به گزارش ایرنا، سیدمحمد بطحایی روز دوشنبه در شورای آموزش و پرورش استان در خانه معلم شماره سه اصفهان افزود: بعد از این مدت، همچنان مشکل معیشت معلمان، فضاهای آموزشی، نیروی انسانی و سیستم های گرمایشی در آموزش و پرورش وجود دارد.
وی با بیان این که با روش های40 سال پیش نمی توان مشکلات آموزش و پرورش را حل کرد، افزود: حتی اگر دولت بودجه 53 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش را 2 برابر هم کند بازهم مشکل آموزش و پرورش حل نمی شود.
بطحایی تصریح کرد: همه هنر مدیران آموزش و پرورش باید این باشد که مسائل را از زاویه دیگر نگاه کنند و روش های مدیریتی قبلی خود را تغییر دهند.
وی با بیان این که احساس تبعیض معلمان نسبت به سایر کارکنان دولت بیشتر است، اظهار داشت: بخشی از این تبعیض، طبیعی و واقعی و بخشی هم فقط احساسی است.
وی بااشاره به این که این احساس تبعیض، حساسیت معلمان را دو چندان کرده است ، تاکید کرد: با توجه به حساسیت معلمان باید تا حد ممکن مسائل آنها را در سریعترین زمان ممکن حل و از بروکراسی اداری زائد خودداری کرد.
بطحایی با بیان این که دشمن بدنبال ایجاد نارضایتی از نظام و مسوولان در اقشار مختلف بویژه معلمان است، تصریح کرد: کسانی که شرایط حساس امروز کشور را درک نمی کنند باید حداقل یک سال به مرخصی اجباری بروند.
وی با بیان این که امروز خدمات رفاهی در آموزش و پرورش بطور تقریبی صفر است، افزود: باید نارضایتی و عواملی که موجب بروز نارضایتی مردم می شود را کاهش دهیم تا خودمان، ناخواسته وارد استراتژی دشمن نشویم.
وزیر آموزش و پرورش، مدرسه محوری را اصلی ترین سیاست در تحول آموزش و پرورش توصیف کرد و افزود: نخستین دستوالعمل و شیوه نامه این سیاست بزودی ابلاغ می شود.
وی خاطرنشان کرد: روش اداره آموزش و پرورش را باید تغییر دهیم که واگذاری اختیارات به مدارس، نخستین گام در این راه است.
بطحایی با اشاره به این که مدارس باید بتوانند مشکلات خود را برطرف کنند، گفت: پنج برنامه در حوزه مدرسه محوری از سال گذشته شروع شده که بعضی از آنها به ضرر آموزش و پرورش و ستاد است.
وی تصریح کرد: اداره های آموزش و پرورش بتدریج فقط باید به سمت کارهای نظارتی بروند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: مدیر مدرسه، حلقه اول تحول در آموزش و پرورش محسوب می شود و سال آینده، ساعت تدریس به مدیران مدارس داده نمی شود.
وی گفت: تحول در محتوای برنامه های آموزشی نیز بعنوان نخستین موضوع باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
بطحایی، ماموریت آموزش و پرورش را تقویت مهارت زندگی کردن دانش آموزان توصیف کرد و افزود: دانش آموزان در مدارس باید هنر زندگی کردن و مهارت های صبوری، صداقت، گذشت و ایثار را بیاموزند.
وی گفت: آموزش روش حفظ فرمول های مختلف وظیفه آموزش و پرورش نیست و تا امروز هم این راه را اشتباه رفته ایم اما همچنان اصرار به پیمودن این راه خطا را داریم.
وی گفت: الگوبرداری ناصحیح از برنامه های درسی دانشگاهی در آموزش و پرورش انجام شده و حتی به پیش دبستانی ها هم رسیده، در صورتی که ماموریت این سازمان با آموزش عمومی متفاوت است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اکنون کارهای عبث و بیهوده ای در مدارس انجام می شود اما از اصلی ترین هدف خود که همانا آموزش مهارت زندگی کردن به دانش آموزان است، غافل مانده ایم.
بطحایی افزود: تبلیغات تلویزیونی و رسانه ای ریشه به تیشه فرهنگ و تربیت کشور می زند و در زمان حاضر با فضای رقابتی ایجاد شده، آموزش و پرورش رو به تباهی می رود.
وی اضافه کرد: رقابت فردی در آموزش و پرورش عمومی، بعنوان سَم محسوب می شود و اینگونه فعالیت ها باید بصورت جمعی و گروهی انجام شود.
به گفته وی، دانش آموزان باید با هم پیروز شوند و طعم تلخ شکست را نیز با هم بچشند.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اصلاح امور آموزش و پرورش، اقدام سختی است و کار یک یا دو روز و کار یک وزیر نیست بلکه باید مسیر تعلیم و تربیت بتدریج اصلاح شود.
وی گفت: هنگامی تحول در آموزش و پرورش اتفاق می افتد که دانش آموزان از تعطیلی مدرسه ناراحت شوند.
بطحایی افزود: دانش آموزان باید باور کنند که مدرسه محل زندگی آنهاست و از بودن در مدرسه احساس نشاط، و شادابی کنند.
وی با بیان این که برگزاری آزمون های آموزشی در مدارس ابتدایی ممنوع است، افزود: خط قرمز آموزش و پرورش در مدارس ابتدایی، استفاده از کتاب های کمک درسی، تستی و کتاب های حل المسائل است.
به گزارش ایرنا، شورای آموزش و پرورش استان اصفهان، امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش، استاندار اصفهان و رئیسان اداره های استانی و شهرستانی با هدف بیان رویکردها و سیاست های عملیاتی در خانه معلم شماره سه اصفهان برگزار شد.
7150/6027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.