به گزارش ایرنا، رسول رکنی زاده روز سه شنبه دردومین همایش ملی'انقلاب اسلامی وتمدن اسلامی
' در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان افزود: در قرون 19 و 20 میلادی نظام اخلاقی از علم، دور و جنبه های حکیمانه دانش از صحنه حذف شد که معضل بزرگی برای حوزه علم و فناوری بوجود آورد.
وی با بیان این که بازگشت اندیشه های حکیمانه به علم کار سختی است که ما در پیش رو داریم، اظهار داشت: صورت مساله نخست در انقلاب اسلامی، تغییر یک رژیم بود اما سپس این اندیشه مطرح شد که باید یک الگو و زیست بوم تازه ای برای بازگشت جنبه های حکیمانه بر پایه تمدن اسلامی شکل بگیرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: 2 سئوال در این زمینه مطرح است که علم و فناوری چگونه می تواند در این اندیشه هضم شود و به صورت تازه ای از تمدن در آید تا معضلات موجود رفع شود و دوم اینکه آیا امکان دارد که این ابزار را در راه دیگری غیر از آنچه تاکنون بوده است، استفاده کنیم و نیاز به تغییرهای بنیادی تر هست.
رکنی زاده با تاکید بر اینکه هنوز پاسخ روشنی به این 2 سئوال داده نشد، ادامه داد : باید این مسائل را به شکل عمقی تری بررسی کنیم.
وی مهمترین کار دانشگاه ها را آموزش علم و فناوری خواند و افزود : ما تسلط بر طبیعت را یاد گرفته ایم و نظام دانشگاهی نتوانسته این آموزش یک سویه را اصلاح کند و خود دچار آسیب هایی شده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان با اشاره به حوادث تاریخی قرون گذشته بویژه جنگ های نظامی و آلودگی های زیستی، تصریح کرد : در زمان حاضر میلیاردها انسان زیر سلطه دیکتاتورها زندگی می کنند و فناوری در حال آلوده کردن دریا، زمین، هواست و تغییر اقلیم ها را رقم زد.
وی با تاکید بر اینکه ما بطور مطلق در دنیا، جامعه متمدن به معنای واقعی خود نداریم، اضافه کرد : اگر بخواهیم نظام عقلانی بر جهان حاکم باشد نباید پنج خصوصیت را در آن دید.
رکنی زاده این خصوصیت ها را کشتارهای میلیونی مردم، تحت حاکمیت زور بودن، نابرابری ها، فقر و بی عدالتی در جهان اول و سوم، محترم نشمردن گونه های دیگر زیستی و فقدان روش زندگی پایدار برای حفظ سعادت انسانی ذکر و خاطرنشان کرد: اگر دنیای امروز را نگاه کنیم همه این خصوصیت ها وجود دارد و در واقع، علم و فناوری، فرصتی را برای چنین توحش های سازمان یافته ای در وسعت جهانی ایجاد کرده است.
دبیر همایش ملی انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی با اشاره به روند تاریخ تمدن کشورمان و نقش آن در عرصه های جهانی گفت: ایران در دوره صفوی نقش ویژه ای در عرصه جهانی یافت و ایرانیت، اسلامیت و تشیع در کنار یکدیگر، هویت ایرانی در منطقه وسیعی از دنیا را مطرح کردند.
اصغر منتظر القائم با تاکید بر اینکه در کشور حتی در دوره هخامنشیان و اشکانیان چنین حضوری در عرصه جهانی نداشت، افزود: پس از دوره صفویه، بطور مجدد ایران از عرصه جهانی فاصله گرفت تا انقلاب اسلامی که دوباره در صحنه تاریخ جهان مطرح شد.
وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر در عرصه های تمدن ایران اسلامی هستیم که باید به مردم ارائه شود، اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب بر سبک زندگی و تمدن ایرانی اسلامی تاکید دارند و باید این موضوع به خوبی تبیین شود تا کشورمان در بطن تاریخ جهان حضوری مستمر داشته باشد.
منتظر القائم خاطرنشان کرد: در این همایش مقاله هایی از دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی اصفهان، صنعتی شریف، تهران، شیراز و معارف قرآن و عترت ارائه می شود.
مسوول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان در این همایش گفت: انقلاب اسلامی از 2 واژه تشکیل شده که واژه نخست نشانه مدرنیته و واژه دوم، نشانه سنتی است.
حجت الاسلام میثم شریف تصریح کرد : تمدن نوینی که رهبر معظم انقلاب تبیین کردند با کلید واژه هایی مانند گام دوم انقلاب و آرمانگرایی عاقلانه عجین شده است و رکن تفکر رهبر انقلاب در حوزه تمدن نوین اسلامی است.
وی با بیان اینکه تمدنی که فاقد یکی از این 2 ویژگی باشد، مد نظر اندیشه های رهبر معظم انقلاب و مکتب امام خمینی (ره) نیست، ادامه داد: تمدنی که از یک سو متحجرانه باشد یا از سوی دیگر، گرایش های مدرنیته با تسامح به اسم اسلام باشد، مد نظر این رویکرد نیست.
حجت الاسلام شریف تاکید کرد: در دیدگاه های تمدن انقلاب اسلامی باید عقلانیت بشری و حفظ سنت ها و آرمان های گذشتگان مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین به سئوالی که از سوی برخی دانشجویان درباره دلیل تغییر رویکرد گروه مجاهدین خلق(منافقین) از سال 54 رخ داد، اشاره و اضافه کرد: پاسخ فلسفی به این سئوال این است که به گمان این افراد که به مارکسیست گرایش کردند، دین اسلام ظرفیت مبارزه و تحول را ندارد و این موضوع منشاء گفت و گوهایی درباره نسبت انقلاب اسلامی با محافظه کاری و مدرنیته شد که لازم است در چنین همایش هایی به آنها پاسخ داده شود.
دومین همایش ملی ' انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی ' روز سه شنبه در محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی توسط دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد.
18 مقاله تخصصی در نشست های ' انقلاب اسلامی، راهبردهای معرفتی، سیاسی و هنری و تمدن نوین اسلامی'، انقلاب اسلامی، راهبردهای علم و فناوری و تمدن نوین اسلامی ' و ' انقلاب اسلامی، راهبردهای اقتصادی و تمدن نوین اسلامی' در این همایش یک روزه ارائه شد.
نخستین همایش ملی انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی سال 95 در دانشگاه شیراز برگزار شد.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.