به گزارش ایرنا، مهدی بصیری روز شنبه در همایش تالاب بین المللی گاوخونی (تهدیدها و امیدها) به مناسبت روز جهانی تالاب ها و بررسی بحران و ارائه راهکارهای مناسب زیست محیطی در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی افزود : اگر در این زمینه فرهنگسازی نشود نمی توان راهی از پیش برد البته فرهنگسازی نیازمند زمان است.
وی تصریح کرد: با تاسف باید گفت آخرین مقوله ای که درباره توسعه به آن می پردازیم، فرهنگسازی است، فرهنگسازی باید به نحوی باشد که تصمیم گیری، تصمیم سازی و اجرای مسوولان در این راستا باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اهمیت حفظ تالاب ها تصریح کرد: باید اهمیت تالاب ها مطرح و بزرگنمایی شود از این رو رسانه ها بزرگترین رسالت را در این زمینه دارند این در حالی است که به این رسالت عمل نمی کنند.
وی با بیان اینکه با ورود فناوری به کشور به جان طبیعت افتادیم، خاطرنشان کرد: ما علم نداشتیم و تکنولوژی را هم قرض کردیم از این رو توسعه ناپایدار و خارج از ظرفیت را در این راستا به ارمغان آوردیم که نتیجه ای جز تخریب نداشت.
بصیری با اشاره به اینکه تالاب ها اکوسیستم منحصر به فرد و مولد هستند، تصریح کرد: تالاب ها در حد فاصل زیستگاه های آبی و خاکی قرار دارند یعنی مرز آب و خاک هستند.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، تالاب ها نقش کلیدی در نگهداری چرخه های طبیعی دارند و طیف وسیعی از تنوع زیستی را پشتیبانی می کنند.
این استاد دانشگاه، سدها را مشکل اصلی تالاب ها دانست و گفت: سد احداث می کنیم تا آب را کنترل کنیم اما طبیعت کنترل های دقیق و صحیحی از خود دارد از این رو مدیریت ناقص که برای سدها و رودخانه ها وجود دارد ما را به این نقطه رسانده است.
وی با بیان این که مدیریت آب کشور به دست مهندسان است نه دست فردی اکولوژیست و محیط زیست و کشاورز ادامه داد: آن ها دیدگاه پروژه محور و مهندسی دارند و تمام هم و غم خود را بر روی اجرا و طرح گذاشتند.
به گفته بصیری مدیریت آب مهم تر از تامین آب است در غیر این صورت با کمبود آب مواجه خواهیم شد.
وی با بیان اینکه خشک شدن تالاب به این دلیل است که ظرفیت محیط و رودخانه را در نظر نگرفتیم، اضافه کرد: قوانین مربوط به آب در ایران خوب است، از ابتدا تاکنون چهار قانون آب داشتیم که در هیچ یک از آن ها قانونی در راستای تعرض در آب ها را نداریم.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه باید ارزش تالاب ها به درستی به همگان شناخته شود، بیان کرد: مدیریت حوضه از سراب تا پایاب باید واحد، مشترک و یکپارچه شود، حکمرانی صحیح و قوی باید داشته باشیم تا تالاب حفظ شود.
وی اضافه کرد: در سال آبی گذشته باران کمی (750 میلی متر) در حوضه بارید و این در حالی است که در بالا دست باران فراوان بارید اما با کمبود آب مواجه بودیم که به دلیل حکمرانی ناصحیح در این راستا است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی با بیان اینکه بزرگترین مشکل کشور آب بوده که قابل حل است، خاطر نشان کرد: فرصت برای خطا در رابطه با آب وجود ندارد و اقداماتی صورت می گیرد و برنامه ها و پروژه هایی در حال اجراست که انگار با کم آبی رو به رو نیستیم.
به گزارش ایرنا، تالاب گاوخونی که منطقه ‌ای به وسعت 476 کیلومتر مربع واقع در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌های شنی واقع و ارتفاع آن از سطح دریا یکهزار و 470 متر و بیشینه عمق آن 150 سانتی متر است که بیش از یک دهه به جز یک مورد آنهم کوتاه مدت در سال 95، آب را به خود ندیده است.
این تالاب در سال 1354 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت که همواره یکی از زیستگاههای حیات وحش و پرندگان در فلات مرکزی ایران بود اما اکنون خبری از موجودات زنده در آن نیست.
9913/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.