به گزارش ایرنا، مسعود کثیری روز سه شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان افزود : حدود چهار میلیون از این اسناد مربوط به امور حقوقی و دادگستری است.
وی با بیان اینکه بخشی از اسناد موجود در این مرکز اهدایی است، خاطرنشان کرد: در 25 سال گذشته حدود 11 هزار برگ سند به این مرکز اهدا شد اما در چهار ماه گذشته حدود 20 هزار برگ سند اهدا شد که بخش عمده ای از آن از سرای مَلِک اصفهان و مربوط به امور تجارتی بود.
کثیری با تاکید بر اینکه درهای این مرکز برای مطالعه و تحقیق پژوهشگران باز است، از وجود سندهای تاریخی مربوط به حوضه آبریز زاینده رود در این مکان خبر داد و گفت: در این سندها که تعدادی از آنها مربوط به یکصد سال گذشته می باشد به الگوی کشت و میزان بارندگی ها اشاره شده است.
رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان با بیان اینکه بسیاری از مردم و مسوولان پیوند خود را با گذشته قطع کرده اند، افزود: در مطالعاتی که در سال 1344 شده و اسناد آن موجود است، برای چنین روزهایی و خشکسالی پیش بینی شده بود.
کثیری با بیان اینکه امکان مطالعات پژوهشی بر روی همه این اسناد وجود دارد، تصریح کرد: تاکنون حدود یک میلیون برگ از اسناد موجود بررسی نشده است و فرصت خوبی برای پژوهشگران و کارشناسان جهت مطالعه آنها وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه نگاه دنیا به اسناد تاریخی تغییر کرد، خاطرنشان کرد: امروز بیشتر به محتویات سند توجه می شود زیرا این اعتقاد وجود دارد که از آن می توان برای ساختن آینده استفاده کرد.
رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان با تاکید بر اینکه هیچ سندی، بی ارزش نیست، گفت: عده ای به دلیل نا آگاهی از ارزش اسناد و وجود و فعالیت این مرز، سندهای در اختیار خود را دور می ریزند در حالی که می توانند آن را اهدا کنند.
کثیری سازمان اسناد و کتابخانه ملی را یکی از نمادهای فرهنگی کشور خواند و تاکید کرد: در بسیاری از جوامع، سازمان های آشیو اسناد و مدارک ملی، مراکز اصلی تصمیم گیری و برنامه ریزی محسوب می شوند.
وی یکی از مشکلات اساسی در بخش تاریخ را حبس اطلاعات عنوان و تصریح کرد: اطلاعاتی که باید در فضای باز و برای مردم و مسوولان اطلاع رسانی شود، محبوس مانده است در حالی که مسوولان می توانند از آنها برای برنامه ریزی استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه پیشرفت دنیای غرب، مدیون توجه آنها به علوم انسانی است، افزود: هیچگاه سیاستمداران، مبدع تمدن فعلی غرب نبودند بلکه هنرمندان، اُدبا و فلاسفه در آن نقش داشتند.
کثیری با بیان اینکه با توجه به علوم انسانی و شناسایی خاستگاه و نیازهای مردم، زمینه های پیشرفت فراهم می شود، گفت: رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری نیز بر تحول در حوزه علوم انسانی تاکید دارند زیرا ما باید فرهنگ مردم را بشناسیم، سلامت روانی آنها را تامین کنیم و مطالعات آینده نگر داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد : مرکز اسناد و کتابخانه ملی اصفهان بعنوان منطقه مرکزی کشور، استان های مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری را پوشش می دهد.
سازمان‌ اسناد و کتابخانه‌ ملی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ مؤسسه ای‌ آموزشی‌، پژوهشی‌، علمی‌ و خدماتی‌ است‌ که ریاست‌ کل‌ آن‌ با رییس‌ جمهوری‌ است‌.
شکل ‌گیری‌ رسمی‌ کتابخانه‌ ملی‌ به‌ سال‌ 1316 بازمی ‌گردد. در سال‌ 1358 مرکز خدمات‌ کتابداری و در سال‌ 1378 سازمان‌ مدارک‌ فرهنگی‌ انقلاب‌ اسلامی در کتابخانه‌ ملی‌ ادغام‌ شدند و سرانجام‌ در سال‌ 1381 با تصویب‌ شورای‌ عالی‌ اداری‌، کتابخانه‌ ملی‌ و سازمان‌ اسناد ملی‌ با هم‌ ادغام‌ شدند و سازمان‌ فعلی‌ شکل‌ گرفت‌.
اکنون‌ این‌ سازمان‌ در دو ساختمان‌ مستقل‌ 'کتابخانه‌ ملی‌ ایران' و 'گنجینه‌ اسناد ملی‌ ایران' فعالیت‌ دارد.
هر آنچه در ایران نشر می یابد شامل کتاب، روزنامه ، اسناد دستگاه های دولتی و غیر دولتی، یک نسخه آن در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گردآوری، نگهداری و حفاظت می شود.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.