مهارت‌ های ارتباطی به توانایی انتقال اطلاعات به دیگران به طور موثر و کارآمد گفته می‌شود که می ‌تواند ارتباطات فردی و تجاری فرد را بهبود بخشیده و موجب ارتقای کیفیت زندگی و رضایت فرد می شود.
مهرداد ربیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: عواملی مانند رعایت نکردن حریم شخصی، نبود همدلی و داشتن برخی تفکرات غلط و منزجرانه نسبت به دیگران باعث برقرار نشدن ارتباط میان دانش آموزان و در نتیجه ایجاد آسیب های اجتماعی موثر در آنها می شود.
وی اظهارداشت: برای ایجاد مهارت ارتباطی میان افراد، رعایت حریم روانی و فیزیکی ضروری است زیرا کنجکاوی درباره مسائل شخصی و اعتقادی دیگران موجب رعایت نکردن حریم شخصی آنها و در نهایت آسیب پذیری می شود.
کارشناس مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با تاکید بر جایگزین کردن مهارت سبک جوانمردی به جای سبک پرخاشگری گفت: درک نکردن یکدیگر و ندیدن تفاوت های فردی، عامل مهمی در بوجود آمدن آسیب های اجتماعی است.
وی، آموزش مهارت های زندگی به ویژه مهارت های ارتباطی را از جمله ابزارهای مهم و کلیدی افزایش سازگاری اجتماعی به ویژه در نوجوانان ذکر کرد و گفت: دانش‌آموزان برای موفقیت در مدرسه و دانشگاه به یادگیری مهارت‌ های غیر هوشی نیاز دارند که به آن مهارت های ارتباطی هم گفته می ‌شود.
ربیعی، این مهارت ‌ها را شامل ویژگی‌ های حسی، رفتاری و اجتماعی برشمرد و اضافه کرد : این مهارت ‌ها کمک می‌ کند تا دانش آموزان در سازگاری با دیگران، رهبری، مدیریت، کارهای گروهی و پشتکار قدرت پیدا کنند.
وی، مهمترین تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی به دانش آموزان را افزایش سازگاری اجتماعی دانست و گفت: بنابراین باید در مدارس برای افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان کارگاه مهارت های ارتباطی برگزار شود.
وی تاکید کرد: علاوه بر دانش‌آموزان، معلمان، عوامل اجرایی و خانواده ‌ها نیز از گروه هدف برای شرکت در این کارگاه ها محسوب می شوند.
کارشناس مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان ادامه داد : مدرسه برای دانش‌ آموزان فرصت مناسبی برای اطلاع ‌رسانی و آگاهی ‌بخشی است که باید با برگزاری کارگاه های مختلف آموزشی در زمینه مهارت های زندگی و ارتباطی از آنها در برابر آسیب های اجتماعی محافظت و مراقبت کنیم.
وی، تداوم برپایی کارگاه‌های آموزشی در بین دانش‌آموزان، کارکنان فضاهای آموزشی و خانواده ها را موجب افزایش و تقویت مهارت‌های مقابله با آسیب های اجتماعی دانست.
غفلت نسبت به موضوع مهم آسیب ها و ناهنجاریهای اجتماعی در مدارس علاوه بر نظام آموزشی، بنیان و ساختار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را نیز با چالش جدی مواجه خواهد کرد.
گسترش روز افزون آسیب های اجتماعی، ترک تحصیل، فرار از مدرسه، اعتیاد، سرقت و بسیاری ناهنجاری های دیگر به ویژه در سال های اخیر در بین دانش آموزان مستلزم تعمق و چاره اندیشی اساسی از سوی کارشناسان است.
بیش از 850 هزار دانش آموز در استان اصفهان به تحصیل مشغول هستند.
/6026/6994
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.