حجت الاسلام والمسلمین روح الله بیدرام روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، وقف را یکی از راه های برون رفت از آسیب های اجتماعی برشمرد و افزود : باید از موقوفات هر شهرستان برای برطرف کردن آسیب های اجتماعی همان منطقه استفاده شود.
وی اظهارداشت: در صورت استفاده درست و شایسته از ظرفیت های موقوفات در کشور بسیاری از معضلات با علت فقر در کشور کاهش می یابد.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نجف آباد زمینه های وقف را در جامعه گسترده ارزیابی کرد و افزود: مردم با دیدن ثمرات، کارکردها و اقدامات موقوفات، برای وقف اموال خود تشویق می شوند.
وی یادآور شد: گذشتگان ما وقف‌ های اجتماعی متفاوتی داشته‌ اند به طوری که برای مسائل خیلی معمولی وقف صورت می گرفته است.
وی بیان کرد : در گذشته، انسان های خیر و نیکوکار حتی از تامین خوراک پرندگان و سگ‌ های ولگرد غافل نبودند و برای این امور نیز موقوفه دایر کرده‌اند.
رییس اداره اوقاف نجف آباد با بیان اینکه در شرایط کنونی جای خالی چنین اقداماتی به خوبی احساس می‌شود، بیان کرد : اکنون نیت ‌های اجتماعی در وقف کاهش چشمگیری پیدا کرده است.
وی با تاکید بر اهمیت کار رسانه‌ای برای ترویج فرهنگ صحیح وقف ، اضافه کرد : مجموعه اوقاف دستگاهی فرهنگی و موثر با ظرافت‌های خاص مدیریتی است که با اعمال هر چه بیشتر شفافیت و انعکاس صحیح برکات موقوفات، می‌تواند بر توسعه فرهنگ وقف در جامعه بپردازد.
بیدرام با اشاره به تقسیم موقوفات به 2 دسته انتفاعی و منفعتی اضافه کرد: دسته انتفاعی به مواردی مانند وقف زمین جهت ساخت مسجد و مدرسه و منفعتی‌ ها شامل موقوفاتی می‌شود که درآمد حاصل از مدیریت آن‌ ها برای امور خیر مشخصی هزینه می‌ شود.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه نجف آباد به 15 وقف از سوی واقفان در سال جدید در این شهرستان اشاره کرد و گفت: از جمله این موقوفات، اولین وقف نامه با خط بریل در کشور است که توسط واقف روشندل نجف آبادی برای ساخت خانه قرآن و عترت به ارزش 2 میلیارد ریال صورت گرفت و در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه کشور به ثبت رسید.
وی بیان کرد : این واقف نیک اندیش یک باب منزل مسکونی به مساحت 130 متر مربع و ارزشی بالغ بر 2 میلیارد ریال را در شهر بهارستان نجف آباد وقف کرده است.
به گزارش ایرنا، از مجموع نزدیک به 500 موقوفه شهرستان نجف‌ آباد، بیش از 220 مورد به صورت ملک خاص، 200 مسجد و حدود 40 مورد حسینیه است.
6994/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.