به گزارش ایرنا محمد حسین شاملی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته حفاظت از منابع طبیعی در سالن اجتماعات این نهاد، عملیات سازه ای، آبخیزداری، جنگلکاری،حدنگاری و کمربند حفاظتی در وسعتی حدود 420 هزار هکتار از جمله مهم ترین این طرح ها برشمرد.
وی تاکید کرد: همانطور که پیش تر مطرح شد مشارکت و حفاظت در زمینه اراضی و منابع طبیعی باید به صورت مردمی انجام شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان ادامه داد: برای اولین بار در سال ۹۷ از محل صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار در کشور توزیع شد که تحولی در کشور ایجاد کرد
شاملی به اهمیت وجود مراتع و حفاظت و نگهداری از آن ها اشاره و اضافه کرد: با توجه به بارش های مناسبی که در امسال شاهد آن بودیم سال آینده مناطق خوب و پربارتری نسبت به گذشته خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در طرح ‌های منابع طبیعی و آبخیزداری موافقت و مشارکت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: حداقل ۵۰ تا ۶۰ حوزه وجود دارد که در آن ها مردم متقاضی و علاقه مند برای اجرای کار هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان به اهمیت فعالیت خیران در این عرصه اشاره کرد و گفت: سال گذشته در منطقه آران و بیدگل خیران مشارکت خوبی داشتند و این موضوع باید از سراسر استان تسری یابد.
شاملی درباره اختلافات مالکیتی خاطرنشان کرد: اکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار حدنگاری انجام شده در این منطقه و وجود دارد و فعالیت های مربوط به اسناد تک برگی و رفع اختلافات انجام گرفت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اجرای طرحهای مرتبط با حفاظت از عرصه های منابع طبیعی را ضروری خواند و هم ادامه داد: 2 سال قبل ۲۸۹ مورد آتش سوزی به مساحت 2 هزار و ۱۳۳ هکتار در زمین های استان اصفهان رخ داد و این میزان در سال ۹۶ به ۶۳ مورد در مساحتی بالغ بر ۴۳۰ هکتار کاهش یافت و در سال ۹۷ شاهد کاهش چشمگیر 36 مورد در مساحتی در حدود 172 هکتار بودیم.
شاملی با اشاره به اینکه ۳۰۰ هزار هکتار جنگل بیابانی در مناطق کویری استان اصفهان وجود دارد، گفت : در سال گذشته میزان قطع درختان این مناطق برای تولید زغال به ۱۰ درصد سال های گذشته کاهش یافت.
وی تامین سوخت مردم به منظور جلوگیری از قطع درختان در مناطق زاگرس ای را ضروری ارزیابی کرد و ادامه داد: در مناطق غربی و جنوبی استان که در محدوده جنگل های زاگرس قرار دارد توزیع آبگرمکن خورشیدی، اجاق، تنور گازی و همچنین کپسول گاز در دستور کار قرار گرفت تا نیاز مردم به چوب برای بحث گرمایشی برطرف شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ورود زودهنگام دام به مراتع را عامل مخرب برای عرصه اعلام و تصریح کرد: تا قبل از خردادماه سال 98 ورود دام به مراتع منطقه ممنوع و از این موضوع جلوگیری خواهد شد.
شاملی درباره زاینده رود و حوضه آبریز این رودخانه توضیح داد: این حوضه آبریز ۴۳۵ هزار هکتار مساحت دارد که عبارت که ۲۹۰ هزار هکتار آن در این استان و ۱۴۵ هزار هکتار از آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
وی اضافه کرد : در محدوده حوضه آبریز داخل استان اصفهان هیچ طرح آبخیزداری بزرگی در حال انجام نیست و تنها کنترل سیلاب به منظور جلوگیری از ورود رسوب به سد زاینده رود انجام می شود و حتی توسعه باغ در این محدوده نداریم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان درباره شائبه وجود بندها و طرح های آبخیزداری کلان در حوزه آبریز زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری گفت: در این رابطه پیشنهاد شده که یک بازدید مشترک با صنف کشاورزی و رسانه‌ها از بندها و طرح‌های آبخیزداری در منطقه بالادست انجام شود، البته این موضوع را تاکید می کنیم که هیچ بندی نباید آب را ذخیره کند و همه آن ها باید به لوله خروجی مجهز باشند.
وی با اشاره به اینکه وجود ششصد بند در منطقه بالادست امکان پذیر نیست، اظهارداشت: در ۲۰ سال گذشته در استان اصفهان تنها ۱۷۷ ساخته اجرا شد اما با این حال باید به منظور شفاف سازی بازدید میدانی انجام شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در پاسخ به ایرنا مبنی بر اولویت های این مجموعه برای سال آینده، گفت: اصلی ترین طرح های سال آینده طرح های مدیریت جامع حوزه ها با رویکرد حفظ جنگلها و مراتع، حفاظت از عرصه ها خواهد بود.
شاملی در پاسخ به دیگر سوال ایرنا مبنی بر چشمگیر نبودن فعالیت های تشکل ها و سازمان های مردم نهاد حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: ۳۰ تشکل مردم نهاد با ۱۰ هزار نفر بهره بردار در استان اصفهان فعالیت دارد و در مقایسه با تشکل های محیط زیستی از سواد رسانه‌ای زیادی برخوردار نیستند به همین دلیل کارهای آنان چندان به چشم نمی آید، بنابراین پیشنهاد شده است که با جذب کار شناسان منابع طبیعی ارتباطات خود را با رسانه ها را مردم افزایش دهند تا بتواند حرکت خود را رسانه‌ای کنند.
وی درباره معادن شرق اصفهان توضیح داد : 9 معدن گچ در شرق وجود داشت که هفت مورد تعطیل و دو مورد باقی مانده در ماه های آینده تعطیل خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی در رابطه با شیوع بیماری سالک بویژه در مناطق شرقی اصفهان خاطرنشان کرد: اجرای طرح های بیابان زدایی و کاشت نهال به منظور تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش از اهمیت بالایی برخوردار است، وجود بیماری سالک فقط به دلیل این طرح‌ ها و تغذیه موش ها از ریشه های این نهال و درختان نیست، زدودن زباله ها و نخاله ها در منطقه می‌ تواند به کاهش این بیماری کمک کند.
وی تأکید کرد که چنانچه زمین های کشاورزی منطقه شرق اصفهان رها شود کانون های بحرانی جدید از حیث ریزگرد و فرسایش خاک شکل می گیرد که به ضرر تمامی مردم استان و کشور خواهد بود.
شاملی درباره میزان زمین خواری در استان اظهارداشت: امسال یک هزار و ۵۷۱ هکتار در قالب ۴۸۲ پرونده تصرف و زمین خواری وجود داشت که به مقامات قضایی معرفی شد.
شاملی با اشاره به اهمیت توسعه گردشگری و بهره برداری از عرصه ها بدون تخریب منابع طبیعی تصریح کرد: متقاضیانی که می خواهند منطقه گردشگری در مناطق کویری ایجاد کنند باید بخشی از این منطقه را در دست گیرد و نباید به تخریب تمامی بیابان ها بینجامد، همچنین در زمینه گیاهان دارویی و صنعتی باید گفت که مردم باید در عین حفاظت منافع داشته باشند.
به گزارش ایرنا، منابع طبیعی , چابک سازی بخش با اجرای فعالیت های جدید ونو مانند برون سپاری پاسخ به استعلامات باید بطور ویژه و فراگیر در دستور کار قرار گیرد تا نظارت و حفاظت به بیشترین میزان خود برسد.
32 میلیون هکتار بیابان و 2.5 میلیون هکتار جنگل دست کاشت در کشور وجود دارد که 300 هزار هکتار آن در استان اصفهان جای گرفته است.
استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با 24 شهرستان، مساحتی معادل 10.7 میلیون هکتار دارد که بیش از 90 درصد از این مساحت را معادل 9.8 میلیون هکتار عرصه های منابع طبیعی و ملی و ازاین میزان حدود 403 هزار هکتار جنگل معادل (4 درصد) ، 6 میلیون هکتار مرتع معادل (64 درصد ) و 3 میلیون هکتار بیابان معادل ( 32 درصد) در بر گرفته است .
جنگل های استان اصفهان بطور عمده در دو شهرستان فریدونشهر با 40 هزار هکتار و سمیرم با 25 هزار هکتار پراکنش وجود دارد و سرانه جنگل درکمتر از 0.1 هکتار است اما با وجود سطح نسبتاً کم از تنوع گونه ای خوبی ( 35 گونه درختی ودرختچه ای) برخوردار است.
این استان از نظر تقسیم بندی نواحی رویشی در دو ناحیه رویشی زاگرسی و ایران تورانی قرار گرفته که ناحیه رویشی زاگرسی غرب و جنوب استان را شامل می شود و بقیه مناطق استان جزو ناحیه رویشی ایرانی تورانی است .
این استان واقع در مرکز کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و از این پهنه 3.2 میلیون هکتار معادل 32 درصد سطح استان را اراضی بیابانی و شنزار تشکیل داده که به طور عمده در بخش های شمالی و شرقی آن پراکنش دارند، این اراضی مشتمل بر 16 کانون بحرانی فرسایش بادی می باشند که حدود یکهزار 100 هزار هکتار از سطح استان را به خود اختصاص داده اند.
15 تا 21 اسفند با شعار 'منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی' هفته منابع طبیعی نام گرفته است.
6020/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.