به گزارش ایرنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد روز شنبه در آیین رونمایی از کتاب 'تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه' گفت: در مساله اقتصادی صرف اینکه کارها مردمی شود کافی نیست بلکه باید قبل از آن فرهنگ اقتصاد دینی را به مردم منتقل کرد.
وی ادامه داد: در بحران های اقتصادی از یک سو تحریم های دشمن، از سوی دیگر بی تدبیری های برخی دولتمردان ولی از سوی دیگر بی اخلاقی اجتماعی مردم بسیار به بحران های اقتصادی دامن می زند.
عضو خبرگان رهبری اظهار کرد: توکل به خدا داشتن، زیاده خواهی نکردن، غصه نخوردن برای فردا، درست کار کردن و به فکر همدیگر بودن از ضروریات است که توده جامعه باید در همه زمان ها به ویژه در بحران های اقتصادی و معیشتی مدنظر قرار دهند.
وی خاطر نشان کرد: البته مردم در راهپیمایی و برنامه های دینی شرکت گسترده دارند و هدف آنها زدن مشت محکم به دهان استکبار و دشمنان است و این فرهنگ خوبی است که مردم بین عملکرد برخی مسوولان و ضرورت حفظ نظام اسلامی تمایز قابل می شوند.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان به نقش مردم در تعیین سرنوشت حکومت ها اشاره کرد و افزود: همه انبیا و اولیا به واسطه اینکه مردم به وظیفه خود درست عمل نکردند، فریب و ضربه خوردند و می توان گفت بزرگترین ضربه را توده مردم به انبیا زده اند.
وی تصریح کرد: از منظر دینی کسی که به صرف شنیدن مطلب آن را بیان کند، دروغگو است ولی امروز شایعات توسط توده مردم به سرعت پخش می شود و وظیفه روحانیت است که این افکار و این اشکالات را در جامعه با روشنگری تغییر دهند.
امام جمعه اصفهان اضافه کرد: روحانیت باید بیش از پیش اخلاق اسلامی را در جامعه ترویج دهند زیرا اخلاق در کنار احکام و عقاید اسلامی منظومه فکر دینی را فراهم می سازد.
وی در معرفی کتاب 'تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه' گفت: مضمون این کتاب در خصوص ولایت فقیه است که در سوریه و ایران مباحث آن را ارائه کرده ام و برای ارائه آن کتاب های بسیاری مطالعه شد و تلاش کردیم در مقایسه با سایر کتاب ها در این زمینه دارای انسجام و نظم لازم باشد.
آیت الله طباطبایی نژاد اظهارداشت: در این کتاب در وهله اول به ضرورت تشکیل حکومت پرداخته شد و همچنین اشکالاتی که به ضرورت تشکیل حکومت وارد شده است بررسی و پاسخ آن داده شده که چنین اشکالاتی مربوط به حاکم ظالم و نه اصل حکومت است.
وی بیان کرد : در ادامه این کتاب به تبیین ادله عرفی، عقلی و شرعی تشکیل حکومت پرداخته شد.
امام جمعه اصفهان ادامه داد: از منظر اسلامی حاکم و حکومت لازم است و همچنین باید حاکم عادل، عفیف و حتی برخی علما بر ضرورت مجتهد بودن حاکم ادعای اجماع در بین علمای شیعه را داشته اند.
وی با بیان اینکه از منظر برخی فرق اسلامی هر حاکمی اولوالامر است، گفت: این دیدگاه اشتباه است زیرا اولوالامر باید در مسیر خدا، پیامبر و ائمه اطهار (ع) گام بردارند و لذا اگر حاکمی خلاف این مسیر حرکت کند ضرورتی به اطاعت از او وجود ندارد و اولوالامر نیست.
امام جمعه اصفهان تاکید کرد: یکی از مباحث مورد نیاز امروز بحث ولایت فقیه است که دشمن نیز آن را هدف قرار داده است و روحانیون باید آن را در جانعه تبیین کنند.
وی با اشاره به پخش مستند روایت رهبری از صدا و سیمای جمهوری در روزهای اخیر اقدام خوبی بود که به برخی شایعات پاسخ خوبی ارائه کرد.
به گزارش ایرنا، کتاب ' تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه' تالیف آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در 188 صفحه در پنج بخش ضرورت تشکیل حکومت، انواع حکومت، ویژگی های حاکم اسلامی، معنای ولایت و پاسخ به سوالات و شبهات تدوین شده است.
کتاب 'تبیین نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه' متشکل از سلسله مباحث خطبه های نماز جمعه اصفهان در خصوص حکومت اسلامی و ولایت فقیه به همت پژوهشکده 'الهیات و خانواده' پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تدوین و پس از بررسی مجدد و اضافاتی از سوی این آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد منتشر شده است.
6994/7134/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.