به گزارش ایرنا، واحدهای تولیدی و خدماتی برتر یاد شده به سبب رعایت حقوق مصرف کنندگان براساس شاخص هایی مانند رعایت ضوابط قیمت گذاری، نداشتن زیان مالی، تولید بر مبنای 50 درصد ظرفیت اسمی، اطلاع رسانی قیمت به مصرف کننده، رعایت ضوابط فروش اقساطی، رضایت مشتری و کیفیت و خدمات پس از فروش انتخاب شده اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در دومین مراسم تجلیل از حامیان حقوق مصرف کنندگان در اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: نهادینه کردن فرهنگ احترام و رعایت حقوق مصرف کنندگان و تشویق واحدهای تولیدی و خدماتی به حمایت موثر از حقوق مصرف کنندگان از طریق فعالیت های تشویقی و ترغیبی از مهمترین اهداف برگزاری این همایش است.
اسرافیل احمدیه افزود: تجلیل از شرکت های حامی حقوق مصرف کنندگان در واقع گرامیداشت خدمات شرکت هایست که در مسیر حمایت از حقوق مصرف کننده، خدمات و اقدامات خوب و مناسبی ارائه می کنند.
وی با بیان این که کیفیت مناسب به عنوان یکی از مهمترین شاخص های انتخاب شرکت ها محسوب می شود اضافه کرد: بنگاه های اقتصادی باید محصول یا خدمت با کیفیت مناسب و قیمت عادلانه را در فضای رقابتی و سالم ارائه کنند.
احمدیه مهمترین حقوق مصرف کنندگان را حق برخورداری از کالا یا خدمات سالم و متناسب با قیمت خریداری شده، حق ایمنی وحق شنیده شدن خواند و اظهار داشت: در کشور قوانینی مانند مواد خوردنی، آشامیدنی و بهداشتی، حمایت از مصرف کنندگان، تجارت الکترونیک، تعزیرات حکومتی و مبارزه با قاچاق کالا به منظور رعایت حقوق مصرف کنندگان تصویب شده است.
وی همچنین مهمترین علل نارضایتی مصرف کنندگان را بازار غیر رقابتی و نامتوازن، شبکه توزیع سنتی و تعدد واسطه ها، توجه کمتر به قوانین حقوق مصرف کنندگان، غیر فعال بودن برخی تشکل های مردم نهاد و استقبال برخی فروشندگان از گرانی برشمرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان در ادامه با بیان این که امروز کمبود کالا در کشور وجود ندارد تصریح کرد: برخی افراد سودجو کالاهای مورد نیاز مردم را به موقع به بازار ارائه نمی کنند و موجب گرانی کالاها می شوند.
وی با اشاره به این که تولید کنندگان و توزیع کنندگان کالاها و خدمات باید قانون را رعایت کنند افزود: برخی افراد با خرید زیاد و انبار کالاها موجب تلاطم بیشتر در بازار شده و در نهایت خود نیز متضرر می شوند.
رئیس انجمن حمایت ازحقوق مصرف کنندگان استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: تولید کننده و مصرف کننده در برابر هم حقوق و تکالیفی بر عهده دارند .
ابراهیم جلیلی افزود: تولید کننده و فروشنده وظایف و تعهداتی در راستای کمیت و کیفیت ارائه کالا و خدمات به مصرف کننده برعهده دارند.
وی با بیان این که شفافیت در اقتصاد اداری یکی از حقوق مصرف کنندگان است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد اظهار داشت: مجموعه های اداری برای شفافیت، باید اطلاع رسانی دقیقی هم داشته باشند.
جلیلی با اشاره به این که امروز برخی تولید کنندگان به تعهدات خود در قبال مصرف کنندگان پایبند نیستند بیان کرد: مصرف کنندگان امروز گلایه های زیادی از برخی تولید کنندگان دارند و دستگاه قضایی به عنوان مدعی العموم باید به نارضایتی مردم رسیدگی کند.
وی خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان هم موظفند کالاهای تولید داخل را خریداری و استفاده کنند تا به ثبات اشتغال در کشور کمک کنند.
رئیس اتاق اصناف اصفهان نیز در این مراسم رعایت حقوق مصرف کننده را نیازمند فرهنگ سازی در جامعه دانست و گفت: نهادینه کردن فرهنگ رعایت حقوق مصرف کننده و تولید کننده با فرهنگ سازی در جامعه انجام خواهد شد.
رسول جهانگیری با بیان این که همه تولید کنندگان هم به نوعی مصرف کننده هستند افزود: تولید و ارائه کالای با کیفیت و مرغوب مهمترین شیوه رعایت حقوق مصرف کنندگان محسوب می شود.
دومین مراسم تجلیل از حامیان حقوق مصرف کنندگان و معرفی واحدهای برتر استان در سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد.
اصفهان با بیش از 9 هزار واحد تولیدی و صنعتی، صنعتی ترین استان کشور به شمار می آید.
نهم اسفند روز ملی حمایت از حقوق مصرف کننده نام گذاری شده است.
/6022/ 7150
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.