به گزارش ایرنا، سعید نمکی روز جمعه در نشست هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: همه امکانات از تخت های بیمارستانی گرفته تا شمار پزشکان و زیرساخت های نظام سلامت به یمن پیروزی انقلاب اسلامی دست کم 10 درصد افزایش یافته و تلاش های انجام شده در حوزه سلامت بیشتر از دیگر حوزه ها نمود دارد.
وی بیان کرد: سال 1357 از هر یک هزار نوزاد، 130 نفر پیش از یک ماهگی، 120 نفر پیش از یک سالگی و 157 نفر پیش از پنج سالگی فوت می کردند و از هر 100 نفر زن باردار به علت عوارض بارداری و زایمان، 25 نفر سالانه جان خود را از دست می دادند.
سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شمار دانشگاه های علوم پزشکی فعال در پیش از انقلاب را بسیار محدود برشمرد و اضافه کرد: شمار پزشکان در سراسر کشور با در نظر گرفتن پزشکان خارجی 14 هزار و 700 نفر بود.
وی ادامه داد : این دستاوردها بدین معنا نیست که در نظام سلامت مشکل نداریم، بلکه چالش های جدی در نظام سلامت وجود دارد که باید با همفکری همه برطرف شود؛ پیشگیری همواره مقدم بر درمان بوده و برای جلوگیری از سرطان و مهار کردن دیابت، فشار خون و چاقی باید شیوه زیست مردم را تغییر داد که نیازمند کار بزرگ فرهنگی و تلاش همه می باشد.
نمکی تصریح کرد : تربیت دانشجوی جامعه محور از جمله مشکلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد زیرا امروز مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت بسیار قوی و پرقدرت بروز کرده است.
وی با اشاره به تعطیلی آموزشگاه های بهیاری و کاردانی ها برای پرداخته شدن بیشتر به موضوع تحصیلات تکمیلی تصریح کرد: با این شرایط است که تخت بیمارستانی وجود دارد اما با کمبود پرستار رو به رو هستیم.
سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: پژوهش ها گرچه دستاوردهای مهمی را به همراه داشته اما هنوز جزیره ای عمل می کنیم زیرا بسیاری از آنها مبتنی بر نیازهای نظام ارائه خدمت نیست و هنوز دنبال راهکاری نمی گردیم که مشکلاتی از نظام را برطرف کرده و راهکار ارائه دهد.
وی با اشاره به لزوم توجه به فناوری های نوین و بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و نوپا، پارک های علم و فناروی و نیروی جوان کشور گفت: نباید بیمار را در بیمارستان معطل نگه داشت، بلکه باید با کنترل از راه دور مسائلی مانند قند و فشار خون اندازه گیری شده و مشاوره بدهیم.
نمکی با تقدیر از وزیر پیشین بهداشت برای اجرای طرح تحول سلامت افزود: این طرح با وجود مشکلاتی در زمینه اقتصادی، منطقی کردن هزینه های استفاده از نظام ارجاع و پزشک خانواده توانست باری از هزینه های کمرشکن مردم به ویژه در رسیدگی به بیماران خاص و صعب العلاج بردارد و بر ماندگاری پزشک در مناطق محروم و کم برخوردار نیز اثرگذار بود.
وی پرونده الکترونیک سلامت را بر سیستم ارجاع و پزشک خانواده مقدم دانست و عنوان کرد: اقدام های خوبی در دانشگاه علوم پزشکی کاشان با استفاده از مدل ها به جای انسان و بیمار انجام شده که هم از جنبه اخلاق و پزشکی و هم از جنبه آموزش مهم است و برخی هزینه ها و عوارض را نیز کاهش می دهد.
سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: رنج آور است که در کشور با وجود منابع محدود پول ها را در آموزش ببریم سراغ رشته هایی که افراد پس از دانش آموختگی بیکار مانده و هیچ جایگاهی برای خدمت ندارند.
علی اکبر مرتضایی، فرماندار ویژه کاشان نیز 40 سالگی انقلاب را فصل بلوغ و پختگی نظام اسلامی دانست و با اشاره به بهره برداری از افزون بر 200 طرح و 200 برنامه در زمینه گوناگون به مناسبت دهه مبارک فجر، ابراز امیدواری کرد که این بلوغ در منش مدیران نیز جلوه نماید.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان در این نشست با اشاره به جمعیت 490 هزار نفری شهرستان کاشان و آران و بیدگل تا پایان سال 96 گفت: 104 مرکز خدمات جامع سلامت، خانه بهداشت و پایگاه سلامت در این منطقه فعالیت می کنند.
ابراهیم کوچکی به وجود 221 عضو هیات علمی اشاره و اضافه کرد : نزدیک به سه هزار دانشجو در پنج دانشکده این دانشگاه تحصیل می کنند که 38 نفر آنها اتباع خارجی هستند.
به گزارش ایرنا، شرکت در آیین بهره برداری از چهار طرح درمانی، رفاهی و آموزشی با ارزش افزون بر 302 میلیارد و 340 میلیون ریال، دیدار با نماینده ولی فقیه در شهرستان و بازدید از طرح ساخت بیمارستان بقیه الله الاعظم (عج) از دیگر برنامه های سعید نمکی در سفری یکروزه به کاشان بود.
6136/8123/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.