به گزارش ایرنا، داریوش سعیدی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته حفاظت از منابع طبیعی در محل سالن اجتماعات این اداره کل افزود: این کمربند حفاظتی به منظور مشخص کردن مرز اراضی ملی و غیر ملی در قابل 30 طرح طی سال جاری در مناطق مختلف استان انجام گرفت.
سعیدی با اشاره به 160 فقره استعداد یابی و تخصیص اراضی تصریح کرد: امسال کاداسترمنابع طبیعی به مساحت 163 هزار هکتار در این استان انجام شد.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: تا پایان امسال میزان حدنگار و کاداستر (نقشه‌ برداری ثبتی با ارزش حقوقی) اراضی ملی و جنگلی استان به 622 هزار هکتار خواهد رسید.
به گفته وی یک سوم از اراضی استان دارای اسناد حدنگار و کاداستر و یک میلیون و 300 هزار هکتار از عرصه های این منطقه دارای اسناد تک برگی است.
وی با بیان اینکه سطح کانون آلوده به آفات و بیماری ها در استان بیش از 3 هزار هکتار و سطح کنترل آن 820 هکتار است، ادامه داد: عملیات پیش آگاهی و کنترل آفات و بیماری ها از ابتدای سال تاکنون در وسعتی بالغ بر 2 میلیون و 178 هزار هکتار از اراضی استان اصفهان انجام گرفت.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان به ضرورت حفظ مراتع و جنگل ها با جایگزینی سوخت فسیلی اشاره کرد و گفت: در سال جاری 209 دستگاه آبگرمکن خورشیدی و 27 هزار کپسول گاز در مناطق مشرف به جنگل های زاگرسی توزیع شد تا قطع درختان از سوی ساکنان کاهش یابد.
32 میلیون هکتار بیابان و 2.5 میلیون هکتار جنگل دست کاشت در کشور وجود دارد که 300 هزار هکتار آن در استان اصفهان جای گرفته است.
استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با 24 شهرستان، مساحتی معادل 10.7 میلیون هکتار دارد که بیش از 90 درصد از این مساحت را معادل 9.8 میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی و ملی و ازاین میزان حدود 403 هزار هکتار جنگل معادل (4 درصد) ، 6 میلیون هکتار مرتع معادل (64 درصد ) و 3 میلیون هکتار بیابان معادل ( 32 درصد) در بر گرفته است.
جنگل های استان اصفهان بطور عمده در دو شهرستان فریدونشهر با 40 هزار هکتار و سمیرم با 25 هزار هکتار قرار دارند و سرانه جنگل درکمتر از 0.1 هکتار است اما با وجود سطح کم از تنوع گونه ای خوبی ( 35 گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.
این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در دو ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است.
این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه 3.2 میلیون هکتار معادل 32 درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که به طور عمده در بخش های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند، این اراضی مشتمل بر 16 کانون بحرانی فرسایش بادی است که حدود یکهزار 100 هزار هکتار از سطح استان را به خود اختصاص داده اند.
15 تا 21 اسفند با شعار 'منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی' هفته منابع طبیعی نام گرفته است.
6022/ 6020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.