کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: این پیشران ها شامل سه طرح گردشگری، یک طرح صنایع دستی، سه طرح صنعتی و 2 طرح کشاورزی است و با هدف انطباق اسناد بالادست و شناسایی و استفاده کامل از ظرفیت های مناطق جهت ایجاد توسعه متوازن در استان، تصویب شد.
مجید زمانی با اشاره به اینکه استان در سال 96 بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی و الگوی پیشنهادی سازمان برنامه ریزی و مدیریت به هفت منطقه تقسیم شد، افزود: این مناطق بر اساس همزیستی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و محیطی تعیین و مطالعات مقدماتی درباره هریک از آنها انجام شد.
وی با اشاره به اینکه کارهای اجرایی در مرحله نخست برای منطقه چهار شامل شهرستان های جنوبی استان انجام شد، گفت: در این مرحله، با مطالعه اسناد آمایش سرزمین، برنامه ششم توسعه، برنامه های توسعه در بخش های مختلف همه اطلاعات مربوط به این مناطق و مصوبه های شورای برنامه ریزی و توسعه در یک دهه گذشته، استخراج و جمع آوری شد.
زمانی با بیان اینکه جلسه هایی با مسوولان، نمایندگان مجلس، اعضای شوراهای اسلامی، فعالان مذهبی و اقتصادی و ذینفعان در بخش های مختلف هر یک از این شهرستان ها برگزار شد، اضافه کرد: با جمع بندی مطالعات و نظرهای اخذ شده به 14 حوزه اقتصادی و چهار حوزه اجتماعی و فرهنگی و در نهایت 9 پیشران برای توسعه منطقه چهار استان اصفهان دست یافتیم.
این کارشناس با تاکید بر اینکه پیشران های مذکور در شورای برنامه ریزی و توسعه استان اصفهان تصویب و برای اجرا به مسوولان شهرهای شهرضا، دهاقان و سمیرم ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: اگر مدیران و فعالان منطقه ای این موارد را پیگیری کنند، حرکت های مثبتی در جهت پیشرفت منطقه خواهیم داشت.
زمانی، طرح های پیشران منطقه چهار استان اصفهان در بخش گردشگری را تدوین طرح اکوتوریسم منطقه دنا سمیرم، ساماندهی گردشگر محور باغ های حریم شهری دهاقان، گلشن و منظریه و افزایش خدمات بین راهی در محور آباده - اصفهان، در بخش گردشگری را تدوین گردشگر اقتصادی در صنایع دستی بومی شامل سفال شهرضا، گیوه ملکی دهاقان، فرش یلمه و دستباف های عشایری سه شهرستان عنوان کرد.
وی طرح های صنعتی پیشران منطقه جنوب استان را ایجاد چرخش ارزش افزوده بر روی محصولات کشاورزی منطقه با ایجاد قطب صنایع تبدیلی، تعیین تکلیف منطقه ویژه اقتصادی شهرضا و تکمیل طرح توسعه شرکت نسوز ایران در جمبزه دهاقان و طرح های کشاورزی را تعیین تکلیف 80 مورد واگذاری واحدهای دام و طیور و تعریف حداقل 40 بسته سرمایه گذاری برای اجرای آنها در منطقه و ایجاد شهرک گلخانه ای 30 هکتاری در شهرضا اعلام کرد.
کارشناس آمایش سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان توضیح داد: منطقه ویژه اقتصادی شهرضا مصوبه سال 93 هیات دولت می باشد اما تاکنون مغفول مانده و لازم است این مصوبه توسط مسوولان و دستگاه های متولی به طور جد پیگیری و جا نمایی شود.
زمانی ادامه داد: پنج سال گذشته مجموعه ای از اراضی ملی در این منطقه به اشخاص مختلف در قالب طرح های دامداری و مرغداری واگذار شد اما این واحدها بهره برداری نشد لذا ضرورت دارد که این موارد بررسی و در صورت داشتن مزیت اقتصادی، سرمایه گذاری بر روی آنها انجام شود.
وی با بیان اینکه دستگاه های متولی و همکار در اجرای 9 طرح پیشران توسعه منطقه چهار استان، مشخص شده اند، گفت: تعیین این پیشران ها، نخستین برنامه مشارکتی منطقه در کشور است که در اصفهان انجام شد و بعنوان الگو برای سایر مناطق استفاده خواهد شد.
منطقه جنوب استان اصفهان شامل شهرستان های شهرضا، سمیرم و دهاقان در مجموع دارای 268 هزار و 417 تَن با نرخ رشد جمعیت 1.26 درصد است.
منطقه یک استان اصفهان شامل شهرستان اصفهان، منطقه 2 شامل خمینی شهر، فلاورجان، لنجان و مبارکه، منطقه سه شامل برخوار، تیران و کرون، شاهین شهر و میمه و نجف آباد، منطقه چهار شامل شهرضا، سمیرم و دهاقان، منطقه پنج شامل اردستان، خور و بیابانک و نایین، منطقه 6 شامل بویین و میاندشت، فریدن، فریدونشهر، خوانسار، چادگان و گلپایگان و منطقه هفت شامل آران و بیدگل، کاشان و نطنز است.
استان اصفهان پنج میلیون تَن جمعیت با 24 شهرستان دارد.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.