علی هنردان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا راهکارهای اجرایی و کوتاه مدت برای دستیابی نسبی به هدف بازنمایی و تقویت هویت شهری در ایام نوروز را براساس سه مولفه محیط طبیعی، محیط مصنوع و انسانی دانست.
وی با اشاره به مولفه محیط طبیعی افزود: هر شهری از جایگاه ویژه طبیعی برخوردار است که آن را از سایرشهرها متمایز می‌کند، ویژگی های بستر طبیعی هر شهر، بخشی از هویت شهری آن را به تصویر می‌ کشد که از آن جمله می ‌توان به رشته کوه ‌ها، کویر، معادن طبیعی، رود، دره‌ها، چشمه ‌ها و رودخانه‌ ها اشاره کرد.
رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی اصفهان، راهکارهای اجرایی مؤلفه محیط طبیعی را در ایجاد ایستگاه ‌های بازدید در مجاور هریک از عناصر طبیعی و نورپردازی بخش های منتخب از آنها در شب و برپایی رویدادهای شهری در مجاور عناصر طبیعی نظیر بازارهای خرید روزانه، نمایشگاه صنایع دستی، کنسرت‌های موسیقی محلی و فستیوال های هنری، ایجاد موزه‌های مردم شناسی، برگزاری مسابقات خانوادگی و تعریف و ایجاد مسیرهای پیاده روی امن و برپایی تورهای گردشگری طبیعی رایگان ایجاد امکانات اقامت موقت و با معماری بومی در مجاور عناصرطبیعی همچون سیاه چادرها، کلبه های چوبی دانست.
وی درباره مولفه محیط مصنوع تصریح کرد : معرف‌های مصنوع هویت هر شهر به صورت ساختاری کالبدی درلایه‌ های مختلف زمان بر فضای شهر تبلور دارند و عناصری از گذشته تا به امروز را دربر می ‌گیرند.
به گفته هنردان از مهمترین عناصر ساختی محیط مصنوع می‌توان به خیابان‌ های اصلی شهر، بناهای تاریخی، ساختمان‌های شاخص شهری، میادین، دروازه ‌ها، پارکهای شهری، بازارها، محله ها مسکونی اشاره کرد.
وی با اشاره به مولفه ‌های انسانی اضافه کرد : این مولفه ‌ها متاثر از نحوه اعمال آداب و رسوم، اعتقادات، روش زندگی، لهجه، زبان، ویژگی های جمعیتی و نحوه لباس پوشیدن ساکنان هر شهری است و بیش از هر چیز به جنبه های مدنی شهروندان بر می‌ گردد.
رئیس اداره طرح های توسعه شهری و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، فعالیت فرهنگسراها، سینماها و سالن های نمایش در ایام نوروز، برپایی رویدادهای شهری مانند نمایش های پهلوانی، تئاترهای خیابانی، کنسرت های موسیقی محلی و خیابانی، برپایی نمایشگاه ‌های مردم شناسی به همراه فروش محصولات بومی و محلی از راهکارهای اجرایی مؤلفه انسانی است.
وی با اشاره به اصول کلی در کاربرد هر یک از راهکارهای اجرایی اظهارداشت: پرهیز از هر گونه تقلید شکلی از سایر شهرها و تاکید بر اصل تمایز و تشخص، پراکندگی متناسب برپایی هر یک از رویدادهای شهری و پرهیز از تمرکز همه فعالیتها در یک نقطه، بومی سازی نشانه‌ های نوروز مانند تزیین سفره هفت سین شهریبا استفاده از صنایع و هنر بومی و هم افزایی بین دستگاهی و استفاده از ظرفیت و توان همه دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی، تعریف و برنامه ریزی برپایی رویدادها به صورت اقتصادی و خوداتکا و توجه به مساله بازیافت و استفاده مجدد از عناصر و نشانه‌ های محلی نوروز برای سالهای بعد است.
به گزارش ایرنا، نوروز از آیین‌ های کهن و نماد فرهنگ پایدار ایرانی از دوره باستان تا به امروز است، نوروز همواره با مفهوم نو شدن و پاکیزگی همراه بوده و خانه تکانی، نظافت و آراستن محیط زندگی و شهر از نشانه‌های این اندیشه است.
در این ایام شهرها خود را آماده پذیرایی از مهمانان کرده و سعی در بازنمایی هویت خود به ساکنان و مهمانان دارند، هویت هرشهر در واقع به ویژگی های قابل تشخیص یک شهر اشاره داشته وحاصل پیوند میان انسان و محیط شهری است.
9913/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.