در این مطلب آمده است : اگرچه چه آن روزها محدودیت ها عنان جامعه را به نحوی در دست گرفته بود تا نتوانند بدون اذن سلاطین نفس بکشند اما رفتار سنتی و عقلانی و اجتماعی خود را بر اساس آیین همچنان حفظ می کردند تا مندرس نشود زیرا برای به چنگ آوردن این فرهنگ غنی در همه دوران های گذشته هزینه ها پرداخته بودند و می دانستند نخستین اجتماع بشری در دامنه وصلت، آدم و حوا بوده اند تا پس از آن این نهضت ادامه یابد. مرور زمان و وجود همیشگی آیین الهی در بین ایرانیان سرمایه ای بود که روزبه روز توانست بر فرهنگ و خرد جمعی آنها بیفزاید.اگرچه بعضی اوقات دستشان از مال دنیا خالی بود اما فکر و روحشان غنای کامل داشت. آنها زمانی که دنیا در آتش جهالت می سوخت سر آمد انسان ها در کره خاکی بودند که تمدن های بجا مانده نشان از همین دارد. هزار و چهارصد و اندی سال پیش این آیین الهی با حضور اسلام ارتقا یافت تا راه مبارزه علیه کفر را بهتر بیاموزد و بدون واهمه به قلب دشمنان بتازد.
افتخارات اجتماعی و جمعی این سرزمین بعد از پذیرفتن دین اسلام و مذهب شیعه روزبه روز افزایش یافت تا جایی که امروز ام القرای آزادی خواهان جهان است. شاید تنها به دلیل پرهیز از ریسمان سفید و سیاه و دوری از معصیت و گناه در بعد مالی و اقتصادی است که نتوانسته با دیگر کشورهای دنیای مادی گرا رقابت نماید اما همین خصلت پسندیده نیز دال بر برتری فرهنگ آن است. امروز امر سنت ازدواج بر اثر فشارهای فرهنگی از بیرون اگرچه به چالش افتاده اما هنوز هم مدنظر جامعه است و تنها مساعدت متولیان را می طلبد تا به جایــگاه قبلی و عاطفی خود رجعت کند.
درست است که مشکلات اقتصادی زیربنای فرسوده این فونداسیون را نشانه رفته است اما در کنار آن مسائل متعدد دیگری هم وجود دارد که نقش آنها اگر بیشتر از معضلات اقتصادی نباشد کمتر نیست و توقعات بی حد و حصر خانواده های طرفین هست که هر کدام برای خود جایگاهی فرض می نمایند تا به منظور تأمین آینده فرزندانشان حاضر به عدول از آنها نشوند. هرگز نمی توان از زوجین خواست تا همچون گذشتگان قانع و مقتصد بیندیشند و عمل کنند و زندگی را با همه شرایط سخت موجود بپذیرند اما دولت می تواند نقش عمده و قابل قبولی برای رفع این چالش عظیم که همه تار و پود جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده و نگرانی های غیرقابل توصیفی را برای آیندگان در بر دارد، داشته باشد که آن مدیریت بر تأمین نیازهای اولیه یک وصلت در پناه ارائه تسهیلات قرض الحسنه بدون بهره است و دلهره و نگرانی برای بازپرداخت آن نباشد که متأسفانه نه تنها اندیشه ای در این باره نشده بلکه به بانک هــا رخصت می دهند تا از محل پس اندازهای قرض الحسنه مردم که به نیت خیر در اختیار این نهادهای مالی گذاشته شده به نفع دادن تسهیلات کم بهره به کارکنان خود استفاده نمایند! بانک ها امروز و بر اساس آمار رسمی 39 درصد از این سپرده ها را به صورت تسهیلات ارزان قیمت به کارکنان خود اختصاص داده اند درحالی که 168هزار زوج در نوبت و چشم به راه دریافت وام ازدواج با بهره نسبتاً بالا می باشند! آنوقت دولت انتظار دارد با این به هم ریختگی در اعطاء تسهیلات و داشتن وزارتخانه بی خاصیت ورزش بدون جوانان روند وصلت ها سرعت بگیرد و معضل کمبود نسل در آینده نزدیک حل شود؟! زهی خیال باطل.
/6026/7141
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.