به گزارش ایرنا، دکتر محمد حسین نصراصفهانی روز پنجشنبه در همایش بیماران نوروپاتی و 'ای ال اس' که در تالار اهل بیت اصفهان برگزار شد، افزود: بسیاری از کشورهای جهان سلول درمانی برای بیماران 'ای ال اس و نوروپاتی' را انجام می دهند، بنابراین ایران نیز توانایی انجام آن را دارد.
وی با بیان اینکه دانسته های علمی در برابر نادانسته ها درباره این بیماری بسیار ناچیز است، تصریح کرد: با اینحال می توان شرایط والدین و در زمان تولید نطفه و تشکیل جنین، آلودگی های زیست محیطی و غذاهای ناسالم را از جمله دلایل احتمالی این بیماری برشمرد.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: با سلول درمانی می توان روند پیشروی این بیماری را کندتر کرد و در مقابل زمان زنده بودن وی را افزایش داد، همچنین بررسی برخی از شاخص های خونی همانند بیماری های ام اس و پارکینسون می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را در افراد مشخص کند.
دکتر نصراصفهانی تاکید کرد: زمان تشخیص به موقع می تواند تا حد زیادی برای بیمار چاره ساز باشد، اما در صورت تشخیص دیرهنگام کار بسیار سخت خواهد شد.
رییس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان به تغییر سبک زندگی به عنوان یک اصل برای کاهش ابتلا به انواع بیماری ها همچون 'ای ال اس و نوروپاتی' اشاره کرد و اظهارداشت: هم اکنون دوچرخه در کشورهای دیگر به عنوان یک وسیله نقلیه سالم مورد استفاده قرار می گیرد، برای مثال در هلند افزون بر 50 درصد شهروندان از این وسیله استفاده می کنند، اما در ایران این شرایط نیست و متاسفانه خودروهای تک سرنشین و دوزدا وضعیت محیط زیست را با اختلال رو به رو کرده است.
بیماری Amyotrophic Lateral Sclerosis، آمیوتروفیک لاترال اسکلروز که بطور مخفف ای ال اس بیماری بدخیم ، پیشرونده و تقریبا لاعلاج است که موجب اختلال در سیستم عصبی نخاع شده و بتدریج سلول های این اعصاب را از کار می اندازد. این بیماری باعث انحطاط پیشرونده نورونهای حرکتی است که بین مغز و نخاع حرکت می کنند.
همانطور که نورونهای حرکتی می میرند، مغز دیگر نمی تواند سیگنال به عضلات بدن برساند بدین ترتیب علائم مغزی به ماهیچه ها نمی رسند و بدنبال آن ماهیچه ها که ایجاد کننده حرکت در بدن است ، به تدریج لاغرتر و کم قدرت تر می شوند،کارایی شان پیوسته کمتر و کمتر گشته و سرانجام از بین می روند.
همچنین گروه بیماری های نوروپاتی ' peripheral neuropathy' (نوریت‌ محیطی‌) گروهی‌ از علایم‌ ناشی‌ از اختلالات‌ اعصاب‌ حسی‌ یا حرکتی‌ است که‌ اعصاب‌ منتهی‌ به‌ عضلات‌، عروق‌ خونی‌ و پوست‌ ممکن‌ است‌ درگیر شوند. نوروپاتی‌ محیطی‌ انگشتان‌ دست‌ و پا، دست‌، پا، قسمت‌های‌ پایینی‌ اندام‌های‌ فوقانی‌ و تحتانی‌ را درگیر ساخته‌ و ممکن‌ است‌ با اختلال‌ کنترل‌ ادرار یا مدفوع‌ همراه‌ باشد.
'اِستیوِن هاوکینگ' فیزیکدان نظری و کیهان شناس مشهور بریتانیایی معروف ترین شخص مبتلا به این بیماری در جهان به شمار می رود.
6022/ 6020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.