نظام درآمد - هزینه استان‌ها حاوی 13 ماده قانونی در فصل هشتم قانون برنامه سوم توسعه است که به منظور تحقق تمرکززدایی و اصلاح ساختار دولت در محدوده استانی تصویب شده است.
ناصر یارمحمدیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نظام درآمد - هزینه استانی از برنامه سوم توسعه کشور، شکل گرفت اما اجرای آن سال به سال، ضعیف تر و محدودتر شده است.
وی برقراری عدالت و ساماندهی در توزیع بودجه کشور را ضروری خواند و تصریح کرد: یکی از مهمترین قوانین موجود در این زمینه، نظام هزینه - درآمد استانی است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مقرر بود که همه بودجه مربوط به این بخش به استان ها تخصیص یابد، ادامه داد: اما سال به سال حجم این بودجه کوچک تر شد و در زمان حاضر حدود پنج درصد از کل بودجه در قالب این نظام به استان ها داده می شود در حالیکه 28 درصد درآمدهای کشور از استان ها تامین می شود.
یار محمدیان با بیان اینکه این میزان سهم توزیعی میان استان ها، باعث تمرکز گرایی می شود، گفت: نسبت مصارف به منابع ( ضریب بازگشت درآمدهای استانی) در برخی استان ها بالای 300 درصد و در برخی استان ها مانند اصفهان 10 درصد یا کمتر از آن است.
وی با تاکید بر اینکه این ارقام عدم توازن در توزیع مصارف استانی را نشان می دهد، تاکید کرد: اصلاح و ساماندهی نظام درآمد و هزینه استانی برای شفاف تر شدن این موضوع ضروری است.
این استاد اقتصاد شهری با بیان اینکه لازم است این الگو به نحوی اصلاح شود که نتیجه عملکرد و فعالیت های هر استان به خود آن بازگردد، تصریح کرد: اگر استانی علمکرد خوبی در جذب درآمدها داشت نظام تشویقی برای آن در نظر گرفته شود اما اکنون مشخص نیست که سازمان برنامه و بودجه چگونه آنها را توزیع می کند.
یارمحمدیان به بودجه سال 98 کشور اشاره و اضافه کرد: بر اساس این لایحه از حدود 85 هزار میلیارد ریال درآمدهای اصفهان فقط 10 هزار میلیارد ریال آن که حدود 11 درصد درآمدها می شود به استان برمی گردد.
وی با اشاره به اینکه این درصد برای برخی استان ها 30 تا 40 درصد است، تاکید کرد: نکته مهم این است که نباید محرومیت با مرزهای استانی تفکیک شود و نمی توان گفت که همه ساکنان یک استان، محروم یا غیر محروم هستند.
به گفته وی، از حدود پنج میلیون تَن جمعیت استان اصفهان فقط 2 میلیون تَن در کلانشهر اصفهان زندگی می کنند و اینکه همه استان برخوردار اعلام شود، درست نیست و نباید مرزهای جغرافیایی برای آن احراز شود.
یارمحمدیان با بیان اینکه حدود 6 درصد جمعیت کشور در استان اصفهان است، اضافه کرد: اما سهم اعتبارات استانی ما فقط سه درصد است.
وی با اشاره به اینکه سه درصد از درآمدهای نفتی برای استان های محروم در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: سهم استان اصفهان که 6 درصد جمعیت کشور را شامل می شود فقط یک درصد است.
این استاد دانشگاه به قانون استفاده متوازن از امکانات کشوری نیز اشاره کرد و گفت : این قانون با هدف برقراری تعادل و از بین بردن شکاف توسعه ای بین استان ها تصویب شد و بر اساس آن باید نگاه توسعه ای به مناطق مختلف را تا جای ممکن محله ای و کوچک کنیم.
وی با بیان اینکه بودجه های ملی از طریق دستگاه های ملی توزیع می شود، اظهار داشت: اطلاعات دقیقی وجود ندارد که دستگاه های اجرایی چگونه و بر اساس چه معیاری این بودجه را در استان ها توزیع می کنند.
یارمحمدیان با اشاره به اینکه بخش مهم دیگری از اعتبارات مربوط به عمرانی ملی است، افزود: این رقم در بودجه 98 حدود 620 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و سهم ناچیزی از آن در استان اصفهان هزینه می شود.
این استاد دانشگاه به اعتبارات بحران نیز اشاره و تاکید کرد: این اعتبارات شامل سه درصد از کل بودجه کشور است و باید وزارت کشور اعلام کند که توزیع استانی آن چگونه صورت می گیرد.
یارمحمدیان با بیان اینکه اصفهان با بحران های خشکسالی و کمبود آب مواجه و جمعیت زیادی از آن تحت تاثیر قرار این مسائل قرار گرفته است، گفت: این بحران ها ممکن است در آینده بزرگ تر و وارد مسائلی مانند حاشیه نشینی، خانواده، بیکاری و مهاجرت شود لذا ضروری است که اعتبارات بیشتری در بخش بحران به این استان تعلق گیرد.
به گفته وی، برآوردها نشان می دهد که سهم بسیار کمی از این اعتبارها به استان اصفهان تخصیص می یابد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان پیش از این، مجموع بودجه های عمرانی این استان در لایحه بودجه 98 را 21 هزار و 670میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این اعتبارات شامل 12 هزار میلیارد ریال از طرح های ملی، یکهزار و 400 میلیارد ریال از طرح های ملی و استانی و هشت هزار و 270 میلیارد ریال تملک دارایی است.
نعمت الله اکبری اعتبارات هزینه ای استان در سال آینده که بیشتر مربوط به پرداخت حقوق کارکنان دولت است را معادل 79 هزار و 200 میلیارد ریال اعلام کرد.
به گفته وی، بودجه استان شامل بودجه هزینه ای(جاری) و تملک دارایی(سرمایه ای) در لایحه بودجه 98 نسبت به سال جاری 16.5 درصد رشد داشته است.
اکبری با بیان اینکه میزان درآمد مالیاتی اصفهان برای امسال 71 هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است، اضافه کرد: این رقم در10 ماه نخست امسال به میزان 75 درصد یعنی 45 هزار میلیارد ریال تحقق یافته است.
وی با اشاره به اینکه تحقق درآمد برخی استان ها بالای100 درصد است، اظهار داشت: اصفهان در چهار سال گذشته با تحقق نیافتن درآمد مالیاتی مواجه شده و این درصد، منفی بوده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان درآمد استان در لایحه بودجه 98 را 84 هزار میلیارد ریال و با رشد 18 درصد اعلام کرد.
اکبری افزود: از مجموع 970 هزار میلیارد ریال درآمدهای استانی در لایحه بودجه 98 حدود 53 درصد متعلق به استان تهران، 7.3 درصد برای اصفهان، 4.7 درصد برای خوزستان و 3.6 درصد برای خراسان رضوی است.
اکبری در باره اعتبارات بحران نیز گفت: در سال آبی گذشته(از مهر 96 تا مهر امسال) 700 میلیارد ریال برای تامین آب آشامیدنی،550 میلیارد ریال برای جبران خسارت خشکسالی،250 میلیارد ریال برای آبرسانی سیار به باغ ها و 50 میلیارد ریال برای کمک خرید بذر از محل منابع سازگاری با کم آبی به استان اصفهان تخصیص یافت.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان با تاکید بر تراکم زدایی در سیاستگذاری ها و تدوین لایحه بودجه کشورگفت: در کمال تاسف، بسیاری از تصمیم ها در سطح وزارتخانه ها گرفته می شود و لازم است مجلس در این زمینه اقدام و اختیارات بیشتری را به استان ها تفویض کند.
وی با اشاره به اینکه اصفهان معادل 10 استان کوچک کشور، درآمد مالیاتی دارد و پس از تهران، دومین استان با بیشترین مالیات است، افزود: استان های بزرگ، تامین کننده منابع استان های محروم هستند و این نگاه همواره در تدوین لایحه بودجه وجود داشته است.
اصفهان با بیش از پنج میلیون تَن جمعیت، 9 هزار واحد تولیدی و صنعتی و 180 هزار واحد صنفی، یکی از قطب های اقتصادی و صنعتی کشور بشمار می آید.
6022/ 3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.