مجتبی ناجی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشاوره ژنتیک، فرآیند ارتباطی برای بررسی احتمال بروز بیماری‌ های ژنتیکی و ارائه راهکارهای مناسب به منظور جلوگیری از تکرار بیماری است.
وی اضافه کرد: مشاوره ژنتیک می ‌تواند به شناخت بهتر بیماری ژنتیکی، نشانه‌ ها و روش‌ های تشخیصی، پیش‌بینی و کنترل بهتر علایم بیماری، جلوگیری از ابتلا یا تکرار بیماری یا پیشنهاد راهکارهای مناسب برای تشخیص پیش از تولد کمک کند.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان اضافه کرد: در جامعه گروهی از افراد به دلایل مختلف دچار مشکلات جسمی، ذهنی، روانی، نابینایی، و ناشنوایی هستند که به عنوان معلول شناخته می شوند.
وی یادآور شد: در این استان حدود 240 هزار نفر معلول وجود دارد که از این تعداد حدود 13 هزار نفر ناشنوا، کم شنوا و بالغ بر هفت هزار و 500 نفر کم بینا و نابینا هستند و همانند سایر شهروندان به دریافت خدمات برای تشکیل خانواده، تحصیل و اشتغال نیاز دارند.
معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان، با تاکید بر نقش مشاوره ژنتیک گفت: این نوع مشاوره به دنبال پیشگیری از معلولیت ها و علاج واقعه قبل از وقوع است و با ایجاد امکانات و ابزارهای نوین فرصتی فراهم شده تا از سلامت نسل بعدی تا حدودی اطمینان حاصل شود.
وی تاکید کرد: برای این منظور از یکسو دولت وظایف و برنامه هایی دارد که مردم کمتر دچار معلولیت و بیماری شوند و از سوی دیگر هم مردم باید با مشارکت در این برنامه ها، نقش فعال و تاثیرگذاری داشته باشند.
ناجی تصریح کرد: طرح ملی پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان 3 تا 6 سال از جمله طرح های دولت برای پیشگیری از معلولیت بینایی است که هر ساله در مهدهای کودک اجرا می شود.
وی ادامه داد: شهروندان باید با مراجعه به مراکز ژنتیک و دریافت اینگونه مشاوره ها، نقش فعال و تاثیرگذاری در سلامت جامعه ایفا کنند.
معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: برای جلوگیری از سایر معلولیت ها، تمامی مراکز ژنتیک بهزیستی استان آماده ارائه خدمات مناسب با هزینه های دولتی هستند و تمامی جوانان در آستانه ازدواج و دیگر خانواده ها باید از مشاوره ژنتیک این مراکز استفاده کنند.
وی تاکید کرد: این مشاوره برای خانواده های دارای سابقه بیماری و معلولیت، ازدواج های فامیلی، زوجین دارای فرزند معلول قبلی و خانواده هایی که سابقه سقط چنین داشته اند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
ناجی، از خیرین حوزه سلامت استان دعوت کرد تا در احداث و توسعه مراکز ژنتیک استان یاری رسان بهزیستی باشند و در این راستا گام موصری برای پیشگیری از معلولیت ها بردارند.
وی در پایان با اشاره به اینکه ممکن است عامل حدود 50 درصد معلولیت محیطی باشد گفت: در این راستا نیز باید سازمان های مربوطه برای کاهش این معلولیت ها تلاش کنند، زیرا تولد یک کودک معلول بر اقتصاد خانواده و بر اقتصاد کشور تاثیر می گذارد و هزینه های درمانی سنگینی را ایجاد می کند.
هم اکنون در استان بیش از 5 میلیون نفری اصفهان 25 مرکز مشاوره ژنتیک دایر است.
6994/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.