فریدون الهیاری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: خریدهای صنایع دستی مسافران و گردشگران نوروزی یکی از بازارهای مهم این عرصه است که در صادرات فعالیت های این دسته از هنرمندان نقش دارد.
در تعطیلات نوروز سال گذشته 2 میلیون و 500 هزار مسافر وارد اصفهان شدند و در ایام نوروز 98 به پیش بینی مسوولان امر افزون بر سه میلیون مسافر وارد اصفهان می شوند.
وی بیان کرد: ظرفیت های تولید صنایع دستی در استان قابل ملاحظه است و باید از این فرصت برای رونق اقتصادی استفاده شود ودر تمامی بازارهای عرضه از جمله تجارت الکترونیکی و فروشگاه های دیجیتال سرمایه گذاری شود.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با بیان اینکه آمار دقیقی از صادرات صنایع دستی استان نداریم، تصریح کرد: ارزیابی های میدانی توفیق ارزشمند در حوزه صادرات صنایع دستی را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه 20 بنگاه تجارت صنایع دستی در اصفهان راه اندازی شد که فعالیت بین المللی دارد، خاطرنشان کرد: شرکت و بنگاه های تجارت الکترونیکی فعال در این حوزه سهم بالایی در صادرات کالا دارند.
الهیاری ادامه داد: ارزیابی اقتصادی بازار صنایع دستی بر میزان فروش این محصولات به صورت الکترونیکی و بنگاه های فعال در این حوزه متکی و تقویت این دسته از بازارها ضروری است.
به گزارش ایرنا، از 602 رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا 299 مورد مربوط به ایران و از این تعداد 196 رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که تاکنون 400 هزار نفر شاغل در این بخش ساماندهی شدند با احتساب خانواده ‌های این افراد معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع‌ دستی گره خورده است.
استان اصفهان به لحاظ حجم، 60 در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.
بر اساس آمار گمرک ایران در 6 ماهه اول سال جاری بیش از 107 میلیون دلار صنایع دستی داشتیم که این آمار رشد 9،5 درصدی نسبت به 6 ماهه ابتدایی سال 96 را نشان می دهد.
کارشناسان امر اظهارامیدواری می کنند با حمایت های بیشتر دولت، فروش صنایع دستی در داخل و صادرات آن به خارج در آینده نه چندان دور به مرز 2 میلیارد دلار در سال برسد.
7131/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.