولید 14 هزار تُن محصول پس از پنج سال توقف ،بهره برداری از طرح توسعه فولادسازی و نورد پیوسته سبا از زیر مجموعه های شرکت فولاد مبارکه اصفهان و چهار طرح نیروگاه 25 مگاواتی برق فولاد سبا، تصفیه خانه پساب های صنعتی فولاد مبارکه، احداث کارخانه آهک کلسینه شرکت فولاد سنگ مبارکه و طرح تقلیل فشار گاز فولاد مبارکه و قطعه سوم خط یک متروی کلانشهر اصفهان به طول حدود 10 کیلومتر با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز سال گذشته در اصفهان اتفاق افتاد.
در سال گذشته عمل جراحی نخستین پیوند کبد بر روی بیمار مبتلا به هپاتیت کشنده (فولمینانت) در بیمارستان الزهرا (س) اصفهان انجام شد.
همچنین گلوله توپ جنگی صد ساله در محوطه باغ موزه چهلستون اصفهان کشف شد.
تفاهم نامه همکاری های علمی، آموزشی و پژوهشی بین دانشگاه های اصفهان و نُرماندی فرانسه منعقد و اتاق کره (Korea Corner) با هدف توسعه همکاری های علمی بین ایران و کره جنوبی در دانشگاه اصفهان ایجاد شد.
سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان با نمایش 86 فیلم در بخش های رقابتی بین الملل و سینمایی سال گذشته در اصفهان برگزار شد.
کسب نشان برتر برند گردشگری اصفهان در جشنواره 'جایزه طراحی' ایتالیا و واگذاری مسئولیت برگزاری میز کشوری توسعه صادرات فرش ماشینی به اصفهان، از دیگر دستاوردها یمهم دیگر استان بود.
اصفهان سال گذشته در بخش ورزش نیز تقویم پر رویدادی بر جای گذاشت.
' امید نمازی' از سوی هیات مدیره با شگاه ذوب آهن به عنوان سرمربی تیم فوتبال این باشگاه در فصل هجدهم لیگ برتر فوتبال ایران انتخاب شد.
همچنین زهرا کیانی ووشوکار اصفهانی در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا اندونزی با کسب مدال نقره به نخستین بانوی تالوکار ایران تبدیل شد.
در سال 97 همچنین مهرداد یارعلی دارانی ' قهرمان رشته ' ددلیفت ' مسابقات ' آرنولد کلاسیک' جهان در میان استقبال پر شور مردم و جمعی از مسئولان شهرستان فریدن وارد زادگاه خود شد.
مهدی رجب زاده بازیکن باسابقه تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان پس از 20 سال فعالیت در این عرصه، سال 97 از فوتبال خداحافظی کرد.
اعتراض جمعی از کامیونداران در برخی شهرستان های استان اصفهان به منظور برطرف شدن مشکلات صنفی خود، همچنین تجمع پیاپی شماری از کشاورزان به هدف دفاع از حق آبه نیز از مهم ترین رویدادهای اجتماعی این استان در سال 97 بود.
امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان فضایی ایران و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با هدف حمایت از ایجاد کسب و کارهای نوین و توسعه کسب و کارهای فضا پایه ، امضای سند همکاری علمی و اقتصادی با حضور معاون رئیس جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، برگزاری همایش ملی فرآورده های زنبور عسل از منظر زیست‌ شناسی، سلامت و اقتصاد ، امضای سند مشترک 65 طرح همکاری بین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با دانشگاه های آلمانی زبان و برگزاری سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علم و فناوری با حضور وزیر علوم و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در مهمانسرای عباسی از مهم ترین رویداد های علمی اصفهان در سال 97 بود.
سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان با نمایش 86 فیلم در بخش های رقابتی بین الملل و سینمایی سال گذشته در اصفهان برگزار شد.
برگزاری اولین نمایشگاه مطبوعات و روزنامه های قدیمی ایران با عنوان 'بدرمنیر' در خانه مشروطیت اصفهان نیز از رخدادهای شاخص اصفهان در بخش فرهنگ بود.
در سال 97 گونه کمیاب « سمور سنگی» برای اولین بار در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو مشاهده شد.
به گزارش اداره کل میراث فرهنگی بیش از پنج میلیون و 801 هزار نفر در سال گذشته از اماکن تاریخی فرهنگی و تفریحی استان اصفهان بازدید کردند که نسبت به سال 95، 10 درصد رشد داشت، همچنین بیش از 2 میلیون و 500 هزار گردشگر در سال جاری در استان اقامت داشتند، تولیدکنندگان صنایع دستی در استان اصفهان، 245 میلیارد ریال از محصولات خود را در نوروز 97 به گردشگران فروختند.
فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان اعلام کرد در نوروز 97 یکهزار و 343 پرواز در این فرودگاه انجام شد.
همچنین به گفته مسوولان 9 میلیون و 246 هزار و 300 دستگاه خودرو از 25 اسفند 96 تا پنجم فروردین امسال از جاده های استان اصفهان عبور کردند.
همچنین پنج هزار و 731 ماموریت از ابتدای اجرای طرح سلامت نوروزی تا 6 فروردین 97 ، توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان انجام شده است.
اصفهان بنا به اظهار مسوولان امر، در نورز 97، 38 نفر جان باخته و 491 مجروح داشت که از این جان باختگان 70 درصد مسافران نوروزی و 30 درصد از استان اصفهان بودند.محور قم -اصفهان در سال97، 70 جان باخته داشت که 10 تاکنون هزار میلیارد ریال برای ایمن سازی این محور هزینه شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، افزایش 13.3 درصدی مصرف سوخت در نوروز 97 بی سابقه بوده است چرا که میزان مصرف بنزین در یک روز از مرز 116 میلیون لیتر عبور کرد .
6026/9861
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.