به گزارش ایرنا، حمیدرضا خورشیدی روز چهارشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی استان اصفهان افزود: هواشناسی خدمات بسیاری به جامعه ارائه می دهد در حالی که بودجه جاری و عمرانی آن کافی نیست و نیاز به افزایش دارد.
وی اضافه کرد: هواشناسی یک دستگاه حساس و مهم است که درست یا غلط بودن پیش بینی های آن تاثیر زیادی بر روند فعالیت های روزمره همه مردم بویژه کشاورزان، دامداران و دستگاه های خدمات رسانی از جمله فرودگاه ها دارد و باید برای تجهیز این دستگاه به امکانات مدرن توجه بیشتری شود.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اظهار داشت: طبق سیاست های برنامه ششم توسعه باید تمام ایستگاه های هواشناسی به فناوری های نوین و خودکار مجهز شود که در استان اصفهان همه ایستگاه ها به فناوری نوین مجهز شده اما فقط سه ایستگاه به شبکه ارسال و جمع آوری برخط داده های هواشناسی متصل شده است.
وی با بیان این که این اداره کل با کمبود نیروی کارشناسی هم مواجه است گفت: هم اکنون 135 نیروی کارشناسی در هواشناسی استان مشغول انجام وظیفه هستند که از این تعداد 85 نفر در ایستگاه ها فعالیت می کنند.
خورشیدی اضافه کرد: کاربردی شدن هواشناسی بهترین راهبرد برای استفاده از اطلاعات و داده های این سازمان است و برای رسیدن به این هدف باید از تکنولوژی های نو استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اعتبارات و بودجه های هواشناسی اصفهان در بخش های عمرانی و جاری ضعیف است و در صورتی که اعتبارات خوبی تخصیص پیدا کند، اهداف ما هم محقق خواهد شد.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان این که هواشناسی در تمام دنیا نقش کاربردی و تعیین کننده‌ای در فرایندهای توسعه دارد ؛ خاطرنشان کرد: هواشناسی و داده‌های آب و هوایی یکی از محورهای توسعه پایدار مبتنی بر آمایش سرزمین است.
خورشیدی با اشاره به راه اندازی تهک های هواشناسی کشاورزی، عمران و شهرسازی و راهداری در هواشناسی، افزود: کاربردی شدن هواشناسی به توسعه پایدار کمک می کند .
به گفته وی استان اصفهان از نظر اقلیمی در شرایط مطلوبی قرار ندارد و به سمت خشکسالی پیش می رود.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: تحقیقات تخصصی در اقلیم شناسی هواشناسی اصفهان در زمینه اقلیم خشکسالی و هواشناسی کاربردی انجام می شود و هر ماه یک تحقیق خشکسالی برای اصفهان ارائه می شود.
وی با بیان این که وظیفه هواشناسی دنبال کردن روند و ارائه راهکارهای لازم به مسوولان است اظهار داشت:کم آبی، خشکسالی و تغییر نوع کشاورزی متناسب با اقلیم از پیامدهای تغییر اقلیم محسوب می شود.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: تجهیزات ایستگاه های هواشناسی ارز بر است و قیمت بالایی دارد و هر سال باید سنسورهای پشتیبان ایستگاه ها را تهیه و جایگزین کنیم.
وی افزود: هواشناسی اصفهان امروز در جمع آوری دیتا و اطلاعات از ایستگاه ها در نقطه مطلوبی قرار دارد اما تکنولوژی رادار را در اختیار ندارد .
خورشیدی با بیان این که هم اکنون 9 استان از تکنولوژی رادار در هواشناسی استفاده می کنند گفت: با استفاده از این تکنولوژی می توانیم بسیاری از پدیده های هواشناسی را بطور دقیق رصد و پیش بینی کنیم.
وی اضافه کرد: استفاده از مدلینگ هواشناسی محلی هم به عنوان یکی از نیازهای این مجموعه است که به پیش بینی بهتر و تخصصی تر وضعیت هواشناسی کمک می کند که در زمان حاضر آنرا در اختیار نداریم و از مدلینگ هواشناسی جهانی استفاده می کنیم.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان روز چهارشنبه از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در اصفهان بازدید کرد .
به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی استان اصفهان دارای 23 ایستگاه سینوپتیک، 14 ایستگاه اقلیم شناسی و 144 ایستگاه باران ‌سنجی در نقاط مختلف است.
7150/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.