عبدالرضا مهاجری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: حدود 6 میلیون هکتار مرتع در استان اصفهان وجود دارد که 35 درصد از آن مرتع فقیر و یا خیلی فقیر است که از این مقدار، بالغ بر 600 هزار هکتار نیازمند مراقبت و رسیدگی فراگیرتر، جلوگیری از ادامه چرای دام و اجرای طرح های بازیابی به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر است.
وی با بیان اینکه 2.5 مییلون واحد دامی در این استان وجود دارد، اضافه کرد: بیش از 11 درصد از مراتع این منطقه با وضعیت خوب و 54 درصد با شرایط متوسط روبروست.
وی با تاکید بر حفاظت همه جانبه مراتع یادآور شد : مراتع به جز استفاده برای چرای دام، پناهگاه اصلی حیات وحش محسوب می شوند و نقش تولید خاک، تولید مواد خام و ایجاد معادن آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به اینکه 1.9 میلیون از مراتع استان را مراتع ییلاقی و 4.3 میلیون هکتار از آن را مراتع قشلاقی تشکیل می دهد، ادامه داد: در فصل چرا 227 هزار تن علوفه در این منطقه تولید می شود و 41 هزار خانوار از آن بهره مند هستند.
مهاجری تصریح کرد: برای یک میلیون و 740 هزار هکتار از مراتع استان طرح های مرتعداری تعریف و مشخص شده است تا بر مبنای آن بتوان ضمن حفظ این ذخایر با ارزش، امرار معاش مردم با چالش روبه رو نشود.
معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان به اهمیت حفظ ذخایر منابع طبیعی از حوادثی چون آتش سوزی اشاره کرد و افزود: در یکی دو سال اخیر با افزایش فعالیت یگان حفاظت این مجموعه، 70 درصد تعداد آتش سوزی ها و 73 درصد از سطح حریق های منطقه کاهش یافت.
به گفته او آموزش مداوم تیم های اطفا حریق، تجهیز این گروه ها به وسایل و تجهیزات انفرادی، تولید نقشه های کاربردی و ثبت آتش سوزی ها در سامانه های مرتبط، تهیه بانک اطلاعاتی و تشکیل 72 تیم اطفا حریق روستایی در شهرستان های بحرانی از جمله دلایل اصلی کاهش یاد شده بوده است.
مهاجری درباره جنگل های استان اصفهان بیان کرد: 300 هزار هکتار جنگل دست کاشت در منطقه وجود دارد و برای 39 هزار و 500 هکتار از زمین های استان عملیات بیولوژیک انجام شده است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: طی چهار دهه اخیر 44 میلیون اصله نهال در این خطه تولید و یکصد هزار هکتار پارک جنگلی احداث شده است.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان 10 میلیون و 700 هزار هکتار مساحت دارد که 6 میلیون و 230 هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می دهد.
استان اصفهان سه میلیون و 200 هزار هکتار اراضی بیابانی دارد که یک میلیون و 300 هکتار از آن کانون های بحرانی فرسایش بادی و انتشار ریزگردهاست.
در این استان یکصد هزار هکتار جنگل زاگرسی متراکم بیشتر در مناطق سمیرم در جنوب استان و فریدونشهر در غرب اصفهان و 430 هزار هکتار جنگل های تنک ایرانی تورانی در شمال این منطقه وجود دارد.
6020/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.