به گزارش ایرنا، اقتصاد تک محصولی به معنای استفاده از تنها یک منبع برای تامین درآمدها است و اقتصاد نقاطی که بر این پایه استوار شده، در کنار ایجاد جاذبه های مالی برای دلالی یا واسطه گری و جلوگیری از شکوفا شدن سایر ظرفیت ها، بسیار آسیب پذیر بوده و با اندک نوسان های اقتصادی یا کاهش تقاضا دچار مشکلاتی می شود.
شهرستان آران و بیدگل با میزبانی بیش از 800 واحد تولیدی کوچک و بزرگ که بیشتر آنها در صنعت فرش فعال بوده و زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم نزدیک به 60 هزار نفر را فراهم کرده یکی از این نقاط می باشد که با جمعیت افزون بر 103 هزار نفر در فاصله نزدیک به 6 کیلومتری کاشان و 215 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
واحدهای تولیدی این شهرستان با تولید سالانه افزون بر 45 میلیون مترمربع فرش ماشینی در رتبه نخست کشور و رتبه دوم تولید فرش ماشینی جهان پس از غازی عنتب ترکیه قرار دارند.
برخی کارشناسان با اشاره به ضرورت بازتعریف جایگاه و کاهش اثرگذاری دولت در کلیت اقتصاد، توجه به راه های افزایش درآمدهای مالیاتی، تنوع صادراتی و صنعتی سازی را جزو راهکارهای خروج از شرایط اقتصاد تک محصولی نقاطی مانند آران و بیدگل عنوان می کنند.
در این میان مالیات بزرگترین رکن اداره کننده اقتصادهای پیشرفته محسوب می شود که تحقق آن در گرو تولید ثروتی است که جز از راه بهره برداری درست ظرفیت های منطقه ای و فناوری های نوین در مسیر صنعتی سازی و تنوع بخشی به صادرات امکان پذیر نمی باشد.
بر این اساس هدایت سرمایه های اندک مردمی در بخش های اقتصادی به سوی رشد و پیشرفت شرکت های دانش بنیان و صنایع وابسته از سوی برخی کارشناسان مورد تاکید قرار دارد که اقدامی درون نگر و برون زا بوده و به تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز کمک می کند.
در این راستا میزگرد 'چالش ها و افق های پیش روی صنعت آران و بیدگل' به عنوان یکی از قطب های تولید فرش ماشینی ایران و جهان با حضور اسماعیل بایبوردی فرماندار شهرستان آران و بیدگل، مجتبی محلوجی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت و اکبر گلچین رییس هیات امنای شهرک صنعتی هلال بن علی (ع) و از صاحبان صنایع آران و بیدگل به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) شهرستان کاشان برگزار شد.

** اقتصاد تک محصولی آران و بیدگل
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت آران و بیدگل هم در میزگرد ایرنا گفت: این شهرستان دارای 800 واحد صنعتی است که نزدیک به 90 درصد آنها را صنایع تولید فرش و صنایع وابسته تشکیل می دهد.
مجتبی محلوجی افزود: تعداد صنایع مستقر در این شهرستان با هشت استان برابری می کند و نکته اینجا است که 100 درصد این صنایع از سوی بخش خصوصی راه اندازی و مدیریت می شود.
وی با اشاره به صادرات سالانه افزون بر 100 میلیون دلار فرش ماشینی از شهرستان آران و بیدگل به مقصد سایر کشورها بیان کرد: این واحدهای تولیدی نزدیک به 50 میلیون مترمربع در سال تولید فرش ماشینی دارند که بیشتر به کشورهای همسایه و اروپایی صادر می شود.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت آران و بیدگل اضافه کرد: این شهرستان دومین تولید کننده فرش ماشینی در جهان است اما به دلیل وابستگی به خارج در بخش تامین مواد اولیه و ماشین آلات با مشکلاتی روبرو شده که نیاز به حمایت جدی دولت دارد.
به گفته وی، دولت در قالب طرح رونق اقتصادی 500 میلیارد ریال نقدینگی برای صنعت فرش ماشینی شهرستان آران و بیدگل در نظر گرفته که تا کنون تنها 50 درصد آن تخصیص یافته و علت اصلی آن به کندی سیستم بانکی بازمی گردد.
محلوجی اضافه کرد: مشکلات اصلی این صنایع بسته به ارز می باشد که بر اساس نرخ آزاد تخصیص می یابد و همچنین کمبود نقدینگی که با مدیران ارشد صنعت کشور رایزنی شده و قول هایی هم در این زمینه دادند.
وی همچنین یادآور شد: صنعت فولاد هم در شهرستان آران و بیدگل مستقر است که امسال افزون بر 45 میلیون دلار صادرات داشته و می توان از این فرصت برای استقرار صنایع پایین دستی فولاد بهره گرفت.
رییس اداره صنعت، معدن و تجارت آران و بیدگل عنوان کرد: افزون بر 100 فعالیت صنعتی پایین دستی فولاد را شناسایی کردیم و به دنبال فراهم کردن زیرساخت های لازم و جذب سرمایه گذار در این بخش هستیم.
وی تک محصولی بودن صنعت در شهرستان آران و بیدگل را یک تهدید برشمرد و تصریح کرد: استقرار صنایع پیشرفته و صنایع پایین دستی فولاد می تواند تهدید بخش صنعت را به فرصت تبدیل کند که در این زمینه گام های خوبی در حال برداشته شدن است.

** فقدان نگاه حمایتی بانکی و قطع سیاست های تشویقی دولتی
عضو هیات مدیره شهرک صنعتی هلال آران و بیدگل هم با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی مسوولان ارشد این شهرستان در حمایت از صنعت و توسعه پایدار گفت: صاحبان صنایع منطقه در زمینه ارائه خدمات با نرخ های بالا و خدمات رسانی از سوی برخی دستگاه های اجرایی به ستوه آمدند.
علی اکبر گلچین تصریح کرد: ارائه تسهیلات به صاحبان صنایع آران و بیدگل از سوی بانک های عامل به صورت قطره چکانی است، در حالی که با نزدیک شدن به پایان سال تعداد صنایع دریافت کننده تسهیلات کمتر از تعداد انگشتان دست می باشد.
وی افزود: تامین مواد اولیه و ماشین آلات از سوی تولیدکنندگان بر اساس نرخ آزاد ارز صورت می گیرد و در این شرایط عرصه بر تولیدکنندگان تنگ شده و نیاز به حمایت جدی دولت در تخصیص ارز دارند.
عضو هیات مدیره شهرک صنعتی هلال آران و بیدگل کمک های صورت گرفته را ناچیز برشمرد و بیان کرد: فرصت طلبان و سودجویان در چنین شرایطی به احتکار نخ و الیاف روی آورده و با ایجاد بازار سیاه، نرخ ها را چند برابر قیمت واقعی تعیین می کنند.
وی با اشاره به عملکرد خوب تعزیرات حکومتی شهرستان در مقابله با دلالان عنوان کرد: سودجویان انبارها و دفترهای خود را با این شرایط در استان های دیگر مستقر می کنند تا به شکلی قانون را دور بزنند.
گلچین با اشاره اعمال تحریم های ظالمانه و جنگ اقتصادی تاکید کرد: دولت باید با ارائه تسهیلات به صنایع فرش آران و بیدگل، به کمک صاحبان صنایع بیاید تا این صنعتگران بتوانند با به روز رسانی ماشین آلات و محصولات خود در رقابت با دیگر کشورها موفق باشند.
به گفته وی، نزدیک به 18 هزار نفر به طور مستقیم و هزاران نفر به طور غیرمستقیم در صنعت فرش شهرستان آران و بیدگل اشتغال دارند که نوسان ها در قیمت مواد اولیه و نرخ ارز می تواند منجر به ایجاد مشکل در صنایع فرش شود و اشتغال را هم تحت تاثیر قرار دهد.
این تولید کننده در ادامه نیز تصریح کرد: با افزایش متعادل حقوق کارگران مخالف نیستیم اما دولت باید در نظر داشته باشد که درصد افزایش حقوق کارگران به نحوی نباشد که هزینه های تولید را بالا برده، قدرت رقابت در جهان را کاهش دهد که در این صورت روزی به وارد کننده فرش تبدیل خواهیم شد.
گلچین افزود: سفارتخانه های ما در برابر شرکت های تولید کننده فرش ماشینی شمال استان اصفهان در حوزه ارتباطات بین الملل بسیار ضعیف عمل کردند که این امر موجب شده تا میدان در دست رقیبان بیافتد.
وی عنوان کرد: سفارتخانه های کشورهای خارجی در ایران می توانند به عنوان سرشاخه های توسعه اقتصادی در بخش صنعت عمل کنند که به دنبال این ارتباط گیری هستیم تا بتوانیم به جایگاه واقعی خود در تولید فرش در جهان برسیم.
عضو هیات مدیره شهرک صنعتی هلال آران و بیدگل همچنین به حذف سیاست های تشویقی از جمله تخفیف های بیمه ای و جایزه های صادراتی برای صاحبان صنایع اشاره و بر ضرورت احیای دوباره این فعالیت های تشویقی تولید و صادرات از سوی دولت تاکید کرد.

** افق های پیش روی توسعه اقتصاد تک محصولی آران و بیدگل
فرماندار آران و بیدگل نیز در این میزگرد اقتصاد تک محصولی وابسته به فرش ماشینی را آفتی برای بخش صنعت این شهرستان برشمرد و گفت: تک محصولی بودن صنعت فرش ماشینی برای شهرستان فرصت محسوب نمی شود زیرا با کوچکترین نوسانی در تهیه مواد اولیه و صادرات این واحدها با مشکل رو به رو می شوند.
اسماعیل بایبوردی آران و بیدگل را قطب تولید فرش ماشینی کشور و جهان برشمرد و افزود: یکی از راه های برون رفت از تهدید تک محصولی امکان سنجی استقرار صنایع و فناوری های نوین است که در این زمینه تلاش هایی در جریان بوده و تشکیل اتاق فکر صاحبان صنایع هم در این راستا می باشد.
وی بیان کرد: اگر صنعت دانش بنیان و پژوهش محور باشد، می تواند اقتصادی هوشمند را شکل دهد که دیگر اقتصاد دولتی و رانتی جایی نخواهد داشت و از نوسان های بازار هم تاثیری نخواهد گرفت که مجموع اینها می تواند به توسعه پایدار شهرستان آران و بیدگل منجر شود.
فرماندار آران و بیدگل اضافه کرد: صنایع پیشرفته می تواند شامل طیف گسترده ای از صنایع مانند نانو، زیست فناوری، فناوری اطلاعات، الکترونیک، سلول های بنیادی، مهندسی پزشکی و هوا فضا می باشد که راه اندازی آنها تحول بزرگی را به همراه خواهد داشت.
وی پیش نیاز اقتصاد دانش بنیان را محیطی دانش بنیان دانست و عنوان کرد: برنامه ریزی برای ایجاد محیطی مناسب برای شکل گیری چنین اقتصاد هوشمندی در شهرستان آران و بیدگل پیگیری می شود.
به گفته بایبوردی، باید در زمینه رونق هر چه بیشتر صنعت فرش ماشینی و کاهش تبعات نوسان ها و تهدیدها نیز به استفاده از شرکت های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت دانش آموختگان دانشگاهی روی بیاوریم.
وی تشریح کرد: راه اندازی کریدور پیاده راه فرش از میدان همت تا میدان شهید اربابی و میدان محمد رسول الله (ص) و در ادامه به سمت شهرک صنعتی انصار نوش آباد یکی از ایده ها می باشد که با اجرای آن می توان بین گردشگری و صنعت آشتی دوباره برقرار و در کنار راه اندازی کسب و کار، به فضای تفریحی شهر هم کمک کرد.
فرماندار همچنین بر ساماندهی فضاهای فروشگاهی در شهرک های صنعتی سلیمان صباحی و هلال تاکید کرد و افزود: می توان با راه‌اندازی بازار مجازی و نمایشگاه فروش فرش و پیاده راه فرش به صورت علمی و هوشمند، تجارت بین الملل را در این شهرستان عملیاتی کرد.
وی تاکید کرد: برگزاری همایش فرصت های کارآفرینی و سرمایه گذاری آران و بیدگل در راستای جذب سرمایه گذار ضرورت دارد و نشست هم اندیشی فرصت های کارآفرینی و اشتغال می تواند توسعه و معیشت پایدار این شهرستان را رقم بزند.
بایبوردی هم چنین راه اندازی واحدهای تحقیق و توسعه را ضرورت صنعت فرش ماشینی آران و بیدگل عنوان کرد و اظهار داشت: راه اندازی این واحدها نقش بسیار مهمی در استقامت کسب و کار و درآمد پایدار داشته و می تواند با دستیابی به فناوری جدید نیازهای روز بازارهای هدف را شناسایی کند.
وی همچنین ایده ایجاد مکانی اقامتی با عنوان نخستین هتل فرش ایران در آران و بیدگل جهت رونق صنعت فرش و جلب علاقه مندان را طرح کرد و گفت: چنین هتلی با انجام تبلیغات مناسب می تواند جذب مشتری کند و برای نمونه خریداران تعداد معینی فرش، از امکان اقامت رایگان در آن استفاده کنند.
فرماندار آران و بیدگل ادامه داد: راه اندازی نمایشگاه های دائمی فرش در شهرستان ضروری است و برنامه ریزی جهت شرکت صاحبان فرش ماشینی در نمایشگاه های خارجی با ایجاد دفتر امور بین الملل در شهرک های صنعتی هم باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی خواستار توجه به مهندسی معکوس ماشین آلات فرش ماشینی برای رفع نیاز صاحبان صنایع شهرستان آران و بیدگل در جهت کاهش وابستگی به خارج شد و افزود: ایجاد صندوق های قرض الحسنه برای سپرده گذاری صنعتگران و پرداخت تسهیلات در هنگام مشکلات می تواند به سرپا ماندن برخی واحدها در زمان بروز نوسان ها کمک کند.
بایبوردی با اشاره به لزوم حمایت جدی دولت از صنعت فرش ماشینی در حوزه های ارز، واردات مواد اولیه و صادرات محصول عنوان کرد: راه دیگر گذر از اقتصاد تک محصولی، راه اندازی و ایجاد طرح های زودبازده اقتصادی در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات است.
وی اضافه کرد: توسعه گردشگری و تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی از دیگر راه های توسعه پایدار شهرستان آران و بیدگل است و استقرار برج گردشگری، ایجاد مرکز ملی نمک درمانی و ریگ درمانی می تواند در این راستا راهگشا باشد.
فرماندار آران و بیدگل همچنین یادآور شد: استقرار صنعت فولاد در این شهرستان هم یک فرصت برای توسعه اقتصادی و صنعتی محسوب می شود و برنامه ریزی جهت استقرار صنایع پایین دستی فولاد مانند صنایع مرتبط با تولید پیچ و مهره، بلبرینگ، وسایل آشپزخانه و دهها صنعت پایین دستی دیگر در جریان است.
7472/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.