به گزارش ایرنا، شهردار سفیدشهر روز چهارشنبه در این آیین گفت: ترمیم و بازسازی شهر زیرزمینی طسمیجان از سال 96 با بودجه 2 میلیارد ریالی آغاز و امسال هم با اختصاص بودجه 2 میلیارد و 500 میلیون ریالی آماده بهره برداری شد.
علی پوربافرانی با اشاره به آمادگی پذیرش گردشگران افزود: شهرداری برای احیای بافت تاریخی سفیدشهر در سال آتی چهار میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار پیش بینی کرده که 2 میلیارد ریال آن به توسعه شهر زیرزمینی طسمیجان اختصاص خواهد یافت.
نماینده مردم شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین عنوان کرد: مردم در دنیای امروز به دنبال احیای هویت گذشتگان هستند و در جهان رقابت احیای هویت ها شکل گرفته ‌که در این میان ایران مهد تمدنی بسیار بزرگی به شمار می رود.
سید جواد ساداتی نژاد اضافه کرد: این منطقه مهد تمدن تاریخی با بیش از هفت هزار سال پیشینه می باشد که تعداد بالای اثرهای تاریخی گواه آن است و اثر شهر زیرزمینی سفیدشهر به عنوان هویتی تاریخی می تواند به اقتصاد منطقه نیز کمک کند.
وی با اشاره به وجود تعداد بالای اثرهای تاریخی ثبت نشده بیان کرد: اگر در هر نقطه ای از کاشان و آران و بیدگل اثری ناآشنا می بینیم، مقصر خودمان هستیم که نسبت به شناساندن آن اقدام نکردیم.
مجموعه دستکند شهر زیرزمینی طسمیجان که در ماه جاری به فهرست میراث فرهنگی کشور اضافه شد، متعلق به سده های پنجم و ششم هجری قمری است که با فضاهای گوناگون در چند سطح بنا شده و در برخی قسمت ها یک تا پنج متر عرض داشته و ظرفیت نمایش و حتی سایت موزه شدن را دارد.
همچنین مهرابه کشف شده در سفیدشهر (نرسه) متعلق به سده های ششم و هفتم اثر ثبت شده دیگر است که دارای طرح چلیپایی شکل با ماهیت مذهبی می باشد.
این اثر دارای سقفی مدور و گنبد گون با خیز کم می باشد که در مرکز گنبد یا آسمانه آن نورگیری مدور جانمایی شده است.
سفیدشهر با جمعیت بیش از هشت هزار نفر از توابع شهرستان آران و بیدگل می باشد.
شهرستان افزون بر 103 هزار نفری آران و بیدگل با برخورداری از 133 اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی در فاصله 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
7472/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.