به گزارش ایرنا، وحید قبادی دانا روز یکشنبه در حاشیه بهره برداری از چهار طرح بهزیستی کاشان در جمع خبرنگاران افزود: با تصویب قانون حمایت از معلولان در مجلس شورای اسلامی، زمینه بیش از پیش فراهم شده تا از این قشر دفاع کنیم و بر این اساس دستگاه های دولتی و غیر دولتی باید برای مناسب سازی و ایجاد شرایط دسترس پذیر برای آنها اهتمام داشته باشند.
وی بیان کرد: کمیته مناسب سازی محیط در روزهای آتی نخستین جلسه را تشکیل داده و پس از بررسی گزارش اقدام دستگاه ها در این زمینه، با کاستی های احتمالی برابر قانون برخورد خواهد شد که امید می رود خود در این زمینه اقدام کنند.
رییس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: پژوهشی نیز در این زمینه در دست انجام بوده که در روزهای آتی نتیجه آن را به مردم اعلام می کنیم تا مشخص شود چه دستگاه هایی چند درصد در زمینه تسهیل حضور مستقل توانخواهان در این اماکن پیشرفت داشتند.
وی تصریح کرد: هنوز مشکلاتی در زمینه معابر عمومی داریم و حتی اگر توانخواه نباشیم، حرکت کالکسه کودکان در معابر و پیاده روها دشوار است که این دشواری برای تردد توانخواهان یا نابینایان دوچندان می باشد.
قبادی دانا بیان کرد : شهرداری ها به ویژه در تهران همکاری خوبی در این زمینه داشتند و البته باید این مساله را هم در نظر گرفت که این امر زمان بر می باشد و بسیاری از کشورها بین 100 تا 200 سال به این نقطه رسیدند.
وی اضافه کرد: امید می رود که در آینده ای نچندان دور بتوانیم به نقطه ای برسیم که توانخواهان بدون نیاز به کمک دیگران بتوانند به امور جاری بپردازند و این امر نیازمند همکاری دلسوزی همه دست اندرکاران در بخش دولتی و خصوصی است.
رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه از راه اندازی هتل تراز معلولان در سال آینده از سوی خیرین در مشهد مقدس خبر داد و گفت: یکصد هزارمین مسکن توانخواهان کشور امروز در کاشان به بهره برداری رسید که کابینت ها، پریزها، ورودی، رمپ، آسانسور و حتی سرویس های بهداشتی آنها برای حرکت توانخواهان و ویلچر مناسب سازی شدند.
وی بیان کرد: ساخت برای خانوارهای دارای 2 معلول از سال 94 با اراده دولت و همکاری بنیاد مستضعفان و مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن، انجمن خیرین مسکن ساز و سازمان بهزیستی آغاز شد که تا کنون پنج هزار واحد آن واگذار شده است.
قبادی دانا با اشاره به وجود 14 هزار خانوار دارای توانخواه در کشور افزود: 6 هزار و 800 واحد نیز در دست ساخت است که پیشرفت فیزیکی 30 تا 60 درصدی دارند و امید می رود که 2 هزار و 200 خانوار باقی مانده هم در آینده نزدیک صاحب مسکن شوند.
به گفته وی، 53 هزار واحد مسکونی هم برای سایر مددجویان و معلولان زیر پوشش بهزیستی در دست ساخت است و پس از آن برنامه ریزی برای سایر مددجویان زیر پوشش فاقد مسکن صورت خواهد گرفت.
رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین در زمینه اشتغال توانخواهان گفت: دستگاه ها باید سه درصد از نیروی انسانی مورد نیاز خود را از میان این قشر به کار بگیرند و در برخی مشاغل مانند تلفنچی نیز تا 30 درصد باید از نابینایان باشند که برخی دستگاه ها این قانون را اجرا کرده و برخی کاستی دارند.
وی تاکید کرد: رعایت این نسبت از خود سازمان بهزیستی آغاز شده و امید می رود که با همکاری وزارت کشور و استانداری ها در همه نقاط کشور این مهم تحقق یابد.
قبادی دانا یادآور شد: بخش خصوصی در مواردی پیشگام بوده و در برخی موارد حتی 70 درصد نیروی انسانی خود را از افراد توانخواه تامین کردند که در زمینه اقتصادی هم موفق هستند و می توانند الگوی برای سایر شرکت ها و دستگاه ها باشند.
یک میلیون و 380 هزار نفر توانخواه زیر پوشش سازمان بهزیستی در کشور هستند که 11.2 درصد از اختلال بینایی، 39 درصد اختلال جسمی حرکتی، 24.4 درصد ذهنی، 8.2 درصد اختل روانی، 13.2 درصد شنوایی و 3.9 درصد از اختلال گفتاری رنج می برند.
به گزارش ایرنا، رییس سازمان بهزیستی کشور برای شرکت در آیین بهره برداری از چهار طرح با ارزش افزون بر 60 میلیارد ریال به کاشان سفر کرده است.
افزون بر 11 هزار نفر در شهرستان کاشان از خدمات سازمان بهزیستی بهره مند هستند که نزدیک به پنج هزار نفر آنها را توانخواهان تشکیل می دهند.
کاشان با جمعیت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع است.
/6026/6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.