در این مطلب آمده است: خشت اول بدعت دقیقه نود از زمانی گذاشته شد که بعضی از تیم های فوتبال کشور در زمان مرحوم قایقران بازیکن مطرح دهه پنجاه و مرحوم روشن زاده مفسر رادیو ایران باهم کل کل داشتند. آن زمان تیم ها یاد گرفته بودند تا طول بازی را به دفاع پرداخته و اجازه ندهند به دقیقه های اضافی بکشد، بنابراین خطا و وقت کشی جایگاهی نداشت و جنگ سر مربیان به نیمه دوم کشیده می شد که در آن نیز دفاع، سرسختانه مراقب دروازه بود تا توپی از آن نگذرد. این نوعی بازی هم حسن داشت و هم عیب که از محاسن آن امنیت گل نخوردن بود و از معایب آن می توان به بی انگیزه شدن بازیکنان و رفتن از خط حمله به زمین دفاع و باقی ماندن در همان نقطه جریمه اشاره کرد تا خیالشان راحت باشد.
این روند که می توانست تیم های ایران و بخصوص ملی آن را از بازی های جهانی دور سازد تا نتواند به خوبی با رقبای بین المللی به مصاف بپردازند زیاد دوام نیاورد زیرا در آغازین سال های دهه پنجاه بازیکنان تازه نفسی به این تیم پیوستند که روحیه ای ماجراجویانه داشتند.
از این جهت توانستند تابوهای فوتبال ایران را که تار عنکبوت گرفته بود بشکنند و بازی را به جای دفاع به جدال بکشانند که خود روند تازه ای را رقم زد و آغاز حضور پر صلابت این نسل گردید تا قاطعانه در انقلاب اسلامی 57و هشت سال دفاع مقدس حضور داشته باشند، همه این شایستگی های به دست آمده پس از به ثمر رسیدن اطفالی که سال 42در گهواره ها خوابیده بودند حاصل وصول انگیزه های مثبت برای سازندگی بود تا از تجربیات تلخ گذشته عبرت بگیرند اما بااین حال بازهم بودند کسانی که به روش منسوخ شده دقیقه 90 اعتقاد قلبی داشتند و این امر باعث می شد طرح هایی را به منصه ظهور برسانند که هیچ سنخیتی با انقلاب اسلامی و ره آوردهای آن نداشت!
فرایند مالچ پاشی از طریق سازمان جنگلها و مراتع در سال 1340 شروع شد و تنها دلیل اصلی آن جلوگیری از جابجایی خاک بود که بعدها بر اساس نظر کارشناسان معلوم شد هیچ گونه تأثیری در حرکت شنزارها نداشته است در حالیکه آمایش سرزمین نشان می دهد اگر قرار به مالچ پاشی باشد میلیون ها هکتار از مجموعه زمین های کشور هستند که نیاز مبرم به آن دارند و بازهم پای بعضی از زمین شناسان به میان می آید که معتقدند این عمل برای عرصه ها ایمن و بی خطر است! اختلاف نظرها از آنجا سرچشمه گرفته که به نظر می رسد مجریان طرح در پاشیدن این ماده بر روی شن های روان اتحاد و اعتقاد نظر لازم را ندارند در حالیکه سازمان مراتع و جنگل ها مدعی است برای انجام این پروسه 24معیار اکولوژیکی داریم که با رعایت خطوط قرمز به انجام آنها می پردازیم.
اگرچه از بعضی نقاط کشور درخواست های مصرانه ای برای مالچ پاشی وجود دارد اما بنا به رعایت حال اکوسیستم ها در این مناطق انجام آن توسط سازمان جنگلها و مراتع شرایط خاصی را می طلبد. اصولا مالچ ها به نوعی داروی شفابخش شباهت دارند که باید از طریق پزشک تجویز شوند بنابراین ممکن است عوارضی هم به همراه داشته باشند در حالیکه تنها مشکل هوا و فضا را برای نیاز و سکونت جانداران حل می کند. سازمان حفاظت از محیط زیست در رابطه ای تنگاتنگ با سازمان جنگلها و مراتع سعی و تلاش دارند تا میزان خسارات و تبعات مالچ ها را در عملیات به حداقل برسانند اما امروز اگرچه متولیان از انجام این عملیات طی نیم قرن گذشته دفاع می کنند اما همچنان گروهی از سمن ها با در دست داشتن مدارک متقن انجام آن را در درازمدت نوعی جفا و تعدی به روند طبیعت می دانند و معتقدند با این اقدام حرمت حیات موجودات زنده زیر پا گذاشته و سیاره آبی به انحطاط کشیده می شود!
7141/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.