به گزارش ایرنا، انقلاب شکوهمند اسلامی در حالی وارد چهلمین سال درخشش و پیروزی می شود که همچنان شور و شعور انقلابی خاص مردم اصفهان زبانزد است.
اصفهانی ها، همواره در وقایع مهم کشور از جمله پیروزی انقلاب اسلامی از تظاهرات، تحصن و حکومت نظامی مرداد سال 57 تا ایستادگی مبارزان انقلابی این دیار همواره پیشگام و پیشرو بوده اند.
در آستانه چهلمین سالگرد این پیروزی غرور آفرین و روزهای حماسه آفرین فجر انقلاب، مردم ایران از جمله اصفهان در حال جشن و شادمانی سالگرد استقلال، آزادی و سربلندی ایران اسلامی هستند.
در این روزهای فجر آفرین، مردم همیشه در صحنه اصفهان در کنار دیگر هموطنان با برگزاری جشن سال چهلم تولد انقلاب، ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های والای حضرت امام خمینی(ره) و شهدا ، اعلام می کنند که در اطاعت از فرامین رهبری و حفاظت از دستاوردهای سترگ انقلاب اسلامی لحظه‌ای از پای نخواهند نشست.
با نزدیک شدن به روزهای دهه مبارک فجر، هر جایی که در دیار اصفهان گذر کنید، پرچم سه رنگ انقلاب را به یاد روزهای گرم بهمن‌ 57 برافراشته می بینید.
**خاطرات انقلاب
پس از فرار شاه با پیام حضرت امام خمینی(ره) مردم اصفهان همزمان با سراسر کشور در تظاهرات میلیونی اربعین (اواخر دی57) یکی از بزرگترین تظاهرات انقلابی خود را برگزار و در میدان نقش جهان این شهر تجمع کردند.
یکی از حماسه آفرینان انقلاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان رشادت های پیشکسوتان در دیار نصف جهان برای به ثمر رساندن انقلاب اسلامی گفت: تجمع عظیم مردم اصفهان در این میدان با سخنرانی مرحوم استاد پرورش یار صدیق حضرت امام خمینی (ره) و از پیشگامان انقلاب اسلامی در اصفهان برگزار و نماز جماعت هم به امامت آیت الله خادمی برگزار شد.
ناصر شیروانی افزود: در سوم بهمن 57، افسران و همافران پایگاه‌های اصفهان، بوشهر و شیراز به حمایت از امام خمینی(ره) تظاهرات کردند و دراوایل همین ماه، مردم غیور اصفهان مجسمه پهلوی‌ ها را از سبزه میدان و میدان انقلاب پایین آوردند و تکه هایش را روی زمین کشیدند و تا انتهای خیابان زینبیه اصفهان بردند.
وی به حضور مردم اصفهان در تهران 10 روز قبل از این که امام خمینی وارد ایران شود اشاره کرد و گفت: در این میان جامعه معلمان اصفهان با 20 دستگاه اتوبوس راهی تهران و در مهدیه آن شهر مستقر شدند.
این پیشکسوت انقلاب ادامه داد : در این راستا ستاد استقبال از ورود حضرت امام خمینی(ره)، وظیفه انتظامات و نظم بخشی منطقه حساس بهشت زهرا را به دست اصفهانی‌ها داده بود و این گونه شد که جامعه معلمان اصفهان، انتظامات سرتاسر خیابان بهشت زهرا و خود بهشت زهرا را به دست گرفته بودند.
وی یادآور شد: پس از ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران در دوازدهم بهمن 57، اتوبوس های فراوانی مردم اصفهان را به سمت تهران جابجا کردند.
شیروانی یادآور شد: پس از سخنرانی حضرت امام خمینی (ره) در بهشت زهرا و صحبت های ایشان مبنی بر اینکه ارتش نباید زیر فرمان مستشاران آمریکا و بیگانه باشد، همافرهای مرکز هوانیروز اصفهان به مسجد سید آمدند و با انقلاب پیمان بستند و این یکی از حرکت های زیبای انقلاب بود.
وی خاطرنشان کرد: در روز بیست و دوم بهمن57 بود که عطر بهار پیروزی در سراسر کشور از جمله نصف جهان پیچید، مردم اصفهان همگام با دیگر ملت ایران، پیروزی انقلاب اسلامی را با شور و شعف خاصی جشن گرفتند.
این مبارز انقلابی ادامه داد : امام خمینی با پیروزی انقلاب اسلامی، معنای قدرت را نه تنها در جهان اسلام بلکه در کل جهان تغییر داد.
عضو مجمع پیشگامان انقلاب اسلامی درباره نقش مردم اصفهان در فرار شاه از ایران تصریح کرد : مردم اصفهان در تمام دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند و به عنوان پیشگام و پیشتاز عمل می کردند، به طوری که اولین شهری که در آن حکومت نظامی شکل گرفت اصفهان بود و با تحصن آیت الله خادمی از سراسر کشور به دیدن این روحانی می آمدند.
مرتضی آراسته افزود: نقطه آغاز فرار شاه از ایران از قیام خونین 15 خرداد 1342 بود که با رهبری الهی و هوشمندانه امام خمینی(ره) و همراهی آگاهانه و گسترده مردم ایران و به ویژه مردم اصفهان همراه بود.
وی خاطرنشان کرد: با دستگیری امام خمینی(ره) پس از سخنرانی ایشان در روز عاشورا در مدرسه فیضیه، آیت الله خادمی در اصفهان تشکیل جلسه داده و اعلامیه‌ هایی را صادر کردند سپس با تبعید حضرت امام (ره)، مردم به رهبری روحانیان از بازار تا جامعه معلمان دست به اعتصاب زدند.
وی تصریح کرد: پیام های امام (ره) از عراق، ترکیه و حتی پاریس به ایران می رسید و اوج حرکت های انقلابی در محرم و صفر بود به طوری که از 13 آذر سال 57 در مدت 10 روز عزاداری به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی اقدامات مهمی صورت گرفت و تا 26 دی ماه روز فرار شاه از ایران طول کشید.
این پیشگام انقلاب با بیان این که در پی خروج شاه، امام خمینی(ره) اعلام کردند به زودی به ایران خواهند آمد، گفت: سه روز پس از خروج شاه، با پیام امام خمینی(ره) مردم در سراسر کشور در تظاهرات میلیونی اربعین (29 دی 1357) به عنوان رفراندوم به صورت حضوری شرکت کردند به طوری که اصفهانی ها در میدان امام (ره) همچون سیل خروشان موج می زدند.
وی ادامه داد: بعد از فرار شاه از ایران، امام (ره) در پیامی به مردم اعلام کردند آرامش خود را حفظ کنید و اکنون کارهای مهمتری وجود دارد و هر چه سریع تر به ایران باز می گردم و سپس پس از 14 سال و سه ماه تبعید و دوری از وطن، در میان استقبال میلیون ها ایرانی در 12 بهمن 1357 با پرواز ایرفرانس از پاریس وارد تهران شدند.
این پیشگام انقلاب با بیان این که ستاد استقبال و انتظامی بهشت زهرا از سوی مردم اصفهان انجام گرفت، افزود: وظیفه انتظامات و نظم بخشی منطقه حساس بهشت زهرا را به دست اصفهانی‌ ها داده بود و این گونه شد که جامعه معلمان اصفهان، انتظامات سرتاسر خیابان بهشت زهرا و خود بهشت زهرا را به دست گرفته بود.
وی اضافه کرد: در آن روز شهید مطهری و شهید مفتح یکی را می خواستند که جلوی حضرت امام در فرودگاه خیر مقدم بگوید که هم معلم و هم دانشجو باشد که برادر 'شاه‎‌نوش' از جوانان بسیار فعال اصفهانی را که دارای هر دو خصوصیت بود انتخاب کردند و متن خیرمقدم را بعد از همخوانی “سرود خمینی ای امام” در فرودگاه مهرآباد که نوشته و دست خط شهید مطهری(ره) بود، اجرا کرد.
استان اصفهان با تقدیم بیش از 23 هزار شهید ، حدود 50 هزار جانباز و چهار هزار آزاده ، برترین آمار ایثارگری کشور را به خود اختصاص داده است.
در مجموع استان اصفهان با تقدیم یک دهم از کل شهدای انقلاب اسلامی در کشور سهم بسزایی در حفظ و حراست از انقلاب داشته است.
6994/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.