چندی پیش وزارت اقتصاد و دارایی آمار درخور توجهی در خصوص شاخص های اقتصادی منتشر کردکه اخبار بسیار نگران کننده و قابل تاملی را به بخش اقتصادی اصفهان مخابره کرد. تنزل جایگاه یکی از صنعتی‌ترین استان کشور به پایین‌ترین رده در بین استان ها به دلیل افت سرمایه‌های اجتماعی و سرمایه‌گریزی و شاخص محیط کسب و کار مسئله‌ای نیست که بتوان از کنار آن گذشت. موضوعی که دلیل گفت وگوی ما با پروفسور علی صنایعی استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان و مدیرعامل موسسه مطالعات صادرات و بازاریابی در خاورمیانه شد. زیرا اتاق بازرگانی به عنوان بخش خصوصی و بازوی کمکی دولت نقش بسزایی در بهبود اقتصاد، رونق واحد های تولیدی و فضای کسب و کار دارد.

 شنبه آینده روز حساس و سرنوشت‌سازی برای بخش خصوصی در حوزه اقتصاد است. یازده اسفند نهمین انتخابات اتاق بازرگانی ها برگزار می‌شود و اصفهان در این بین به دلیل وجود بیش از هشت هزار و پانصد واحد صنعتی فضای پر شور تری را تجربه می‌کند. با این توضیح شرایط اقتصادی کشور و استان اصفهان در چه وضعیتی قرار دارد؟

براساس آمارهای جهانی امسال شاخص کسب و کار ایران بین کشورهای دنیا با افت 4 پله از رتبه 124 به 128 رسیده و این شاخص متاسفانه در استان اصفهان به‌عنوان دومین استان صنعتی ایران به پایین‌ترین رتبه کشوری تنزل یافته و در حال حاضر اصفهان جزء 5 استان آخر کشورمان قرار دارد و کسب چنین رتبه‌ای فقط به دلیل عملکردهای ضعیف اتاق بازرگانی، پارلمان بخش خصوصی است که با وجود درآمدهای بالا نتوانسته‌اند اقداماتی در حوزه اقتصادی ایران انجام دهند.

راهکارهای قابل اجرا برای برون رفت از این بحران چیست؟

با وجود چنین معضلاتی در کشورمان در زمینه‌های توسعه‌های اقتصادی، وزارت صنعت و تجارت، اعضای اتاق بازرگانی و پارلمان بخش خصوصی باید فعال‌تر عمل کنند. هفته آینده 11 اسفند ماه انتخابات اتاق بازرگانی در کشور است افرادی که در صنعت حرفی برای گفتن دارند و کارآفرین و نوآور هستند باید با شناسایی مردم وارد اتاق شوند نه کسانی که از رانت‌های اقتصادی و سیاسی برای فعالیت‌های خودشان استفاده کرده و برای بقای خود و خانواده‌شان به اتاق‌های بازرگانی در پایتخت، اصفهان، شیراز و دیگر استان‌ها کشورمان وارد می‌شوند و خدمات‌رسانی به مابقی جامعه و شهروندان را فراموش می‌کنند. یکی از راه ها انتخاب گزینه های شایسته و خلاق و کارآفرین در انتخابات پیش رو اتاق بازرگانی است.

عملکرد اتاق بازرگانی اصفهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

 در حال حاضر اعضای اتاق بازرگانی اصفهان به دلیل صنعتی‌ بودن استان بالاترین درآمدها را دارند، اما هیات رئیسه حاضر در اتاق تاکنون نتوانسته‌اند اقدامات موثر و در شان مردم نصف جهان انجام دهند. در هنگام انتخابات و رای‌گیری باید  با توجه به ظرفیت‌های بالای استان تغییرات اساسی در اتاق اجرایی شود و افراد کارآمد و آشنا با صنعت و درد صنعتگران و تولیدکنندگان منتخب شوند. به نظرم بخش خصوصی هم مشکل دارد و باید تغییراتی در این پارلمان صورت بگیرد و افراد دلسوز صنعت، واحدهای تولیدی و الگو برای کارآفرینی حضور داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.