حسن ساسانی شنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: آب دریچه های سد زاینده رود که از ساعت یک بامداد روز دوشنبه هشتم بهمن به منظور استفاده کشاورزان برای کشت این دوره بازگشایی و آب در بستر این رودخانه در کلانشهر اصفهان جاری شده بود، بامداد یکشنبه 28 بهمن کاهش می یابد.
به گفته وی با کاهش خروجی سد تا 48 ساعت آینده آب در بستر رودخانه در اصفهان به تدریج کمتر تا در نهایت خشک می شود.
وی اضافه کرد: این تصمیم در جلسه چهارشنبه گذشته کارگروه سازگاری با کم آبی استان با حضور نمایندگان صنف کشاورزان، جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای اصفهان و بر اساس پایان دوره آبیاری اول کشت پاییزه اتخاذ شد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به ورودی 25 متر مکعب بر ثانیه آب به سد، ادامه داد: پیش از کاهش خروجی سد، خروجی از این مخزن 79 متر مکعب خروجی بود، اما این میزان هم اکنون به حدود 14 متر مکعب بر ثانیه می رسد.
ساسانی مقدار ذخیره فعلی سد زاینده رود را 135 میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: پارسال در چنین روزهایی 129 میلیون متر مکعب در پشت سد ذخیره شده بود، اما مقدار امسال و سال قبل در مقایسه با متوسط بلند مدت بسیار کمتر است.
وی تصریح کرد: مقدار بارش ها از ابتدای سال آبی جاری(مهر 97) تاکنون در حوضه آبریز زاینده رود یکهزار و 188 میلی متر بوده است و این مقدار در مدت مشابه سال گذشته 210 میلی متر گزارش شد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه امسال شرایط بارش در استان به نسبت مطلوب بوده است، اظهارداشت: میزان یاد شده برای متوسط بلند مدت 850 میلی متر بود.
وی با تاکید بر مصرف بهینه آب در بخش های مختلف در تمام فصول گفت: صرفه جویی در این موهبت الهی در تمامی استان ها و بویژه استان های واقع در فلات مرکزی از جمله اصفهان باید تداوم یابد و مردم سرمای هوا و افزایش بارش ها را دلیلی بر رعایت نکردن صرفه جویی در نظر نگیرند.
به گزارش ایرنا، کشاورزان و باغداران شرق و غرب استان اصفهان پیش تر و در چند سال اخیر و امسال در چند نوبت با حضور در نقاط مختلف استان، رسیدگی به وضعیت حقابه خود از زاینده رود، حل مشکلات معیشتی و جاری سازی این رودخانه را خواهان شدند.
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت زیر پوشش این حوضه در اصفهان و هفت درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت زیر پوشش آن در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد.
زاینده رود به طول بیش از 380 کیلومتر و تالاب گاوخونی هم در نبود آب در سالهای آینده به تاکید کارشناسان یکی از چالشهای زیست محیطی کشور و فلات مرکزی ایران تبدیل می شود.
این رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌ رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد، اما این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته به علت تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت بی رویه به یک رود خانه فصلی تبدیل و در محل پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.
سد زاینده رود واقع در شهرستان چادگان در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد متر مکعب آب به بهره برداری رسید، این مخزن هم اکنون آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی بیش از پنج میلیون نفر از ساکنان مناطق مرکزی کشورمان را تامین می کند و نقش ویژه ای در حفظ محیط زیست و گونه های گیاهی و جانوری مرکز ایران دارد.
6020/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.