غلامرضا جعفری روز جمعه در حاشیه نخستین جشنواره فرهنگی و ورزشی استان های فلات مرکزی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شرایط بازار برای معرفی 340 بازی در کتابی با یک هزار صفحه بیش از 250 میلیون ریال هزینه داشته و از این رو مستندسازی همه بازی ها نیازمند کمک های ویژه است.
وی بیان کرد: بسیاری کشورها از جمله ترکیه در این زمینه به صورت ویژه ورود کردند و ما هم با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی باید تلاش کنیم تا عقب نمانیم که البته برای ثبت بازی ها با همکاری یونسکو (سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد) نیز تلاش هایی صورت گرفته اما برای تکمیل کار همچنان نیازمند کمک های ویژه دولت و مجلس هستیم.
رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی، یکی از مهمترین وظیفه های این فدراسیون را رویکرد توسعه ورزش های سنتی در نقاط روستایی با هدف شناسایی استعدادهای این نقاط در جهت کمک به تهییج غرور ملی و ارتقای ورزش قهرمانی عنوان کرد.
وی اضافه کرد: احیا و ترویج ورزش های سنتی با رویکردی فرهنگی و با توجه به مواهب آموزشی و تربیتی این بازی ها نیز پیگیری می شود، زیرا همه به نوعی مکلف هستیم تا میراث ناملموس فرهنگی کشور را حفظ و به نسل آینده منتقل کنیم که برگزاری جشنواره هایی از این دست نیز زمینه ای فراهم می کند تا مردم با هویت و اصالت خود بیشتر آشنا شوند.
جعفری جشنواره های فرهنگی و بازی های بومی و محلی را یکی از راه های تقویت روحیه نشاط، وحدت بین اقوام و ملت ها و راهکار مقابله با آسیب های اجتماعی برشمرد و تاکید کرد: تحقق کامل هدف ها نیازمند مشارکت همگانی و تقسیم کار ملی است که با تمرکز به توسعه محیط حقوقی، بودجه ای و قانونی باید در حفاظت از داشته های فرهنگی اهتمام داشته باشیم.
وی پیش تر از شناسایی نزدیک به 800 بازی محلی و عشایری در کشور خبر داده بود که با توجه به محدودیت ها تنها 20 مورد پذیرش فدراسیون قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر توسعه ورزش مناطق روستایی و عشایری وزارت ورزش و جوانان نیز با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی و ورزشی استان های فلات مرکزی ایران با میزبانی اردستان گفت: کمک به توسعه سلامتی و نشاط در جامعه و تقویت انسجام ملی که از هویت سرچشمه می گیرد، از جمله هدف های برگزاری این جشنواره است چرا که بازی های بومی و محلی با توجه به فرهنگ، آیین ها، اقلیم و الزام های هر منطقه شکل گرفته و توجه به آنها به تقویت انسجام ملی خواهد انجامید.
رضا حجتی افزود: سیاست وزارتخانه کمک به احیا و ترویج این گونه فعالیت ها می باشد که امید می رود در سال های آینده با کیفیت و کمیت بیشتری اجرا شود چرا که با توجه به ظرفیت استان اصفهان، حتی میزبانی جشنواره ای بین المللی را هم می توان در این حوزه برعهده گرفت.
وی عنوان کرد: اردستان هم زمینه خوبی برای توسعه در این بخش دارد و دوره آغازین جشنواره حرکت خوبی بود که امید می رود استمرار یابد و مسوولان تلاش کنند تا این بازی ها به شاخصه ای برای هر منطقه تبدیل شود، زیرا این امر به شکوفایی سایر ظرفیت ها از جمله گردشگری و ایجاد اشتغال هم منجر خواهد شد.
به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره فرهنگی و ورزشی استان های فلات مرکزی ایران با حضور تیم هایی از 11 استان به میزبانی ورزشگاه 17 شهریور اردستان در زمینه بازی های بومی و محلی، صنایع دستی، پخت غذا، نان محلی و موسیقی آیینی استان های فلات مرکزی ایران برگزار شد.
اردستان در فاصله نزدیک به 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.
7431/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.