به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی روز شنبه در همایش تالاب بین المللی گاوخونی (تهدیدها و امیدها) به مناسبت روز جهانی تالاب ها و بررسی بحران و ارائه راهکارهای مناسب زیست محیطی در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی افزود: این دسته همایش ها باید زودتر برگزار می شد تا مشکلات زیست محیطی و خشکی تالاب گاوخونی برای اصفهان و استان ها همجوار مشکل ایجاد نکند.
وی اظهارداشت: در مجلس هشتم عنوان کردم اگر تالاب گاوخونی خشک شود و ریزگردهای سمی در هوا پرتاب شود تمام استان ها حتی تهران را درگیر خواهد کرد.
رئیس مجمع نمایندگان مجلس اصفهان تصریح کرد: مجمع نمایندگان استان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی به اذعان نمایندگانی که از ادوار اول در مجلس بودند گفتند هیچ زمان اتحادی به ویژه برای آب نبوده است.
وی با بیان این که 25 جلسه با مسوولان طراز اول کشور در خصوص آب برگزار شد، ادامه داد: یکی از درخواست ها بحث احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی توسط نمایندگان در مجلس بوده است.
موسوی لارگانی با اشاره به استعفای دسته جمعی نمایندگان مردم اصفهان در مجلس اضافه کرد: بعد از پیگیری ها و احیا نشدن زاینده رود و تالاب گاوخونی این استعفا تقدیم مجلس شد.
وی با بیان اینکه اگر نتوانیم از حق مردم دفاع کنیم چرا در مجلس بمانیم، ادامه داد: متاسفانه یک اصفهان ستیزی در دولت ها و مجلس شورای اسلامی وجود دارد.
رئیس مجمع نمایندگان مجلس اصفهان خاطرنشان کرد: زمانی که مدیر قصد ارتقا جایگاه دارد عنوان می کند در فلان رتبه کشوری رتبه نخست را داریم که این موضوع باعث می شود نتوانیم بودجه کافی برای استان تخصیص دهیم.
وی با بیان اینکه مشکل به خود ما باز می گردد چرا که از حق خود دفاع نمی کنیم، یادآور شد: اگر اتحاد با مدیران وجود داشته باشد مشکلات کنونی برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به بازگشایی سد زاینده رود و شادی مردم گفت: نباید شادی مردم را با بی تدبیری از آن ها سلب کنیم.
به گزارش ایرنا، تالاب گاوخونی که منطقه ‌ای به وسعت 476 کیلومتر مربع واقع در 167 کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه ‌های شنی واقع و ارتفاع آن از سطح دریا یکهزار و 470 متر و بیشینه عمق آن 150 سانتی متر است که بیش از یک دهه به جز یک مورد آنهم کوتاه مدت در سال 95، آب را به خود ندیده است.
این تالاب در سال 1354 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت که همواره یکی از زیستگاههای حیات وحش و پرندگان در فلات مرکزی ایران بود اما اکنون خبری از موجودات زنده در آن نیست.
برخی از کارشناسان معتقدند اگر این تالاب منشاء گرد و غبار شود، آنها سمی آلوده به فلزات سنگینی مثل سرب، روی و کادمیوم و سونامی کلرید و سدیم بوده و شهر اصفهان و استانهای اطراف را تهدید می کند.
تالاب گاوخونی سالانه 176 میلیون مترمکعب نیاز آبی دارد.
خشکی تالاب بین المللی گاوخونی باعث شده تا سالانه بالغ بر 2181 میلیارد تومان از ارزش این تالاب کاسته شود.
9913/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.