فریدون اللهیاری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شرق شهرستان اصفهان در امتداد زاینده‌رود تا تالاب بین المللی گاوخونی از نظر تاریخی دارای اهمیت بسیاری است که شناسایی و کشف محوطه های جدید باستانی و انجام کارهای تحقیقاتی بر روی آن ضروری است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه هنر اصفهان چندی پیش کار باستان شناسی در پایین دست رودخانه زاینده رود را آغاز کرد و تاکنون موفق به کشف و شناسایی 50 محوطه تاریخی در آن شد، تصریح کرد: این پایگاه با همکاری این دانشگاه تاسیس می شود و استادان و دانشجویان آن در کارگاه دستاورهای کاوش باستان شناسی به پژوهش بر روی آنها می پردازند.
اللهیاری تاکید کرد: شناخت بیشتر این آثار با انجام کارهای تحقیقاتی روی آنها، دانش و اطلاعات ما را نسبت به چگونگی شکل گیری تمدن در این خطه در هزاران سال پیش بیشتر و کامل تر می کند.
وی با اشاره به اینکه برخی از این آثار و بقایا مربوط به دوران پیش از تاریخ است، گفت: انجام پژوهش های باستان شناسی در این منطقه به رونق طرح های گردشگری در آن کمک می کند.
به گزارش ایرنا، گروه باستان‌ شناسی دانشکده حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان، مطالعات خود در بخش پایین دست رودخانه زاینده رود در منطقه 'کفرود' در اطراف شهر ورزنه در شرق اصفهان را در سال جاری آغاز کرد.
فصل نخست این مطالعات شامل بررسی منطقه با انجام مطالعات سنجش از دور و پیمایش گام به گام با حضور استادان و دانشجویان گروه باستان شناسی آغاز شد. در این مرحله، 50 محوطه از دوره‌های مختلف پیش از تاریخ تا اسلامی و آثار شاخصی از قبیل مهره های سنگی، آثار مفرغی، سکه و تنوع گسترده‌ای از سفال شناسایی شد.
محور شرق اصفهان در امتداد مسیر رودخانه زاینده‌رود به سمت تالاب گاوخونی واقع شده است، این منطقه تاریخی به واسطه عبور مسیرهای فرعی جاده ابریشم از قدمت تاریخی ارزشمندی به ویژه در دوران پیش از اسلام و سپس در دوران اسلامی بویژه سده‌های پنجم، ششم، هفتم و هشتم هجری قمری برخوردار است.
دست کم 200 هزار تن از مجموع بیش از 2 میلیون تن جمعیت شهرستان اصفهان در مناطق شرقی آن زندگی می کنند.
3011/6026/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.