به گزارش ایرنا، سید محمد قلمکاریان عصر روز سه شنبه در نشست هم اندیشی هنرمندان، مدیران رسانه و شورای اجرایی جشنواره آیات در دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان گفت: شرکت در این جشنواره شامل تولیدات چوب، فلز، سفال و بافت برای عموم آزاد بود که هنرمندان سراسر کشور تا دهم ماه بهمن برای ثبت نام در این جشنواره فرصت داشتند.
وی با اشاره به اینکه اختتامیه این جشنواره 25 بهمن ماه در مجتمع فرهنگی استاد فرشچیان برگزار می شود، ادامه داد: از سه اثر برگزیده در هر بخش مراسم اختتامیه تجلیل خواهد شد و در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و هنرمندان آن در مستند 'صندلی تجربه' در شبکه استانی اصفهان معرفی خواهند شد.
وی تصریح کرد: تقویت و توسعه فضای معنوی و قرآنی در آنها، شناسایی هنرمندان مستعد و برجسته این عرصه ها و معرفی به جامعه علمی و فرهنگی، اعتلای اخلاق، ایمان و بصیرت دینی هنرمندان و الگوسازی هنرمندان برای سایر اقشار جامعه در فعالیت های قرآن و عترت و گسترش مفاهیم، آموزش ها و پژوهش های قرآن و عترت را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.
دبیر جشنواره ملی صنایع دستی آیات تصریح کرد : مشارکت همه جانبه و فعال هنرمندان، توجه به دیدگاههای امام (ره) و رهبر معظم انقلاب در مورد فعالیت های قرآنی و توجه به رویکرد تبلیغی، آموزش، پژوهشی و تربیتی و اعتلای فعالیت های محتوایی و جنبی از رویکردهای برگزاری این رویداد است.
وی تاکید کرد: جشنواره ملی صنایع دستی آیات، نقطه عطفی برای ارتباط هر چه بیشتر و قویتر هنرمندان صنایع دستی با قرآن و عترت است که هنرمندان خلاق صنایع دستی در این جشنواره به رقابت معنوی و سالم می پردازند.
قلمکاریان با اشاره به بُعد معنوی این جشنواره اشاره و بر پیوند هنر و قرآن تاکید کرد و گفت : با تلاش و همت هنرندان رشته های مختلف خبری باید مضامین و مفاهیم قرآنی باید در قالب هنر متجلی شود.
وی خاطرنشان کرد: این چنین رویدادهایی باید در سراسر کشور نهادینه شود تا بتوان با تهدیدهایی که شبیخون های فرهنگی دشمنان برای ما دارد مقابله کرد.
وی بیان کرد : رسانه های مکتوب، تصویری و خبرگزاری ها می توانند تاثیر بسیار بالایی به ویژه در عرصه هنر، معرفی و ارتقای جایگاه آن داشته باشند بنابراین ما در این نشست اصحاب رسانه را به هم اندیشی دعوت کردیم.
دبیر جشنواره ملی صنایع دستی آیات اضافه کرد : در حال ایجاد بازار هنر برای ارتباط با سایر کشورها و ادیان توحیدی هستیم.

** رویکرد خود در صنایع دستی را تغییر دهیم
رئیس اتحادیه صادرات کنندگان صنایع دستی اصفهان گفت: با توجه به تغییر سلایق و تنوع آن، باید رویکرد خود در صنایع دستی را تغییر دهیم.
غلامعلی فیض الهی افزود: نیاز و رضایت مشتری بر فروش صنایع دستی اولویت دارد بر همین اساس بایستی ما برای دو نوع بازار داخلی و خارجی تولیدات صنایع دستی داشته باشیم.
وی از اینکه زندگی و معیشت اغلب هنرمندان با تولید صنایع دستی نمی گذرد ابراز تاسف کرد و گفت: بسیاری از هنرمندان پس از فوت ارزش پیدا می کنند و جامعه قدر آن ها را می دانند.
وی با اشاره به اینکه تعدادی از هنرمندان شاخص مورد حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند ، بیان کرد: عملکرد سازمان صنایع دستی کشور در زمینه بیمه هنرمندان خوب نبوده و با بیمه بی رویه و بدون بررسی برخی افراد سقف بودجه هنرمندان رعایت نشده و بسیاری هنرمندان موفق به حمایت بیمه ای از سوی سازمان صنایع دستی نشدند.
فیض الهی در خصوص عملکرد برخی راهنمایان تورهای گردشگری تاکید کرد: متاسفانه برخی راهنمایان تورهای گردشگری که با دریافت درصد از فروشندگان صنایع دستی تمام فرهنگ و هنر کشور خود را زیر سوال می برند.
به گفته وی متاسفانه 90 درصد هنرمندان ما نشسته اند تا برایشان کاری کنند در صورتی که باید مطالعه گر باشند.
رئیس اتحادیه صادرات کنندگان صنایع دستی اصفهان ادامه داد: گران بودن مواد اولیه تولیدات هنری موجب پایین آمدن کیفیت و ظرافت هنرهای دستی شده که به قطع، میزان اعتبار صنایع دستی ایران در جهان پایین می آورد.
وی گفت: متاسفانه امروز از 200 هنر صنایع دستی ایران اکنون حدود 35 هنر بیشتر نمانده است و باید احیا شود.
وی همچنین به پتانسیل خوب هنرمندان صنایع دستی در استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: رسانه های گروهی همت بیشتری برای معرفی صنایع دستی داشته باشند تا هنرمندان شناخته شوند.
در این نشست هم اندیشی، اصحاب رسانه و هنرمندان به بیان نظرها و پیشنهادهای خود پرداختند.
هنرمندان در این نشست از نبود بیمه بازنشستگی، درمانی و سایر مزایاها برای قشر هنرمند گلایه کردند.
همچنین هنرمندان پیشنهاد دادند که چنین جشنواره های هنری در دو بخش جوانان
و پیشکسوتان برگزار شود تا هنرمندان جوان هم فرصتی برای نمایش توانایی های خود داشته باشند.
اصحاب رسانه از حضور توانمند هنرمندان بانو در هنرهای دستی مختلف تقدیر کردند و نیز نبود تجاری سازی محصولات فرهنگی و هنری را از مهمترین ضعف های جشنواره های هنری دانستند.
این افراد همچنین خواستار انتقال هنر و فرهنگ از پیشکسوتان به نسل های جدید شدند.
6026//7135
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.