حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آب تاکنون به پنج کیلومتر بعد از فلاورجان(واقع در 15کیلومتری غرب اصفهان) رسیده و تا امشب به غرب کلانشهر اصفهان خواهد رسید.
وی اضافه کرد: میزان آب رها شده تا پنجم فروردین 98 ثابت است و پس از آن تا 20 خرداد آب کشت کشاورزان شرق اصفهان به آن افزوده خواهد شد، به این معنا که زاینده رود تا تاریخ یاد شده جریان دارد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان میزان ذخیره فعلی سد را بالغ بر 170 میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: عملیات ساماندهی بستر رودخانه طی روزهای گذشته انجام شد تا جریان آب با مشکلی روبه رو نشود.
رئیس جمهوری روز 12 اسفند امسال به وزارت نیرو دستور داد ضمن در نظرگرفتن نیازهای زیست‌ محیطی، به گونه ‌ای برنامه ‌ریزی کند که در ایام نوروز نسبت به رها‌سازی آب در زاینده رود اقدام کند.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت یک 1.4 میلیارد متر مکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد، سد قوسی، سد تنظیمی، نیروگاه، ایستگاه، پمپاژ اصلی، ایستگاه پمپاژ تکمیلی و حوضه آبریز از جمله تاسیسات این مجموعه به شمار می رود.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول 350 کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود 200 کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
حوضه آبریز زاینده رود از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت زیر پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
6020/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.