هوشنگ طالبی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با رشد علم در دانشگاه های کشورمان اکنون در مرزهای دانش دنیا حرکت می کنیم و در چند سال اخیر اقدام های جدی و خوبی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت های دانش بنیان برای تبدیل این دانش به فناوری و ثروت صورت گرفته است.
وی این موضوع را یک نوید خواند و ادامه داد: اما کشور باید باور کند که دانشگاه می تواند این کار را بکند اما هنوز این باور به خوبی ایجاد نشده است که علم می تواند تبدیل به فناوری شود ولی اکنون دانشگاه ها به این نتیجه رسیدند که باید به سمت نسل سوم و چهارم و کارآفرینی حرکت کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاه ها به سمت تبدیل علم به فناوری حرکت می کنند، خاطرنشان کرد: از آن به بعد باید به فکر تبدیل آن به ثروت باشیم و اگر این نقطه را طی کنیم، بزرگترین دستاورد انقلاب و 40 سال زحمت را خواهیم داشت.
طالبی با بیان اینکه در اوائل انقلاب اسلامی عضو شورای دانشکده علوم دانشگاه شیراز بودم، خاطرنشان کرد: در آن برهه دچار مساله و معضل جدی کمبود استاد بودیم زیرا حدود 50 درصد از استادان این دانشگاه در پیش از انقلاب، خارجی بودند، تعدادی از استادان ایرانی همزمان با دوران انقلاب اسلامی از کشور خارج شدند و تعدادی نیز پس از انقلاب فرهنگی رفتند.
وی با اشاره به اینکه مسوولان آموزش عالی کشور تصمیم گرفتند برای رفع این مشکل، نیروهای متخصص خود را برای اداره دانشگاه ها تربیت کنند، افزود: به این ترتیب از طریق بورسیه کردن دانشجویان رتبه های برتر و نخبه بر روی آنها جهت تربیت استاد دانشگاه سرمایه گذاری شد.
رییس دانشگاه اصفهان تاکید کرد: امروز مفتخریم که بیش از 80 هزار استاد در کشور فعالیت می کنند که یک دستاورد بزرگ برای انقلاب اسلامی است زیرا آنها مولد هستند.
طالبی با بیان اینکه 13 سال پس از انقلاب اسلامی هنوز دوره های تحصیلات تکمیلی دکترا در دانشگاه ها نداشتیم، اضافه کرد: در دهه 70 نخستین دوره های دکترا راه اندازی شد و اکنون با کمال افتخار بیش از 200 هزار دانشجوی دکترا داریم و دیگر نیازی به اعزام دانشجو به خارج کشور برای دوره دکترا نیست.
وی با بیان اینکه افزایش دانشجویان تحصیلات تکمیلی بویژه دکترا منجر به تولید دانش و علم بیشتری در کشور می شود، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که مراقب باشیم تولید علم متوقف نشود زیرا به منزله عقب گرد است.
رییس دانشگاه اصفهان ادامه داد: ما اکنون خرسندیم که بگوییم هیچ عقبگردی در تولید علم و دانش نداشتیم بلکه سرعت رشد آن روز افزون بوده است.
وی با بیان اینکه ایران امروز در جایگاه 15 دنیا در تولید علم قرار دارد، تاکید کرد: ما اکنون بیش از سهم جمعیت کشورمان، تولید علم داریم که از مهمترین دستاوردهای پس از انقلاب اسلامی است.
طالبی با اشاره به اینکه ممکن است برخی ایراد بگیرند که مقایسه وضعیت اکنون با 40 سال پیش درست نیست و باید با کشورهای دیگر خود را مقایسه کنیم، گفت: اگر خودمان را در بخش علمی و توسعه دانشگاهی با هر کشوری حتی پیشرفته مقایسه کنیم می بینیم که نه تنها نسبت خود را حفظ کرده بلکه آن را رشد داده ایم و در زمان حاضر جایگاه مناسبی در دنیا داریم.
وی بیان کزد: به عنوان مثال در مقایسه با کشور کره، درست است که آنها در بخش فناوری و تولید ثروت موفق بوده اند اما آیا در تولید علم در یک جایگاه قرار داریم.
در زمان حاضر حدود سه میلیون و 600 دانشجو در حدود 2 هزار دانشگاه و مرکز آموزش عالی کشور تحصیل می کنند که 46 درصد آنها دانشجوی دختر و 54 درصد دانشجوی مرد هستند.
تهران با حدود 22 درصد یعنی بیش از 700 هزار دانشجو دارای بیشترین تعداد دانشجو در بین استان های کشور است و پس از آن، اصفهان با حدود 270 هزار دانشجو قرار دارد.
در حال حاضر 85 هزار عضو هیأت علمی در دانشگاه های دولتی و غیردولتی مشغول به کار هستند.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.